Eric van Hall
12 juli ‘22 6 min. leestijd

Zo maak je een goede contentplanning

Artikelen

Een contentplanning is onmisbaar voor elk bedrijf dat zijn content serieus neemt. Je zorgt er door middel van onder andere een contentkalender en uitgebreide checklists voor dat je een continue stroom aan interessante informatie online zet.

Van social media posts en blogs tot podcasts en webinars: je haalt maximaal resultaat uit alle content die je digitaal deelt. Tenminste, als je er een duidelijke structuur in aanbrengt en de publicaties goed plant.

Ben je op zoek naar inspiratie voor een goede contentplanning? Of heb je een overzichtelijke contentkalender template nodig? In dit artikel vind je het allemaal.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een belangrijk onderdeel van de contentplanning. Het stelt je in staat om het bedenken, creëren en publiceren van alle digitale content ver vooruit te plannen.

De term ‘contentkalender’ wordt ook vaak in meer algemene zin gebruikt om te verwijzen naar een contentplanning, inclusief alle checklists en andere zaken die nodig zijn om tot efficiënte contentcreatie te komen.

Contentkalenders zijn er in allerlei soorten en maten. Je kunt werken met zelfgemaakte spreadsheets, maar er zijn ook veel kalender- en contenttools van derden beschikbaar. 

Waar gebruik je het voor?

Je kent een contentplanning misschien vooral van social media. Veel bedrijven gebruiken het al om de Facebook- en Instagramposts voor de komende periode in te plannen.

Maar een goede contentplanning omvat veel meer dan dat. Het is een overzicht van alle content die de komende tijd gepubliceerd wordt. Dus niet alleen de social media posts, maar ook alle blogs, updates, webinars en andere digitale uitingen.

Een goede contentplanning is een overzicht van alle content die de komende tijd gepubliceerd wordt.

Daarbij bevat een contentplanning naast een opsomming van de komende content ook alle informatie en stappen die nodig zijn om tot een publicatie te komen. Het is erg handig om dit te doen in de vorm van checklists, zodat je geen stappen vergeet en voor het hele team duidelijk is wie welke taak op welk moment oppakt.

Waarom heb je een contentplanning nodig?

Wanneer je een goede, volledige contentplanning gebruikt met je team, levert je dat heel veel voordeel op.

Tijdsbesparing

Allereerst bespaart het je heel veel tijd. Dat zit hem vooral in het denkwerk dat je nu in één keer doet in plaats van elke week of maand opnieuw. Je raakt niet meer in paniek omdat je overmorgen een blog ‘moet’ publiceren, maar nog helemaal niet weet waarover die moet gaan. Dit had je namelijk weken geleden al bedacht. 

Sterker nog, de tekst en afbeelding(en) liggen al klaar en je hoeft hem alleen nog maar te posten. En als je het écht slim aanpakt, plan je dit alvast in voor automatische publicatie. Zo heb je er helemaal geen omkijken meer naar.

Teamwork

Wanneer je met meerdere personen aan de content werkt, is het belangrijk dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Een contentplanning maakt voor het hele team inzichtelijk wat er moet gebeuren, wanneer dit moet gebeuren en wiens verantwoordelijkheid het is. Zulke heldere communicatie werkt prettig en voorkomt een hoop ruis en fouten.

Commitment

Een van de belangrijkste voorwaarden voor effectief contentmanagement is continuïteit. Vooral als je met je geschreven content wilt opvallen in de zoekmachines en hoog wilt scoren op belangrijke keywords.

Een van de belangrijkste voorwaarden voor effectief contentmanagement is continuïteit.

Het heeft dan weinig zin om af en toe eens een blog te posten en dan weer een paar maanden niet. Nee, om online succes te hebben, is structureel online aanwezig zijn met sterke content echt key. Wanneer je een planning maakt, leg je al vast wat je gaat doen en is de kans een stuk groter dat je het ook echt doet.

Structuur

Als je elke keer dat je iets wilt publiceren op dat moment pas bedenkt waar je het over gaat hebben, is de kans groot dat er weinig lijn zit in de onderwerpen die je aansnijdt. Waardoor je ook minder effect bereikt met je content.

Maak een planning en je krijgt automatisch een veel betere verdeling van onderwerpen en inhoud.

