Eric van Hall • CopyRobin
16 augustus ‘22 • 8 min. leestijd • Artikelen

Wat is ghostwriting? Een ghostwriter inhuren voor je teksten

16-08-2022

Als je je bezighoudt met het schrijven van blogartikelen, een boek, whitepaper of andere tekst ben je de term vast weleens tegengekomen: ghostwriting. Maar wat is ghostwriting precies en wat doet een ghostwriter allemaal? En misschien nog wel belangrijker: waar vind je een goede ghostwriter voor je eigen teksten? Wij vertellen je alles wat je moet weten over deze vorm van tekstschrijven.

Wat is een ghostwriter?

Een ghostwriter, ook wel schaduwauteur of - jawel - spookschrijver genoemd, is een professionele tekstschrijver die op verzoek teksten schrijft voor iemand anders. De schrijver leeft zich in in de positie van de opdrachtgever en vertaalt zijn of haar boodschap naar een sterke tekst voor de doelgroep.

Bij ghostwriting blijft de naam van de schrijver onbekend.

Het grootste verschil met andere tekstschrijvers, zoals journalisten of bloggers, is dat bij ghostwriting de naam van de schrijver onbekend blijft. De tekst wordt gepubliceerd onder de naam van de opdrachtgever, waardoor het lijkt alsof de woorden direct van de opdrachtgever afkomstig zijn. Hij of zij is naar de buitenwereld toe dus de officiële schrijver, de ghostwriter blijft meestal anoniem.

Waarom een ghostwriter inhuren?

Je hebt de ambitie om zelf teksten te schrijven, in de vorm van een boek, columns, blogartikelen, whitepaper of iets anders. Maar om wat voor reden dan ook lukt het je zelf niet om de (juiste) woorden op papier te krijgen. Dan huur je een ghostwriter in!

Geen tijd

Een belangrijke reden voor het inhuren van een ghostwriter is dat je zelf geen tijd vindt om te schrijven. Je hebt al jaren een plan voor een boek op de plank liggen of het idee om een blog te starten, maar je komt er maar niet aan toe. Het gaat steeds meer kriebelen en je wilt er nu écht mee aan de slag. Neem een ghostwriter in de arm, deel je input en de schrijver zet je plannen om in concrete teksten.

Je hebt al jaren een plan voor een boek op de plank liggen of het idee om een blog te starten.

Een ghostwriter neemt je het meeste werk uit handen. Bij het schrijven van een tekst komt natuurlijk meer kijken dan alleen de woorden op papier zetten. Denk aan research, het verzamelen van informatie en interviews afnemen. Al deze bijkomende werkzaamheden neemt de ghostwriter ook voor zijn rekening.

Geen schrijftalent

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je het niet voor elkaar krijgt om je gedachten om te zetten in een lopend verhaal. Of dat je gewoon helemaal niet goed bent in schrijven. Ook dan is het een goed idee om dit door een professional te laten doen. De inhoud komt nog steeds van jou. Jouw kennis, expertise en ervaringen staan centraal, maar dan zo opgeschreven dat het een interessant en goedlopend verhaal is voor je doelgroep.

Leestip: Wat is bloggen? En heeft een blog schrijven wel zin?

Kostenbesparing

Een andere reden om voor een ghostwriter te kiezen, is dat het soms goedkoper is dan zelf schrijven. Wanneer je eigen uurtarief hoger ligt dan wat een tekstschrijver in rekening brengt, is uitbesteden ook vanuit financieel oogpunt een slimme keuze. Jij houdt je tijd vrij voor je eigen werkzaamheden, terwijl de schrijver jouw quality content produceert.

Het verschil tussen een ghostwriter en een schaduwauteur

Je hebt misschien weleens gehoord van de term ‘schaduwauteur’ en vraagt je nu af wat het verschil is met een ghostwriter. Het antwoord op die vraag is eenvoudig, namelijk: niets! ‘Schaduwauteur’ is de Nederlandse naam voor ghostwriter en de betekenis is exact hetzelfde. Al gebruiken we ook in Nederland en Vlaanderen vaak gewoon de Engelse term.

Wie maken er gebruik van ghostwriting?

