Eric van Hall
26 maart ‘24 12 min. leestijd

20 tips om content ideeën te bedenken in 2024

Artikelen

Oorspronkelijk gepubliceerd 28 juni 2022. Laatste update: 26 maart 2024.

Je hebt uiteraard nagedacht over een succesvolle contentstrategie voor jouw organisatie. En je hebt alle mogelijke middelen de revue laten passeren om jouw klanten te boeien en aan je te binden. Jij kent ze tenslotte als je broekzak. Nu nog content maken. Maar waar haal je al je ideeën vandaan? We inspireren je graag met de volgende 20 tips om content ideeën te bedenken. 

Laten we - voordat we de tips induiken - eerst eens kijken naar wat in momenteel de meest succesvolle contentformats zijn. Handig om te weten en het geeft je gelijk wat ideeën! Eerder publiceerden we namelijk het artikel 6 tips voor de best presterende organische content, gebaseerd op een onderzoek van SEMrush (bekend van de search engine data tool). 

De best presterende contentformats in 2024

Het verbaast je waarschijnlijk niet dat (korte) video’s het goed doen, maar ook blogs en succesverhalen slaan nog steeds bijzonder goed aan. Zie hier de top 10 van 2024:

  1. Video
  2. Blogs
  3. Succesverhalen
  4. Casestudies
  5. Webinars
  6. Infographics
  7. Productgidsen en handleidingen
  8. Datavisualisaties
  9. E-books
  10. Whitepapers

 

Je hebt nu een aardig idee op welke contentformats je je specifiek kunt richten. Maar wat ga je precies vastleggen en delen met je (potentiële) klanten? Welke onderwerpen vinden ze interessant en waarmee hou je ze aan jouw content gekluisterd zodat ze converteren? Waar en hoe vind je ideeën? Hieronder vind je onze 20 tips om je op weg te helpen.

Nieuw bij CopyRobin: AI-fotoservice.

TIP 1: Vraag het je klanten

Meestal doen we aannames over wat wij denken dat onze (potentiële) klanten bezighoudt. Die aannames zullen voor een groot deel kloppen, want tenslotte heb je elke dag met ze te maken. Maar weet je exact wat hun uitdagingen en pijnpunten zijn? Waarom ze op een bepaald moment wel of niet kopen?

Er is nog een schat aan informatie op te halen die je kan helpen content te maken die nog beter aanslaat.

Er is nog een schat aan informatie op te halen die je kan helpen content te maken die nog beter aanslaat. Organiseer daarom interviews met (potentiële) klanten! Andere waardevolle bronnen om te zien welke vragen mensen online stellen over bepaalde onderwerpen, zijn tools zoals Answerthepublic, de platforms Quora en Yahoo en vergeet vooral ook LinkedIn en Facebookgroepen niet.

 Vraag je collega's om content ideeën.(Deze afbeelding is gemaakt door onze AI-fotoservice.)

TIP 2: Vraag het je collega’s

Collega’s van een verkoopafdeling, klantenservice of receptie krijgen andere vragen dan jij. Misschien heb je wel buitendienstmedewerkers die bij de klant over de vloer komen en daar weer heel andere vragen moeten beantwoorden. Je begrijpt het al, zij beschikken over veel informatie.

Organiseer een brainstormsessie met ze en pick their brains! Samen weet je meer dan alleen. Werk je voor jezelf en heb je helemaal geen afdelingen? Zoek dan mensen in een soortgelijke positie om mee te brainstormen. Zij hebben er net zo veel baat bij als jij!

TIP 3: Blijf nieuwsgierig

Behalve de ‘Stay hungry, stay foolish’-quote, had Steve Jobs nog een goede tip: blijf nieuwsgierig en wees niet tevreden met de status quo. Met andere woorden, blijf jezelf verwonderen.

‘Stay hungry, stay foolish.’

Kijk eens naar je product of dienst met de ogen van iemand die het voor het eerst ziet. Wat valt je op? Als je het nu zou ontwerpen, wat zou je anders doen? Wat gebeurt er in de branche? In jouw vak? Zijn er interessante ontwikkelingen in het buitenland? Check even uit van de waan van de dag en zoom eens uit. 

Goed bijblijven op het gebied van contentmarketing? Volg dan vooral het Emerce contentmarketingkanaal met interessante bijdragen van marketeers. 

TIP 4: Check de concurrentie

Ga altijd uit van je eigen kracht, maar kijk eens objectief naar wat de concurrentie doet qua content. Waarom slaat het bij de een goed aan en bij de ander niet? Waarom heeft die ene concurrent talloze volgers en veel interactie met klanten? Wat bieden ze hun klanten? Kortom, wat doen ze anders dan jouw organisatie tot nu toe en wat kun je ervan leren? 

Check het artikel 7 tips voor succesvolle contentmarketing voor bruikbare info over hoe andere organisaties contentmarketing aanpakken.

TIP 5: Doe een diepere analyse van zoekwoorden

Dit is vooral belangrijk voor contentideeën voor jouw website. Hiervoor zijn verschillende SEO-tools beschikbaar. Bekijk de video hieronder  om te zien hoe je een goed zoekwoordenonderzoek kunt doen en welke gratis tools je hiervoor kunt gebruiken!

https://www.youtube.com/watch?v=qQoVHspvQk8

TIP 6: Wees menselijk, ook als organisatie

Mensen doen zaken met mensen, niet met organisaties. Bouw daarom een menselijke connectie op met je klanten via jouw content. Geef je organisatie een gezicht door je medewerkers eens voor te stellen. Of zet een partner of leverancier in het zonnetje. 

Durf kwetsbaar te zijn door naast de succesverhalen eens een ‘faalverhaal’ te delen. Creëer interactie met je klanten, bijvoorbeeld door ze online een simpele vraag te stellen of een poll te doen. Het levert je zomaar weer input op voor nieuwe content!

TIP 7: Voeg waarde toe

Als jij precies weet wat jouw klanten bezighoudt, waar ze mee worstelen en wat hun meest urgente vragen zijn, dan kun je heel gericht waarde toevoegen in je content. En dat weet je, want je hebt inmiddels informatie opgehaald als je tip 1 hebt opgevolgd!

 Voeg waarde toe(Deze afbeelding is gemaakt door onze AI-fotoservice.)

Je kunt ze geruststellen in hun worsteling, omdat jij een oplossing kent. Je weet hoe je hun meest prangende vraag kunt beantwoorden of hun meest urgente behoefte kunt vervullen. En dat door alleen maar vragen te stellen en zonder iets te hoeven verkopen! Je kunt nu daadwerkelijk waarde toevoegen aan hun (werkende) leven. 

Denk ook eens aan iets ‘tastbaars’, zoals een cheat sheet, een checklist, een template of een begrippenlijst. Iets wat hun dagelijkse leven makkelijker maakt. 

TIP 8: Deel kennis, geen verkooppraatjes

Content delen is bij uitstek een kans om klanten te boeien en binden zonder verkooppraatje. Niemand (geloof me: écht niemand) zit te wachten op wat jouw organisatie, product of dienst zo geweldig doet. Ze willen maar een ding weten: wordt mijn probleem hiermee opgelost? Het mooie van klanten voeden met kennis, is dat niemand het ze ooit nog afneemt. Het geeft vanzelf antwoord op hun vragen, maar de keus blijft aan hen.

Ze willen maar een ding weten: wordt mijn probleem hiermee opgelost?

Dat is waarom ze er dol op zijn, blijkt ook uit de top 10 hierboven van meest succesvolle contentformats. Dus geef ze die e-books, webinars, tutorials, whitepapers, productgidsen en handleidingen! Of zelfs een gratis cursus of training. Contentformats gebaseerd op origineel onderzoek doen het het best. Focus dus op authentieke inhoud als onderdeel van je strategie om klantloyaliteit en vertrouwen te winnen!

TIP 9: Analyseer en recycle content

Met contentaudits van je website voorkom je dat je tijd steekt in content die helemaal niet blijkt aan te slaan bij je doelgroep. In 7 tips voor succesvolle contentmarketing lees je dat bij 45% van de respondenten van het SEMrush onderzoek het engagement omhoog ging, terwijl bij 43% de rankings omhoog gingen of het verkeer toenam. Het is het plukken van laaghangend fruit!

Je analyseert hierbij onder andere de vindbaarheid en SEO, de populariteit en conversie plus de schrijfstijl en tone of voice. Het geeft je de kans pagina’s te verbeteren of verwijderen. Snoeien dus! Tools om audits mee te doen, zijn onder andere Google Analytics. Met een SEO-tool check je je rankings. 

Laat de schrijfstijl eens controleren door een professionele (SEO-)copywriter, bijvoorbeeld van CopyRobin. En is het alweer een tijd geleden dat je bepaalde content gepubliceerd hebt? Neem het dan gerust weer op in je contentkalender.

