Dagmar Snoeren • Mailblue
26 juli ‘22 • 11 min. leestijd • Artikelen

Meer websitebezoekers aantrekken én converteren naar klant

26-07-2022

Je hebt een geweldige bedrijfsidee, maar hoe vermarkt je online nu jouw dienst of product? Hoe zorg je ervoor dat er meer bezoekers naar jouw site komen én dat ze ook iets bij je af willen nemen?

Je bent waarschijnlijk op deze website terecht gekomen omdat je weet dat kwalitatieve teksten/blogs van belang zijn om bezoekers naar je site te lokken. En dat klopt; contentmarketing, en ook SEO, zijn ontzettend belangrijk om mensen via de zoekmachine naar jouw site te lokken.

Ik neem je graag mee in de gehele klantreis: dus hoe je bezoekers aantrekt, maar ook wat je allemaal kunt doen om hen uiteindelijk klant te laten worden.

Meer websitebezoekers: het begin van de klantreis

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; je zult eerst duidelijk moeten hebben hoe een gemiddelde klantreis er uit ziet als je net met jouw website start.

Grofweg gezien zal iemand deze route afleggen op je site voordat hij/zij klant wordt:

  1. Via de zoekmachine (of social media) komt iemand op jouw website. Jeej, een websitebezoeker!
  2. Hij/zij leest een aantal van jouw waardevolle blogs en wil meer weten.
  3. De websitebezoeker downloadt jouw weggever. Een no-brainer natuurlijk; omdat je dit gratis weggeeft en het veel waarde bevat.
  4. Dankzij de gegevens die de bezoeker achterlaat kun je hem/haar nu opvolgen per mail.
  5. Omdat je sterke mailfunnels hebt gebouwd houd je deze lead goed warm en kan hij/zij ieder moment op een aanbod per mail ingaan en klant bij jou worden.

 

De klantreis begint hier dus bij een websitebezoek, doordat je goed gevonden wordt in Google of via bijvoorbeeld advertenties op Facebook. Het wordt je misschien al wel duidelijk, als je bovenstaande stappen ziet, dat jouw website de potentie heeft om leads voor je te genereren. Dat is zeker zo, áls je bovenstaande stappen goed uitdenkt en uitvoert. Gelukkig weet jij na dit artikel hoe je SEO en contentmarketing inzet om meer websitebezoekers te ontvangen en ook hoe je leads goed opvolgt, zodat ze klant bij je worden.

Een cadeautje van CopyRobin: vraag jouw voucher aan voor een jaar lang gratis e-mailmarketing met MailBlue.

Contentmarketing voor je website

Als je jouw website regelmatig voorziet van relevante content vergroot je de kans dat een bezoeker geboeid blijft. Goede content zorgt er voor dat een websitebezoeker langer op je website blijft. En dat is weer heel gunstig voor je 'ranking' in Google. Maar... hoe pas je contentmarketing dan goed toe?

1. Bepaal de behoeften van jouw doelgroep

Komt jouw doelgroep niet op jouw site? Of blijven ze niet lang op je site? Een belangrijke reden is vaak dat de informatie op je website niet aan hun behoeften voldoet. Als je relevant voor hen wilt zijn, zul je dus eerst de informatiebehoefte van je doelgroep in kaart moeten brengen. Speel op deze behoefte in en geef een oplossing op de vraag waar jouw doelgroep naar zoekt.

Voldoet de informatie op je website wel aan de behoeften van je doelgroep?

Een voorbeeld hoe we dit bij MailBlue doen; wij realiseren ons dat we meer aan moeten bieden dan enkel software voor ondernemers die aan e-mailmarketing willen doen. Er is ook een constante behoefte aan informatie over wat voor soort e-mailfunnels dan gebouwd kunnen worden en goed werken. Door veel blogs over gerelateerde onderwerpen te schrijven en een marktplaats aan e-mailfunnels aan te bieden, spelen wij op die informatiebehoefte in.

2. Exclusieve content

Wek nieuwsgierigheid door bepaalde content niet meteen beschikbaar te stellen. Denk bijvoorbeeld aan gratis te downloaden stappenplan of whitepaper.

Dit kan voor een bedrijf dat zich bezighoudt met voeding & gezondheid bijvoorbeeld een gratis weekmenu zijn in suikervrij eten. Het invullen van gegevens om dit weekmenu te ontvangen verlengt de bezoekduur. Daarnaast kan het bedrijf zelf de gegevens van de bezoeker gebruiken om de geïnteresseerde nog eens te benaderen. Het kan er voor zorgen dat deze lead uiteindelijk de suikervrije week in gaat én uit zichzelf terugkomt voor advies of aanvullende producten die de eigenaar van de site aanbiedt. Zo converteert de lead dan tot klant.

3. Zorg voor afwisseling in typen content

Omdat (gelukkig) niet iedereen hetzelfde is en een beetje variatie ook wel lekker leest, hou je de aandacht beter vast door meerdere typen content aan te bieden op je site. Voeg aan een blogpost dus ook eens een video toe waarin je de boodschap extra uitdiept. Verrijk je website verder met bijvoorbeeld video's, GIF'jes, infographics, webinars, afbeeldingen en podcast afleveringen.

4. Maak gebruik van user generated content

Je wilt het vertrouwen winnen van potentiële klanten. 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend' wordt tegenwoordig steeds minder krachtig. Wanneer je klanten of fans jouw content in de vorm van foto's, video's of tekst delen, is dat veel geloofwaardiger. Denk hierbij aan bijvoorbeeld reviews of foto's/video's van een product in gebruik.

De kracht van SEO

SEO (Search Engine Optimalisation) omvat alles wat ertoe bijdraagt dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt. Contentmarketing en SEO kennen hierin wat raakvlakken. De belangrijkste SEO- en contenttip die ik je kan geven is: zorg dat je veel waarde deelt en dat dit ook unieke waarde is wat niet overal al op internet terug te vinden is.

Zorg dat je veel waarde deelt en dat dit ook unieke waarde is wat niet overal al op internet terug te vinden is.

Een prettige sitestructuur en goede leesbaarheid van je blogs dragen ook bij aan je vindbaarheid in de zoekmachine. Google ziet namelijk dat jouw bezoekers langer blijven hangen op je website, dus 'je zult wel een waardevolle website zijn'. Hoe meer van dit soort 'pluspunten' je scoort, hoe groter de kans dat je ook hoger in de zoekresultaten zult verschijnen.

5 Contentmarketing en SEO tips

  • Maak content guidelines. Dankzij duidelijke guidelines voor iedereen die online content creëert zorg je voor consistentie. Het is vooral belangrijk om dezelfde tone of voice en visuele stijl aan te houden.
  • Zorg voor een snelle laadtijd van content. Hoe mooi je contentcreatie ook is; als de content erg langzaam (of erger nog: niet) laadt, is de kans groot dat jouw websitebezoeker het af laat weten.
  • Responsiveness. Let er op dat content die je deelt responsive is. Dat houdt in dat het op allerlei devices kan worden bekeken: PC, tablet of mobiel.
  • Maak het bezoekers makkelijk om meer content te lezen. Zo kun je onder een blogpost bijvoorbeeld links naar relevante artikelen plaatsen. Je kunt ook met een pop-up naar content leiden dat aansluit op de zoekactie van een bezoeker. Zo hebben we bij MailBlue onze blogs in categorieën ingedeeld. Lees je een blog over Facebook advertising, dan tonen we een pop-up met een Facebook Ads checklist. Lees je echter een artikel gerelateerd aan e-mailmarketing, dan krijg je de kans om ons gratis e-mailmarketing handboek te downloaden.
    mailblue-website-pop-up-formulier.jpg
    pop-up-website-mailblue.jpg
  • Zorg dat de bezoeker makkelijk kan reageren of vragen kan stellen. Geef geïnteresseerde websitebezoekers de kans om te reageren op je content. Dit wordt al snel teveel moeite of gedoe als ze bijvoorbeeld eerst een account aan moeten maken. Gemiste kans! Maak het ze dus makkelijk. Dit kan bijvoorbeeld via een chatfunctie op je site.

 

Ook een opt-in formulier maken voor je weggever en een mailfunnel starten? Maak gebruik van dit cadeau van CopyRobin: vraag jouw voucher aan voor een jaar lang gratis e-mailmarketing met MailBlue.

Een aantal 'technische' SEO tips:

  • Afbeeldingen of andere media die je toevoegt aan je blog, geef je op je PC al een juiste bestandsnaam. Voorkom dus dat je een afbeelding upload die op jouw PC nog 'Schermafbeelding15-06-2022-15:33' heet. De bestandsnaam hoort al te verklappen wat er op de afbeelding te zien is. Meestal heeft dit een directe connectie met waar je blog over gaat en het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld: nieuwsbrief.
  • Bij het uploaden van de afbeelding op je site, geef je de afbeelding naast de titel van de bestandsnaam ook nog een alt-tekst mee. Bijvoorbeeld: nieuwsbrief-voorbeeld-mailblue.
  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord benoemt in de title tag / header 1 (het onderwerp van je blog of pagina). Bij voorkeur bestaat dit uit maximaal 70 karakters.
  • Plaats het zoekwoord in je meta description - schrijf dit voornamelijk om iemand te overtuigen het artikel te lezen.
  • Voeg bij langere blogs een inhoudsopgave toe en link daarin door naar je subheaders.
  • Gebruik LSI keywords in je (kop)teksten; dit zijn gerelateerde termen aan je onderwerp. Heb je bijvoorbeeld 'autoverzekering' als zoekwoord, dan zijn LSI's: schadevrije jaren, WA en inzittenden, beperkt casco, etc.
  • Gebruik externe links maar zeker ook interne links. Refereer bij interne links naar een gerelateerde blog of pagina (een relevante pagina die 'waarde' mag ontvangen - verdiep je eventueel in SEO term: linkjuice).
  • Maak je een bedankpagina of een andere pagina die niet geïndexeerd hoeft te worden door Google? Stel dan in dat pagina niet gevolgd hoeft te worden. Hoe je dit doet is afhankelijk van het systeem dat je gebruikt. Gebruik je WordPress in combinatie met de Yoast SEO plugin? > Zo zorg je ervoor dat je URL's niet laat indexeren.

Bovenstaande lijst is niet volledig, maar geeft je wel een ontzettend goede start in het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Wil je hier dieper op ingaan, dan raad ik je aan hier een cursus voor te volgen of een SEO specialist te raadplegen. Het is niet voor niets een vak apart!

Leestip: Zo schrijf je SEO-vriendelijke teksten anno 2022: een checklist

Hoe krijg je die websitebezoekers vervolgens om tot klant?

Allemaal leuk en aardig dat je websitebezoekers groeien aan de hand van bovenstaande tips, maar als zij vervolgens geen klant bij je worden heb je daar uiteindelijk ook niet veel aan. Hoe krijg je die lezers van je blog nu om? Eigenlijk heel simpel: via een gratis weggever naar de mailinglijst. Is je opvolging per mail sterk genoeg, dan zul je een flink deel van de eerder onbekende websitebezoekers kunnen converteren naar een klant.

Je weet nu dat je blogt om te inspireren, informeren en amuseren en dat je daarin iets waardevols moet geven. Wil je het wederkerigheidsgevoel aanwakkeren, dan zul je dus eerst moeten géven. Precies daarom werkt het zo goed om in ruil voor een naam en mailadres een relevante dienst of waardevol product cadeau te doen. Dit kan een gratis sample van je product zijn, maar bijvoorbeeld ook een e-book of videotraining. Zorg dat het een no-brainer is voor een websitebezoeker om hier gebruik van te willen maken. Gebruik een opt-in formulier voor je weggever onder je blog, in de zijbalk of gebruik een pop-up.

Opvolging per mail

Zodra jij een naam en mailadres ontvangen hebt, kun je met de geïnteresseerde gaan mailen. Vraag in een volgende mail wat ze van je weggever vonden en stuur ze meer relevante informatie toe.

Het mooie van e-mailmarketing is dat je het gedrag van je klant kunt volgen.

Over het algemeen hebben mensen 7 tot 12 contactmomenten nodig voordat ze bereid zijn iets te kopen. Via e-mailmarketing kun je dit mooi sturen. En ik hoor je denken: pff, niemand zit toch op dat gespam te wachten? Nee, dat klopt. Niet als je zomaar agressief mailt en een aanbod in iemand's strot duwt. Maar het mooie van e-mailmarketing is dat je het gedrag van je klant kunt volgen. Zo weet je beter waar de interesse ligt en kun je écht relevant zijn. Je zult zien dat je na het opbouwen van een vertrouwensband, dan wél succes maakt met je mailfunnels. Blijf waarde delen, blijf zaaien. Er komt een moment waarop je kunt oogsten.

opvolging-per-mail.jpg

In de afbeelding hierboven zie je hoe de eerste opvolging per e-mail er uit kan zien. Dit hoef je dus gelukkig echt niet meer handmatig zelf voor iedere lead te doen, maar kun je heerlijk automatiseren met een marketing automation software zoals MailBlue.

Ook een geautomatiseerde mailfunnel bouwen? Cadeautje van CopyRobin: vraag jouw voucher aan voor een jaar lang gratis e-mailmarketing met MailBlue.

De 4 gouden tips bij het opvolgen van leads

 

1. Classificeer leads

Niet iedere lead is hetzelfde; de ene lead heeft veel meer interesse dan een ander. Het ligt er maar net aan hoe die lead bij jou binnen is gekomen. Een 'hot lead' is een (potentiële) klant die echt al bijna klaar is voor een aankoop en klaar is om door het salesteam benaderd te worden met een aanbod, terwijl een 'cold lead' alleen nog maar een beetje interesse heeft en nog opgewarmd moet worden. Je benadert deze leads dus niet hetzelfde. Het begint er bij dat je ze moet classificeren. Gelukkig kan ook dat heel eenvoudig geautomatiseerd worden met marketing automation software, door middel van leadscoring.

lead-scoring.jpg

2. Volg een lead snel op

Het leven is snel, heel snel. Een binnenkomende lead verlies je zo aan de concurrent als je niet snel genoeg kunt reageren op de interesse die er op dat moment is. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een welkomstmail te sturen.

Daar heb je gelukkig geen omkijken meer naar als je eenmaal een mailfunnel in je e-mailmarketing software gebouwd hebt. Wanneer er specifieke interesse aangegeven wordt door een lead en het matcht ook met je dienst/product, kun je in sommige gevallen ook meteen bellen voor een afspraak of offerteaanvraag.

In marketing automation software kun je verschillende funnels bouwen, dus bij een lead die via een bepaalde weg binnenkomt, kun je bepalen dat deze bijvoorbeeld geen mail ontvangt, maar dat er direct (en automatisch) een notificatie naar een salesmedewerker gestuurd mag worden om telefonisch contact te zoeken.

3. Zorg voor een persoonlijke benadering

Wanneer je niet belt, wil je alsnog wel je lead persoonlijk benaderen natuurlijk, al is dit per mail. Gelukkig hoeft automatisering niet te betekenen dat je minder persoonlijk bent, integendeel zelfs! Via de software kun je veel gedrag zien & meten en door de informatie die jij verzamelt vanuit een lead, kun je hen benaderen met een relevante boodschap.

Het kan heel simpel door iemand automatisch bij zijn of haar voornaam te noemen, maar je kunt hier ook veel verder in gaan en op basis van bepaalde voorwaarden aftakkingen maken in je mailfunnel. Bijvoorbeeld bij het wel/niet aankopen van een bepaald product of wel/niet een bepaalde websitepagina bekeken.

4. Hou al het contact bij

Het is belangrijk om bij te houden met wie je contact hebt gehad en hoe dat contact verliep. Noteer ook wie je had willen bereiken, maar niet te pakken kreeg. Niet alleen handig voor jezelf om een volgend gesprek goed voorbereid in te gaan, maar ook voor je collega's handig als je het wel eens van elkaar overneemt. Bovendien voorkom je dat je een lead vergeet te bellen. Bovendien, als je bijhoudt op welke dagen en tijdstippen er contact is met jouw doelgroep, weet je op een gegeven moment ook wanneer je hen het beste kun bereiken. Ook dit is goed bij te houden in de meer geavanceerde marketing automation software.

contactkaart-mailblue.jpgEen contactkaart binnen MailBlue, waarbinnen gesprekken gedocumenteerd kunnen worden en taken toegewezen kunnen worden.

Conclusie

Een klantreis in de online wereld begint meestal doordat iemand via de zoekmachine (of social media) op jouw website komt. Je kunt Facebook advertenties inzetten, maar zeker ook via goede contentmarketing en 'SEO trucjes' kun je websitebezoekers naar je site lokken.

Deze websitebezoeker wordt vervolgens getriggerd door interessante blogs. Dankzij jou waardevolle weggever die de bezoeker download onder een blog, heb jij een naam en mailadres.

Nu kun je met deze gegevens via een marketing automation software de lead gaan 'volgen' en classificeren. Je stuurt relevante mails, bouwt vertrouwen op en op het juiste moment stuur je jouw aanbod naar een 'hot lead', zodat deze converteert tot klant. Met de tips uit deze blog kun je hier mee aan de slag. Veel succes!

Cadeautje van CopyRobin: vraag jouw voucher aan voor een jaar lang gratis e-mailmarketing met MailBlue.

Je e-mailmarketingteksten laten schrijven door een professional? Lees hier hoe CopyRobin jou dit werk uit handen kan nemen.

Plan een gratis adviesgesprek

Terug naar het overzicht

Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!