Wat betekent persona?
Een persona is een fictief karakter dat de belangrijkste kenmerken en behoeften van de doelgroep vertegenwoordigt en dat wordt gebruikt om de contentmarketingstrategie te informeren en aan te sturen.
Persona
Een persona is een uitgedachte representatie van jouw ideale klant. Het is gebaseerd op gegevens over de demografische en psychografische kenmerken van jouw doelgroep, zoals hun leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, interesses, waarden en voorkeuren. Door deze gegevens te combineren, kun je een volledig beeld krijgen van wie jouw doelgroep is en wat hen motiveert.
Bijvoorbeeld, als je een bedrijf hebt dat gezonde voeding verkoopt en jouw doelgroep bestaat voornamelijk uit sporters en fitness-liefhebbers. Een persona voor deze doelgroep kan "Fit-Femke" zijn, een vrouw van 25-35 jaar oud die gezonde voeding ziet als de brandstof die haar helpt om op haar best te presteren. Ze sport regelmatig en houdt van koken en experimenteren met nieuwe gezonde recepten. Ze zoekt naar informatie op internet over voeding en fitness, en gebruikt sociale media om contact te leggen met gelijkgestemde mensen en om tips te delen.
Karakterprofiel
Door je te concentreren op de behoeften, uitdagingen en belangen van jouw persona, kun je beter inspelen op de behoeften van jouw doelgroep. Dit kan helpen om een effectieve contentmarketingstrategie te ontwikkelen die jouw doelgroep aanspreekt en engageert, en uiteindelijk leidt tot meer omzet en klantloyaliteit.
Doelgroepvertegenwoordiger
Een andere manier om naar persona's te kijken, is door ze te zien als doelgroepvertegenwoordigers. Ze helpen je om inzicht te krijgen in de behoeften en wensen van jouw klanten en kunnen worden gebruikt om effectieve websiteteksten en blogartikelen te creëren, die echt resoneren met jouw publiek.
Geïnteresseerd in hoe je met klantprofielen jouw bedrijf kunt transformeren? Maak snel een afspraak met een adviseur van CopyRobin.
Of stel je vraag via het formulier hier onder: