Eric van Hall
14 april ‘20 3 min. leestijd

Hoe schrijf ik de perfecte meta omschrijving?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=_41_m42ihNM

Besteed jij wel genoeg aandacht aan je meta-omschrijvingen? Als je net als ik bent, waarschijnlijk niet altijd. Toch loont het enorm de moeite om de meta-omschrijving van elke webpagina die je publiceert bloedserieus te nemen.

De meta-omschrijving is namelijk het stukje tekst dat Google vaak toont onder de titel in de zoekresultaten. Een goede meta-omschrijving zorgt voor meer doorkliks van Google naar je website en dat heeft twee grote voordelen:

Ten eerste natuurlijk dat je meer bezoekers via Google krijgt. En ten tweede zorgt een hogere doorklikratio ervoor dat je pagina in de ranking van Google kan stijgen. Blijf zeker kijken tot het einde, want alle drie de tips zijn super waardevol, maar tip drie kreeg ik van SEO specialist Romano Groenewoud en die is echt heel bijzonder...

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Tip 1: Maak je meta-omschrijving kort en krachtig

Hanteer de lengte van een tweet, oftewel maximaal 140 karakters om te voorkomen dat Google de omschrijving willekeurig afbreekt. Overigens kan het soms juist goed werken om je tekst af te laten breken met drie puntjes, omdat het nieuwsgierigheid kan opwekken. Maar doe dit dan wel bewust. En test of het werkt.

Maak je meta-omschrijving krachtig door een belofte te doen aan de lezer waaruit duidelijk blijkt wat het lezen van de pagina hem of haar zal opleveren en sluit af met een krachtige ‘call to action’, met andere woorden: roep de lezer op om door te klikken. Sluit bijvoorbeeld af met “lees verder”.

Tip 2: Bekijk de meta-omschrijving in combinatie met de titel

De weergave van jouw pagina in de zoekresultaten van Google bestaat uit een paar onderdelen: de titel, de meta-omschrijving, of een relevant stukje tekst uit je pagina, de URL - het webadres - van de pagina en soms worden deze gegevens aangevuld met extra meta-data zoals bijvoorbeeld de publicatiedatum en/of een beoordeling op een schaal van vijf sterretjes.

Op smartphones toont Google bovendien bij websites die geschikt zijn voor mobieltjes ook nog een extra label: ‘Voor mobiel’, zodat mobiele zoekers weten dat de website geschikt is gemaakt voor smartphones.

Jouw meta-omschrijving moet daarom perfect aansluiten bij die andere elementen, met name de titel. Bekijk dus je meta-omschrijving altijd in combinatie met de titel en zorg dat ze optimaal samenwerken bij het verleiden van de zoeker om door te klikken. Gebruik activerende, klare taal.

Tip 3: Gebruik visuele effecten om extra op te vallen

Dit is de bijzondere tip van Romano Groenewoud: Gebruik visuele effecten om extra op te vallen. Bepaalde soorten pagina’s krijgen van Google vanzelf al zogenaamde ‘rich snippets’. Denk aan producten, recepten, reviews, evenementen, softwareapplicaties, video’s en nieuws.

Als jouw pagina niet in zo’n categorie valt, kun je toch extra de aandacht erop vestigen door bepaalde krachtige woorden in hoofdletters te zetten. Elk woord met een hoofdletter te beginnen en door  symbolen te gebruiken, zoals vinkjes, pijltjes, sterretjes. Dat laatste doe je met zogenaamde unicode.

Ik vat de drie tips voor een perfecte meta-omschrijving nog even voor je samen. Tip 1: hou het kort en krachtig: zo’n 140 karakters en sluit af met een call to action. Tip 2 Gebruik activerende, klare taal in combinatie met de titel. En tip 3: gebruik visuele effecten om extra op te vallen.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf voortaan perfecte meta-omschrijvingen en… Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!