Eric van Hall
17 maart ‘20 3 min. leestijd

Hoe schrijf ik pakkende tussenkopjes?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=0SCRWTQSRE4

Vind je het moeilijk om langer dan een minuut je aandacht bij een tekst te houden? Welkom bij de club. Ik ken bijna niemand meer die rustig een pagina in een boek of tijdschrift kan lezen zonder de drang om “snel even iets op te zoeken” op een smartphone of tablet.

Ook jouw teksten zijn daar helaas niet immuun voor. Maar je kunt je lezer wel helpen om zijn of haar aandacht bij jouw tekst te houden. Hoe? Door pakkende tussenkopjes te schrijven. Met de volgende drie tips schrijf jij voortaan tussenkopjes die je lezers bij de les houden.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Tip 1: Benoem het directe voordeel voor je lezer

De eerste tip voor het schrijven van pakkende tussenkopjes is: benoem het directe voordeel dat je lezer krijgt door de alinea’s eronder te lezen... Probeer niet alleen te beschrijven wat zich in de alinea’s onder het tussenkopje bevindt, maar vermeld ook welke resultaten jouw lezer mag verwachten.

Stel, je schrijft een artikel met tips om snel af te vallen. Dan kan een tussenkopje zijn: “De werking van je spijsvertering”. Maar veel beter is dan dit tussenkopje: “Laat je spijsvertering voor je werken”. Voel je het verschil? De eerste is inhoudgericht, de tweede is voordeel-gericht.

Tip 2: Zie ze als 'wegwijzers' de je lezer bij de les houden

De tweede tip voor het schrijven van pakkende tussenkopjes is: Zie ze al ‘wegwijzers’ die je lezer bij de les houden. Je lezers moeten tijdens het lezen tal van afleidingen en verleidingen weerstaan, zoals linkjes in de tekst, advertenties, en natuurlijk externe impulsen als notificaties op hun smartphone en mensen om hen heen.

Een goed geschreven tussenkopje wijst de lezer als het ware de weg door als een baken te werken. Om terug te komen op mijn voorbeeld van het dieet-artikel. Een volgend tussenkopje zou kunnen zijn: “Van spijsvertering naar stofwisseling”. Hier zie je dat er een logische opbouw zit in het verhaal.

Tip 3: De tussenkopjes vormen samen al je hoofdboodschap

De derde tip voor pakkende tussenkopjes is: Gebruik ze, indien mogelijk, om je artikel samen te vatten. Schrijf je tussenkopjes zodanig, dat een super ongeduldige, koppensnellende lezer jouw belangrijkste boodschap ook meekrijgt.

Zorg ervoor dat je tussenkopjes achter elkaar feitelijk al lezen als een korte samenvatting van de volledige tekst. Een voorbeeld van de website van Mediaweb. Daar heeft de pagina ‘Waarom Mediaweb?’ de volgende tussenkopjes: “Wij zijn digital natives sinds 1995.” ”We zagen online hypes komen en gaan.” ”Maar sommige zijn ‘game changers’...” ”...die organisaties dwingen zich aan te passen.” ”En dat is waar wij jou kunnen helpen.” ”De koffie staat klaar.” Een lezer die alleen de kopjes snelt, krijgt op die manier toch de belangrijkste boodschap binnen...

Ik zet de drie tips voor pakkende tussenkopjes nog even voor je op een rijtje: 1) Benoem het directe voordeel voor je lezer in de alinea’s eronder. 2) Zet ze in als wegwijzers die je lezer bij de les houden. En 3) Schrijf je tussenkopjes zodanig dat ze achter elkaar een korte samenvatting van je artikel vormen, zodat ook de meest ongeduldige lezer jouw belangrijkste boodschap toch meekrijgt.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf voortaan super pakkende tussenkopjes en… Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!