Eric van Hall
30 augustus ‘22 9 min. leestijd

Bloggen: zelf doen of de teksten laten schrijven?

Artikelen

Wanneer je een blog hebt of wilt starten, wil je misschien teksten laten schrijven door een professionele tekstschrijver. Lukt het je om structureel en interessant te bloggen, dan is die blog namelijk de kans op een constante stroom aan leads. En klanten die hieruit voortkomen, zijn vaak een prima match. Ze weten namelijk precies wat je expertises en aanbod zijn en kiezen daardoor heel bewust voor jou of je bedrijf.

Wij horen vaak dat ondernemers en marketeers, terwijl ze weten dat het werkt, toch tegen het bloggen aanhikken. Schrijven is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Waar de een met gemak blogpost na blogpost publiceert, heeft een ander de grootste moeite om zelfs maar een paar zinnen te schrijven.

“Schrijven is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd”

Bloggen kost veel tijd en vraagt flink wat discipline. Hier zijn natuurlijk oplossingen voor, zoals samenwerken met gastbloggers, uitbesteden aan collega’s en het recyclen van oudere artikelen. Maar met teksten uitbesteden aan professionele copywriters behaal je de grootste tijdwinst.

https://www.youtube.com/watch?v=uEb7tbBn33

Bloggen werkt

Je weet inmiddels vast wel dat een blog voor jouw organisatie een goed idee is. Je bent je ervan bewust dat organisaties die bloggen daar veel positiefs uithalen.

Wie regelmatig blogt, ervaart bijvoorbeeld:

  • Meer websitebezoekers. Elke keer dat je een blogpost publiceert, heeft Google weer een pagina om te indexeren. En elke keer dat iemand je blogpost deelt via social media, vergroot dat het bereik van je website.
  • Meer leads. Elke blogpost is een gelegenheid om van bezoekers leads te maken. Voeg een duidelijke ‘call-to-action’ toe aan elke post, die je bezoekers aanzet tot een aankoop, contactmoment of andere actie, en de stroom leads blijft groeien naarmate je meer artikelen publiceert.
  • Meer aanzien. Door je expertise te delen met je publiek krijg je vanzelf steeds meer aanzien als autoriteit in jouw vakgebied. En meer aanzien als autoriteit vertaalt zich in meer en vooral ook betere klanten en minder prijsdruk. Deze klanten schatten je op waarde en betalen daarom graag jouw prijs.
  • Meer continuïteit. Pagina’s die eenmaal goed ranken in Google, blijven vaak nog jarenlang bezoekers aantrekken. Een blog is dan ook een uitstekende diepte-investering, waar je voor een lange periode plezier van hebt.

 

Leestip: Bloggen 101: Wat is een blog en hoe maak je er een succes van?

Voordelen van het uitbesteden van je teksten

voordelen-uitbesteden-teksten.jpg

Met een blog deel je jouw specifieke kennis en visie met je doelgroep. Het doel is om jouw expertise en die van je collega’s op een efficiënte en professionele manier te vertalen naar leesbare artikelen.

Wil je écht goede foto’s en video’s op je site, dan schakel je daar professionals voor in, toch? Vanuit die gedachte is het ook slim om het schrijven van je blogartikelen aan een professional over te laten. Dat is helemaal geen schande. Integendeel. Wanneer je jouw bijzondere kennis en inzichten professioneel laat verwoorden, help je jouw doelgroep daar alleen maar beter mee. Kortom: tekstschrijver gezocht!

“Wanneer je jouw kennis en inzichten professioneel laat verwoorden, help je jouw doelgroep ook beter te worden.”

Zorg voor een heldere en uitgebreide briefing voor de copywriter, zodat de schrijver precies weet wat je inhoudelijk verwacht. Hij of zij zet jouw input dan om in een sterke tekst, die helemaal is afgestemd op wat je publiek graag leest.

Goede teksten

Zelf geef je al snel iets te uitgebreide toelichtingen. En andere dingen vergeet je juist uit te leggen, omdat ze voor jou zo vanzelfsprekend zijn. Een professionele copywriter kijkt objectief naar het onderwerp en verwoordt alles zo dat het de doelgroep aanspreekt. Ook voegt de expertise van de schrijver inhoudelijk veel toe aan de content. Dat maakt je tekst nog beter.

Tijd over

Kies je voor teksten uitbesteden, dan houd je meer tijd over voor andere dingen. Zo kan jij je optimaal focussen op je eigen werkzaamheden, die waarschijnlijk zorgen voor je omzet én voor nieuwe input voor de blogs. Je expertise zit tenslotte in je dagelijkse activiteiten, dus daar haal je ook je inspiratie uit.

Schaalbaar

Een copywriter voorziet je met gemak van veel meer teksten dan je zelf kunt produceren. De diensten zijn goed schaalbaar, zeker als je gebruikmaakt van een tekstbureau. Heb je zelf een flinke hoeveelheid teksten op de planning of zijn er ineens vijf klanten die een blog nodig hebben? Een tekstbureau neemt je dit graag uit handen.

Efficiënt en gestroomlijnd

Werk met een contentplanning en externe tekstschrijver(s) en je merkt dat je contentproces efficiënt en soepel verloopt. Dit stelt je in staat om structureel nieuwe blogs te publiceren, wat weer bijdraagt aan het succes ervan. Structurele publicaties hebben tenslotte een positief effect op je ranking in Google, waardoor je doelgroep je steeds beter vindt.

Leestip: Tekstschrijver gezocht? Besteed als digital agency je content uit voor kwaliteit op schaal

Tekstschrijver gezocht! Hoe kan ik mijn teksten uitbesteden?

werken-met-tekstschrijvers.jpg

Veel organisaties wijzen het schrijven van een blog toe aan een collega met een vlotte pen. Een veelgemaakte fout daarbij is dat ze het bloggen als een nevenactiviteit zien. Deze enthousiaste medewerkers raken hierdoor al snel overbelast. En voor je het weet is je meest recente blogpost alweer vijf maanden oud.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om het schrijven van je blog uit te besteden aan professionals:

Teksten laten schrijven door een regulier tekstbureau

Er zijn in Nederland vele honderden, misschien wel duizenden kleinere en grotere tekstbureaus. Sommige zijn breed georiënteerd. Andere juist gespecialiseerd in een specifieke branche. Net als dat je een reclamebureau of ontwerpstudio inhuurt voor een nieuwe huisstijl, schakel je een tekstbureau in voor je blog. 

Het voordeel is dat je meestal prima werk geleverd krijgt. Maar daar hangt vaak wel een pittig prijskaartje aan. Een prijskaartje dat het misschien onhaalbaar maakt om regelmatig nieuwe blogs te publiceren. Daarbij past waarschijnlijk niet elk tekstbureau bij jouw bedrijf of stijl, waarna je weer op zoek moet naar een ander bureau. Een tijdrovend proces, dat je liever vermijdt.

Werk met freelancers

Er zijn veel freelance-schrijvers actief, die zich aanbieden via websites, platformen of socialmedia-kanalen. Het voordeel van freelancers is dat deze vaak goedkoper zijn dan een tekstbureau. Ook kun je een relatie met ze opbouwen, waardoor ze steeds minder aansturing nodig hebben. Ze raken bekend met je bedrijf en zijn na een tijdje helemaal vertrouwd met je stijl, tone of voice en werkwijze.

Het aansturen van freelancers op projectbasis kan behoorlijk tijdrovend zijn en het levert vaak gedoe op.

Het nadeel is wel dat veel opdrachtgevers het moeilijk vinden om te bepalen of een freelancer écht goed is. Het valt niet mee en kan veel tijd kosten om de toppers te vinden. En heb je eindelijk een goede te pakken? Dan gaat hij of zij weer met vakantie, zwangerschapsverlof of de agenda zit het komende halfjaar al vol.

Ook kan het aansturen van freelancers op projectbasis behoorlijk tijdrovend zijn en levert het vaak gedoe op. En dan hebben we het nog niet eens over de bureaucratie en risico’s rondom de (fiscale) regelgeving.

Neem schrijvers in dienst

Wanneer je serieus aan de slag gaat met een bedrijfsblog, kan het een goed idee zijn om schrijvers in dienst te nemen. Een eigen schrijver begrijpt jouw merkwaarden, tone of voice, doelgroep en dienst of product als geen ander.

Voor veel schrijvers is het nogal geestdodend om altijd over hetzelfde onderwerp te schrijven.

Het nadeel van schrijvers in vaste dienst nemen, is dat je moeilijk op- en afschaalt. En voor veel schrijvers is het nogal geestdodend om altijd over hetzelfde onderwerp te schrijven. Dat bevordert de creativiteit en motivatie niet. Ook is het voor veel bedrijven te kostbaar om iemand in dienst te nemen die zich fulltime met de teksten bezighoudt.

Het tekstbureau van de toekomst

Hoe fijn zou het zijn als er een dienst bestond die de knelpunten van de bovenstaande werkwijzen in beschouwing neemt? En:

  • significant goedkoper is dan een traditioneel tekstbureau,
  • efficiënter dan een freelancer en
  • schaalbaarder dan een schrijver in vaste dienst?

 

Laat dat nou precies zijn wat CopyRobin je biedt! Dat is natuurlijk een uitkomst, maar de verantwoordelijkheid voor succes ligt ook bij jou als opdrachtgever. Goede input is goede output. Een slechte briefing leidt meestal ook tot een teleurstellende tekst. Nu hebben we bij CopyRobin het briefingsproces flink geperfectioneerd, maar ook met het beste proces blijft gelden: rommel erin = rommel eruit.

Leestip: Tekstschrijver briefen? Maak de beste briefing voor een copywriter.

Wij hebben onze tarieven zo opgesteld, dat je minder betaalt als je uitgebreider brieft. Hoe meer informatie je de schrijver geeft om mee te werken, hoe lager het bedrag voor de opdracht. Maak je graag gebruik van de inhoudelijke expertise van de schrijver of is er bijvoorbeeld een interview nodig? Dan betaal je wat meer.

Ook worden al je opdrachten bij ons gecontroleerd door een zeer ervaren proofreader. We checken de spelling en kijken naar de uitwerking van de briefing, de taal en de toon en - indien van toepassing - de zoekmachineoptimalisatie (SEO). En heb je feedback? Dan verwerken we dat graag voor je.

Onze diensten zijn daarnaast schaalbaar en flexibel. Groeispurt? Wij leveren makkelijk en snel extra teksten. En is het juist even rustig? Dan dien je gewoon een tijdje minder of geen opdrachten in. Je kunt je abonnement op ieder moment op- of afschalen, pauzeren of stoppen.

Wij werken met 535 professionele tekstschrijvers, met allemaal hun eigen specialismen. Er is dus altijd wel iemand die alles weet over jouw product of dienst, of die precies de goede tone of voice weet te pakken.

Dit alles leveren we voor betaalbare prijzen.

Bekijk onze tarieven

Wat kan ik beter zelf blijven doen?

wat-zelf-doen.jpg

Welke vorm van uitbesteden je ook kiest, de schrijvers kennen je business nooit zo goed als jijzelf. Jij en je collega’s hebben de benodigde vakkennis en inzichten. Jullie hebben het directe klantcontact. Jullie begrijpen de doelgroep en kennen de doelstellingen van jullie organisatie het beste.

Strategie bepalen

Daarom kun je beter zelf je contentstrategie formuleren. Uit die contentstrategie volgt vaak ook een redactionele kalender. Deze zet je vervolgens ruim vooraf uit bij je tekstschrijver, zodat je nooit zonder nieuwe content zit. Dat helpt enorm bij het op gezette tijden publiceren van nieuwe, waardevolle blogposts. Professionele tekstschrijvers helpen je meestal graag bij het opstellen van de contentkalender, zeker de schrijvers van CopyRobin.

Tip: gebruik dit gratis content planner template.

Vergeet ook niet om een realistisch budget te koppelen aan de contentstrategie. Een budget dat haalbaar is, ook voor de wat langere termijn. Dat is belangrijk, want bloggen moet je lang volhouden om er optimaal resultaat mee te behalen.

Kennis vergaren

Ook vergaar je het beste zelf de kennis binnen jouw organisatie. Zo kom je tot de juiste blog-onderwerpen en stel je volledige, goede briefings op. 

Een alternatief is dat je bedenkt welke expert binnen de organisatie de schrijver kan interviewen. Zo verzamelt hij of zij direct alle informatie bij de bron, om dit vervolgens in een goed stuk te gieten. 

Kortom: zorg voor duidelijke input voor de tekst. Dat komt het eindresultaat ten goede.

Leestip: Contentmarketing: 6 tips voor de best presterende organische content.

Promoten van je blog

Contentmarketingexpert Joe Pulizzi hanteert de 80/20-regel voor contentmarketing. Oftewel: 20% contentcreatie en 80% contentpromotie. Deze verdeling is wel wat overdreven, maar het is wel een feit dat alleen het publiceren van je blog niet genoeg is. Je moet je blog ook promoten. Denk daarbij aan:

  • Bouwen van een mailinglist;
  • Organisch delen op social media;
  • Betaald delen/promoten op social media;
  • Inzetten van influencers/ambassadeurs;
  • Aanwezig zijn bij en promoten op evenementen;
  • Promoten via traditionele media.

 

Aangezien het uitbesteden van het schrijven je veel werk bespaart, houd je vast wel wat tijd over voor deze marketingactiviteiten.

Conclusie

Bloggen is voor veel bedrijven een ijzersterk marketingmiddel. Zeker ook B2B. Het levert je organisatie meer bezoekers, leads, aanzien en continuïteit op. Bloggen uitbesteden is een slimme zet. Het doel van je blog is tenslotte om wat in jouw hoofd zit en in de hoofden van jouw collega’s, op een duidelijke en professionele manier om te zetten naar een leesbare blog.

Je kunt het schrijven van de blogartikelen uitbesteden aan een tekstbureau, een freelance-schrijver, er speciaal iemand voor aannemen, of CopyRobin inschakelen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Welke oplossing het beste bij jouw organisatie past, hangt van je behoeften en budget af.

Bepaalde dingen kun je beter zelf blijven doen. Namelijk: het bepalen van je contentstrategie, het vergaren van de kennis en het promoten van je blog.

Overweeg je het schrijven van je blog uit te besteden? De professionele copywriters van CopyRobin zetten jouw verhaal graag om in sterke teksten.

Gebruik onze handige keuzehulp om het beste pakket te kiezen.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!