Leestip:  Zo maak je een goede content planning

TIP 10: Laat zien waar je mee bezig bent

Betrokkenheid met je klanten gaat niet vanzelf. Daarvoor is interactie en begrip nodig. Laat daarom eens zien waar je mee bezig bent. Hoe een werkdag binnen jouw organisatie eruit ziet. Geef eens een kijkje achter de schermen. Film eens een productieproces, een bezoekje aan een leverancier of partner, een fotoshoot die gemaakt wordt. Laat zien bij welke evenementen je aanwezig bent. Toon passie voor je vak; het werkt aanstekelijk!

TIP 11: Vertel een verhaal

Jouw organisatie stond er vast niet van de ene op de andere dag. Wat was de drijfveer om dit bedrijf ooit op te richten? Was er twijfel en tegenslag? Waarom die liefde voor het vak? Wie waren de hoofdrolspelers? Hoe is het gegroeid naar wat het nu is? Hoe heeft het moeilijke tijden doorstaan? 

Vertel eens een verhaal met je organisatie in de rol van ‘de held’. Een held heeft altijd een probleem dat overwonnen moet worden, waarna het succes extra zoet smaakt. En vergeet niet, ook een held kan alleen maar slagen als hij onderweg hulp krijgt aangereikt! 

Dus benoem ook sleutelfiguren die je geïnspireerd hebben of een helpende hand boden. Misschien doet dit je wel denken aan een persoon in plaats van een organisatie? Go for it! Mensen houden van verhalen en onthouden een boodschap in verhaalvorm beter, blijkt uit wetenschappenlijk onderzoek. Ze identificeren zich daarom sneller met jouw merk!

TIP 12: Beantwoord vragen

Als je tip 1 opgevolgd hebt en de vragen en uitdagingen van klanten kent, dan weet je ook hoe je ze moet beantwoorden. Laat zien dat jij kundig bent in je vak. Geef het vorm in video, bijvoorbeeld een tutorial, of bied een webinar aan. Schrijf een blog (of laat deze schrijven door een professionele ghostwriter van bijvoorbeeld CopyRobin) waarin je een specifieke vraag behandelt. Laat een goede infographic opmaken. En heb je al eens gedacht aan een serie verdiepende artikelen, een e-book of een whitepaper?

TIP 13: Laat anderen voor je spreken

Niets is overtuigender dan de mening van een peer, blijkt uit vele onderzoeken. Daarom plaatsen de meeste organisaties recensies van klanten op hun website. Vaak zijn dit een soort lofzangen. 

Maar… een goede recensie benoemt ook de twijfel van klanten en misschien zelfs wel klachten. In het verkoopvak leer je dat een klacht een kans is. En dat een klant waarvan een klacht naar tevredenheid is opgelost, een nog loyalere klant is! Ideetje voor een volgend stuk content misschien…?

TIP 14: Maak het leuk en speels

Op social media vind je ze veel: kwisjes, vragen en raadseltjes. Ze zijn razend populair. Het zijn als het ware een soort ‘snackjes’: het kost niet teveel tijd en is leuk om te doen. Helemaal als het beantwoorden of oplossen ervan een persoonlijke ‘beloning’ geeft, in de vorm van een goed antwoord of een prijs.

 Maak het leuk en speels(Deze afbeelding is gemaakt door onze AI-fotoservice.)

Die prijs kan ook het downloaden van een gratis e-book of whitepaper zijn. Probeer vanuit jouw product of dienst eens wat leuke vragen, kwisjes of raadsels te verzinnen. Ook hier komt de brainstormsessie met collega’s goed van pas!

TIP 15: Laat klanten testen

Dit is een uitstekende manier om waardevolle informatie op te halen, bijvoorbeeld rondom een nieuw product of een nieuwe dienst. Leg het vast, op beeld of in tekst, en deel het met je andere klanten. Dergelijke transparantie waarderen ze zeker, en je hebt gelijk input voor het eventueel verbeteren van je product of dienst. Ik zeg, twee vliegen in één klap!

TIP 16: Deel interessante feitjes

Er zijn altijd wel leuke feitjes en wist-je-datjes te bedenken. Over de organisatie, over de branche, over het vak, over jouw product of dienst. Het belangrijkste is om ze op een leuke manier aan te bieden. Het kunnen facts & figures zijn, opgenomen in een mooie infographic. Maar ook een korte video is hier weer heel goed geschikt voor. 

Misschien gaat er wel een mythe rond binnen jouw vakgebied die je kunt ontkrachten. Of kun je klanten een sneak peek geven in een nieuw product. Kort en krachtig is hier de truc. Ook voor een maandelijkse nieuwsbrief. Deel daarin bijvoorbeeld niet meer dan drie nieuwswaardige feitjes plus een CTA. 