Maak een planning en je krijgt automatisch een veel betere verdeling van onderwerpen en inhoud. Op maandag een review, op woensdag een quote en op zaterdag een link bijvoorbeeld. Of de eerste week van de maand een blog met een testimonial, de tweede week een expert aan het woord, et cetera. Plan vooruit en je bent veel beter in staat om structuur aan te brengen.

Ook voor de search engine optimisation (SEO) is dit belangrijk. Je kunt zo precies uitkienen welke keywords je aandacht geeft en welke nog aan bod moeten komen.

Testen

Als je onderzoek wilt doen naar welke content het beste werkt, is plannen ook essentieel. Een contentkalender is een goed hulpmiddel voor A/B-testen. Het geeft je inzicht in welke content en publicatiemomenten goed werken en welke minder.

Hoe stel je een goede contentplanning op?

Een goede contentplanning beschikt sowieso over een aantal basiselementen. Deze zorgen ervoor dat iedereen in je team weet wat de bedoeling is en je optimaal resultaat behaalt met je content:

  • Wat ga je publiceren? Een social media- of blogpost, podcast, webinar? Kies altijd een contentvorm die past bij je doelgroep, bij je content én bij wat je wilt bereiken met die content.
  • Waarover gaat het? Wat is het onderwerp? Denk hierbij ook aan passende focus keywords om je vindbaarheid te optimaliseren.
  • Voor welke doelgroep is de content? Met name als je meerdere doelgroepen wilt targeten, is het belangrijk om hierover heel helder te zijn. Zo zorg je dat het hele team bij iedere uiting de juiste tone of voice en insteek gebruikt.
  • Wanneer vindt de publicatie plaats? Op welke datum en tijd komt de content online? 
  • Waar publiceer je de content? Kies de kanalen waarop je doelgroep actief is.
  • Wie doet wat? Zorg voor een heldere taakverdeling. Wie schrijft de teksten, wie zorgt voor de visuals, wie plant de publicatie in, et cetera. Voeg een checklist toe per content-item, met daarop alle benodigde stappen opgesomd. Dit helpt om structuur aan te brengen en moeiteloos ver vooruit te plannen.

Inspiratie voor je content

Je hebt inmiddels een overzichtelijk document of handige tool klaarstaan om je content voor de komende tijd in te plannen. Dan is de vraag: waar ga je het over hebben? Waar haal je inspiratie vandaan om elke dag, week of maand je publiek te boeien en informeren?

Waar haal je inspiratie vandaan om elke dag, week of maand je publiek te boeien en informeren?

Om te beginnen is het een goed idee om rekening te houden met feestdagen en andere speciale evenementen in je branche. Ook als je niet direct op die dagen wilt inspelen, is het slim om ze in de gaten te houden, zodat je er bijvoorbeeld juist omheen plant. Zoek een inhaakkalender voor een compleet overzicht van alle bijzondere (feest)dagen.

Denk ook na over zogenoemde evergreen content. Tijdloze content, voorzien van keywords voor de SEO, die op elk moment gepubliceerd kan worden. Informatie over je product of dienst, testimonials en klantcases bijvoorbeeld zijn altijd relevant en staan probleemloos jarenlang online.

Houd daarnaast wel altijd de mogelijkheid open om in te spelen op de actualiteit. Vindt er een gebeurtenis plaats die je business raakt? Maak er een post of artikel over en schuif de rest van de planning een stukje vooruit.

Download je contentkalender template

Ga je aan de slag met je contentplanning? Dan is het natuurlijk ontzettend handig om een voorbeelddocument te hebben dat je als basis kunt gebruiken. Daarom hebben wij een contentkalender template voor je opgesteld.

In dit template vind je alle onderdelen die volgens ons onmisbaar zijn bij een goede contentplanning. En wij weten best het een en ander van het maken en plannen van content.

 Download contentkalender template

Wil je onze hulp breder inzetten? Ook dat doen we graag voor je. Laat ons team van professionele schrijvers jouw teksten verzorgen, zodat je je over dit deel van je planning alvast geen zorgen meer hoeft te maken. Neem contact met ons op voor meer informatie of vraag direct je gratis proefopdracht aan.

Plan een gratis adviesgesprek

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!