Het inhuren van een ghostwriter lijkt voorbehouden aan bekende mensen die hun autobiografie willen schrijven of specifieke kennis willen delen in de vorm van een boek. Maar niets is minder waar: de kans is groot dat je tijdens je dagelijkse rondje internet meerdere teksten leest die via ghostwriting tot stand zijn gekomen. Denk aan de wekelijkse blog van een bedrijf of de socialmediaposts van een influencer.

Ghostwriting wordt onder andere ingezet door:

  • ondernemers
  • CEO’s
  • consultants
  • marketing managers
  • professionele sporters
  • bekende mensen

Niet iedereen is tenslotte goed in sterke teksten opstellen. Het is voor je imago als bedrijf of bekend persoon dan een stuk beter om dit aan een professional over te laten.

Leestip: Contentmarketing: 6 tips voor de best presterende organische content

Hoe vind je een goede ghostwriter?

Zelf op zoek gaan naar een goede ghostwriter kan op verschillende manieren, zowel via via als rechtstreeks.

Vraag anderen

Vraag eens om je heen of vrienden, bekenden of collega’s ooit gebruik hebben gemaakt van een anonieme tekstschrijver. De kans is groot dat mensen hier ervaring mee hebben! Er is ongetwijfeld iemand die schrijvers inhuurt voor zijn teksten, zeker als je te maken hebt met ondernemers, CEO’s of marketingmanagers.

Vraag eens welke schrijver zij hun blog laten schrijven, wie die sterke whitepaper heeft opgesteld of waar ze hun social media hebben ondergebracht. Misschien vind je zo direct de schrijver die je zoekt!

Zoek online

Google helpt natuurlijk ook altijd. Tik ‘freelance ghostwriter’ of gewoon ‘freelance tekstschrijver’ in en je vindt honderden professionele schrijvers die aan je vraag voldoen. Houd er wel rekening mee dat het soms lastig is om een goede schrijver te vinden die écht past bij jouw bedrijf. Als niet-schrijver is het niet makkelijk om de kwaliteiten van de freelancer in te schatten en zo de beste te selecteren.

Soms is het lastig is om een goede schrijver te vinden die écht past bij jouw bedrijf.

Het is soms dan ook een arbeidsintensief proces om tot een goede samenwerking met een tekstschrijver te komen. Daarnaast zitten de beste schrijvers vaak al ver vooruit volgepland, waardoor een structurele samenwerking niet altijd van de grond komt.

Maar áls je een langere samenwerking met een freelanceschrijver aangaat, zorgt dat er wel voor dat hij of zij je bedrijf goed leert kennen. De freelancer vindt sneller de juiste tone of voice en je hoeft minder uitgebreid te briefen.

Huur een tekstbureau in

Er zijn veel tekstbureaus die werken met ervaren schrijvers. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen bij je project. Traditionele tekstbureaus zijn hier prima voor, maar ook vaak kostbaar. Zoek je de gulden middenweg? Dan is er CopyRobin als ‘tekstbureau van de toekomst’. 

Wij putten uit een pool van meer dan 450 professionele tekstschrijvers, die je tegen een betaalbare prijs voorzien van sterke teksten. Hier zit bijna altijd een schrijver bij die expertise heeft in jouw vakgebied en de juiste tone of voice vindt voor het goed overbrengen van je boodschap aan je doelgroep. En hebben wij jouw match nog niet in ons bestand? Dan gaan we voor je op zoek!

Kom tot het beste resultaat

Als je eenmaal een schrijver hebt gevonden die jou het schrijfwerk uit handen neemt, is het belangrijk dat je hem of haar goed brieft. Een goede input is cruciaal om tot een sterk eindresultaat te komen. Of, zoals wij vaak zeggen: rommel erin = rommel eruit. 

Rommel erin = rommel eruit.

Wanneer het gaat om het schrijven van een boek, interviewt de ghostwriter je waarschijnlijk meerdere keren om je verhaal te horen. Vertel zo uitgebreid mogelijk wat je wil overbrengen, met veel context en details. Wees niet bang om warrig over te komen, een ervaren schrijver weet de belangrijke informatie uit je verhaal te filteren en hier een sterke tekst van te maken.

Als je met een ghostwriter werkt voor bijvoorbeeld blogs, whitepapers of andere zakelijke teksten, staat of valt het succes van de samenwerking met de briefing. Een goede briefing voldoet aan meerdere eisen:

  • Je geeft voldoende achtergrondinformatie over de organisatie.
  • Je omschrijft concreet wat voor tekst het moet zijn.
  • Je geeft de omvang van de opdracht duidelijk aan.
  • Je formuleert waarom je de tekst nodig hebt.
  • Je vertelt wat het doel van de tekst is.
  • Je geeft zoveel mogelijk bruikbare informatie over de inhoud.
  • Je bent duidelijk over de doelgroep.
  • Je omschrijft de gewenste tone of voice.
  • Je vermeldt de gewenste zoektermen.
  • Je geeft aan hoe je de tekst gaat gebruiken.
  • Je communiceert een duidelijke deadline.
  • Je deelt de gegevens van de contactpersoon.

Bij CopyRobin werken we hiervoor met een gestructureerd briefingsproces, dat aan al deze voorwaarden voldoet. Zo kom je samen met de schrijver altijd tot het beste resultaat.

Leestip: Tekstschrijver briefen? Maak de beste briefing voor een copywriter.

Wat kost een ghostwriter?

Wat kost dat nou eigenlijk, een ghostwriter? Het klinkt natuurlijk als een geweldige oplossing om eindelijk eens die teksten op papier te krijgen. Maar hoeveel ben je hieraan kwijt en wat is een gemiddeld ghostwriter-tarief? Het is lastig om daar iets algemeens over te zeggen, omdat de tarieven voor ghostwriting erg uiteenlopen en van allerlei zaken afhankelijk zijn. 

Om te beginnen, hangt het tarief af van de ervaring van de schrijver. Een beginnende tekstschrijver rekent meestal een lager tarief dan een doorgewinterde. Ter indicatie kun je uitgaan van een uurtarief tussen de 50 en 100 euro. Nou is de ene schrijver natuurlijk een stuk sneller dan de andere, dus vraag ook zeker even hoe lang hij of zij denkt nodig te hebben.

Ter indicatie kun je uitgaan van een uurtarief tussen de 50 en 100 euro.

Daarnaast is het specialisme bepalend voor het uurtarief. Schrijvers die gespecialiseerd zijn in onderwerpen zoals IT, fintech en juridische zaken, kosten vaak meer dan allround-schrijvers.

Bij CopyRobin werken we met credits die je kunt afnemen in pakketten (maandelijks vrij opzegbaar). Hierdoor profiteer je bij ons van gunstige tarieven en een grote flexibiliteit. Je zit dus nergens aan vast.

Ghostwriting en auteursrecht

Starten met een ghostwriter roept soms vragen op over het auteursrecht van de teksten. Het gaat tenslotte om jouw input, maar de woorden van iemand anders.

Zorg voor duidelijke afspraken over het auteursrecht en zet deze bij voorkeur zwart-op-wit.

Het is gebruikelijk dat de ghostwriter het auteursrecht aan jou als klant overdraagt. Je bent dan vrij om met de tekst te doen wat je wilt, zoals het uitbrengen ervan onder je eigen naam. Het is wel belangrijk dat je dit goed regelt met de schrijver. Zorg voor duidelijke afspraken over het auteursrecht en zet deze bij voorkeur zwart-op-wit voordat de samenwerking start. 

Hoe CopyRobin jou aan de beste ghostwriter helpt

Zoek je snel een ervaren ghostwriter voor je blog, whitepaper of andere zakelijke tekst? Dat is super eenvoudig! Wij werken met meer dan 450 professionele tekstschrijvers, met allemaal hun eigen ervaring en expertise. Als je een opdracht bij ons plaatst, doen wij dan ook ons best om een passende schrijver aan je te koppelen.

Dus ben je zzp'er, mkb-ondernemer of marketeer bij een groot bedrijf of bureau? Wij hebben altijd een oplossing voor je contentbehoefte. Voor elk abonnement geldt:

  • Gratis proefopdracht (behalve bij Ad hoc).
  • Maandelijks opzegbaar.
  • Meerdere gebruikers.
  • Credits 12 maanden geldig.
  • Onbeperkte correctierondes.
  • Een ervaren eindredacteur die elke tekst controleert.

Ben je benieuwd wat de schrijvers van CopyRobin kunnen betekenen voor jouw ghostwriting-klus?

We hebben een handige tool waarmee je het beste CopyRobin pakket kunt kiezen:

Help mij kiezen

Terug naar het overzicht

Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!