TIP 17: Organiseer een evenement

Ook een evenement is content. En wat is er beter dan persoonlijk kennismaken met je klanten? Nogmaals, mensen doen zaken met mensen, niet met organisaties. Door een evenement in te zetten als middel, geef je je organisatie een gezicht en maak je je organisatie ‘tastbaar’. 

En vergeet geen content te genereren tijdens het evenement! Video’s, foto’s, korte interviews met klanten op de vraag hoe ze het evenement beleven. Zorg voor een concrete hashtag voor het evenement en deel de content met je klanten, zodat zij dit ook weer kunnen delen op hun social mediakanalen. 

TIP 18: Gebruik content en kennis van anderen

Vind je het nog steeds lastig om voor een heel jaar content te maken? Goed nieuws! Je hoeft niet alles zelf te doen. Zo kun je bijvoorbeeld een samenvatting maken van content die iemand anders produceerde, bijvoorbeeld een interessant onderzoek binnen jouw branche of een boek dat net uit is, gerelateerd aan jouw aanbod of vak. 

Ook het delen van boeiende berichten van anderen is prima content, zolang je de bron erbij vermeldt. En wat dacht je van het maken van een expert round-up: een samenvatting van antwoorden van experts in de branche, die je bevraagt op een specifiek onderwerp? Een mooi netwerkmoment ook!

TIP 19: Doe inspiratie op buiten kantoor

Soms wil je zo graag, maar komt de inspiratie simpelweg niet (meer). Content maken is een creatief proces. Bekend is dat het creatieve deel van je brein op volle toeren draait wanneer je repetitieve handelingen uitvoert, zoals douchen, wandelen, hardlopen, et cetera.

 Doe inspiratie op buiten kantoor.(Deze afbeelding is gemaakt door onze AI-fotoservice.)

Dus, geen inspiratie? Zet je verstand op nul! Ga lekker naar buiten, geniet van de natuur, praat met mensen. Laat de boel even ‘rijpen’, zoom even uit. Aangezien contentmarketing allemaal draait om de menselijke connectie, is er genoeg inspiratie op te doen, ook buiten kantoor. 

Wedden dat je verfrist terugkomt en dat die ideeën voor goede content je zomaar ineens invallen?

Tip 20: Gebruik AI-tools

Anno 2024 kunnen we natuurlijk niet voorbij gaan aan de vele super handige AI tools die je kunnen helpen om content-ideeën te genereren met een klik op de knop.

AI tools voor het bedenken van contentideeën maken gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om relevante en originele onderwerpen te bedenken op basis van je input. Je kunt bijvoorbeeld je niche, je product, je doelgroep of een trefwoord invoeren en de tool zal je verschillende ideeën geven om over te schrijven. Sommige tools kunnen zelfs de hele tekst voor je schrijven of je helpen om de tekst te optimaliseren voor SEO en conversie.

Er zijn verschillende voordelen van het gebruik van AI tools voor het genereren van contentideeën, zoals:

  • Je bespaart tijd en moeite bij het brainstormen en onderzoeken van onderwerpen.
  • Je krijgt meer variatie en creativiteit in je content.
  • Je kunt inspelen op de nieuwste trends en ontwikkelingen in je branche.
  • Je kunt je content afstemmen op de behoeften en interesses van je doelgroep.
  • Je kunt je concurrentie voorblijven met unieke en waardevolle content.


Er zijn veel AI tools voor het genereren van contentideeën beschikbaar op de markt, maar hier zijn enkele van de beste die je kunt proberen:

Leestip:  ChatGPT: optimaliseer je SEO en verbeter je teksten.

Als je meer wilt weten over hoe je deze AI tools kunt gebruiken om content-ideeën te genereren voor je contentmarketing, lees dan verder in dit artikel. Een zeer uitgebreid overzicht van AI-tools vind je op de website futuretools.io.

Conclusie

Er is een wereld te verzinnen aan content! Het belangrijkste is het hebben van overzicht (a.k.a. een goede contentkalender), inspiratie (zowel online, binnen kantoor en buiten kantoor te vinden) en het begrijpen van je doelgroep (om je content te optimaliseren). 

Kijk voor meer inspiratie over contentmarketing ook eens op het contentmarketingkanaal van Emerce. Schrijfwerk uitbesteden? De professionele copywriters van CopyRobin helpen je graag met de juiste schrijfstijl, tone of voice en SEO. 

Plan een gratis adviesgesprek

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!