Mijn blog werkt niet. Wat doe ik verkeerd?

 https://www.youtube.com/watch?v=BonIwwUU9EI

Heb jij het gevoel dat je blog niet goed werkt? Dat je niet voldoende leads krijgt? Weinig inschrijvingen voor je mailing list? Je hebt toch wel een mailing list?! Dat is iets voor een andere aflevering... Weinig social shares? Onvindbaar in Google? Misschien maak je dan één of meer van de volgende drie veelgemaakte fouten waardoor blogs niet uit de verf komen. Aan het eind van deze video heb ik nog een verrassende bonus tip voor je, dus blijf kijken tot het einde.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Fout 1: Je bent te gemakzuchtig

De eerste fout die veel bloggers maken ligt misschien wel erg voor de hand, maar toch maken veel, met name zakelijke, bloggers zich hieraan schuldig. De eerste fout is namelijk: gemakzucht. We vertalen even snel een lijstje met vijf punten van een amerikaanse blog en klaar is Kees. Een kansloze aanpak, want in deze tijd van ‘content shock’, een overdaad aan informatie die over ons wordt uitgestort, is het steeds moeilijker om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Daarvoor zul je teksten van hoge kwaliteit moeten schrijven. En dat kost tijd en inspanning. Kies daarom voor kwaliteit boven kwantiteit. Schrijf blogposts die origineel zijn en echte waarde bieden aan je lezers.

Fout 2: Je publiceert onregelmatig

De tweede fout die veel bloggers maken is dat ze niet periodiek op een vast moment publiceren. Om een publiek op te bouwen, zul je consequent, steeds op een vast moment je blog moeten publiceren. Want, zeg nou zelf, zou jij je abonneren op een tijdschrift dat sporadisch en onregelmatig verschijnt? Stel daarom een redactionele kalender op en bedenk je onderwerpen voor een paar maanden vooruit. Bijkomend voordeel is dat die periodieke deadline je dwingt tot productie. Na een jaar heb je echt veel meer artikelen geproduceerd als je een vast verschijninsmoment hanteert, dan wanneer je alleen publiceert zodra je kop ernaar staat. Onthoud dit: De deadline is je vriend.

Fout 3: Je besteedt onvoldoende tijd aan promotie

De derde fout die veel bloggers maken is te denken dat als ze een blog eenmaal hebben gepubliceerd, de bezoekers vanzelf zullen komen. Laat ik je uit die droom helpen. Zelfs de beste content heeft promotie nodig. Optimaliseer daarom je blog voor zoekmachine vriendelijkheid en promoot elke blogpost via social media. Een goede vuistregel is: besteed net zoveel tijd aan de promotie van je blog als aan het schrijven ervan. Trek voor de promotie, indien mogelijk, ook wat budget uit. Koop daarmee een groter bereik voor je artikelen bij Facebook, Twitter of LinkedIn.

Bonus tip: Plan je social media updates vooruit

En dan mijn bonus tip: wees niet bang om je blogpost meerdere malen te promoten via social media. Ik schrijf voor elke blogpost zeven tot tien updates voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ en plan ze voor een jaar vooruit in, zodat in de toekomst ook nieuwe volgers nog in aanraking komen met mijn oudere content. Zolang het maar relevant blijft uiteraard.

Samenvattend: Wees niet gemakzuchtig. Stop voldoende aandacht in elke blogpost. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Hou je aan een redactionele kalender en publiceer op een vast moment. De deadline is je vriend! En tenslotte, promoot elke blogpost door goede SEO en gedurende langere tijd via social media updates, eventueel ook betaald.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Verbeter je blog door vandaag nog tenminste één van deze tips toe te passen en ...Just hit publish!

Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3 en mis nooit meer een aflevering. Kun je wel wat professionele hulp gebruiken voor je blog? Neem gerust contact met ons op.


Deze post delen?

o.a. deze klanten gingen u voor: