AI-writers: een bedreiging of een zegen voor copywriters?
ArtikelenBreaking news! Wij switchen van schrijvers naar AI-tools. Na maandenlang testen laten we vanaf maandag onze teksten door geavanceerde AI-copywriting software schrijven. Deze teksten zijn niet te onderscheiden van door mensen geschreven teksten. Een zegen voor onze klanten, want die zijn hiermee 80% goedkoper uit!
Dat lazen onze relaties via onze communicatiekanalen.
Datum: 1 april.
Een grap dus, waar sommigen toch intrapten. Niet zo vreemd, want bij CopyRobin volgen we met grote interesse de ontwikkelingen van de AI-writers. Inmiddels zijn er tientallen op de markt. Hoe goed zijn ze? En natuurlijk de grote vraag: kunnen ze menselijke copywriters vervangen?
Wij deden een vergelijkend onderzoek tussen verschillende tools en hielden een enquête om de ervaringen van anderen met AI-schrijvers te horen. Die delen we met je in dit artikel.
Hoe werkt een AI-writer?
AI-writers zijn gebaseerd op Artificial Intelligence (AI) - of in goed Nederlands: kunstmatige intelligentie. Al langere tijd passen bedrijven en schrijvers - vaak zonder dat ze het weten - AI toe bij het creëren van content. In eerste instantie vooral als hulpmiddel om te redigeren, te vertalen of spraak om te zetten naar tekst. Maar inmiddels kun je met AI ook echt teksten schrijven.
Inmiddels kun je met AI ook echt teksten schrijven.
De laatste tijd gaat het hard: ineens is er een enorm aanbod van AI-writers. Deze tools creëren op basis van input, zoals trefwoorden en gewenste tone of voice, zelf een artikel of andere soort content. De groei van deze AI-writers is met name te danken aan de opkomst van GPT-3.
Wat is GPT-3?
GPT-3 is een AI-model dat menselijke taal nabootst. De toepassing genereert zinnen op basis van een gigantische hoeveelheid informatie waarmee het algoritme is getraind. GPT-3 staat voor Generative Pre-trained Transformer 3.
Om natuurlijke taal te leren, heeft GPT-3 het hele internet gelezen. Inclusief Wikipedia en alle Google Books. Bij elkaar zo’n 45 terabytes, oftewel 3.375.000.000 pagina’s. Er is niemand zo belezen als GPT-3. Met al die kennis kan GPT-3 op basis van een paar voorbeelden een tekst genereren over bijna elk onderwerp.
Het algoritme van GPT-3 is gespecialiseerd in het verwerken van lange stukken tekst, waarbij het de meest opvallende informatie herkent en begrijpt hoe woorden in natuurlijke taal worden gebruikt. Om te testen of het werkt, gaven onderzoekers respondenten een aantal persberichten van 200 woorden, geschreven door een mens of een robot. Uit hun onderzoek bleek maar 12% van de mensen te herkennen dat een tekst geschreven was door een robot. Kortom, er zit potentie in GPT-3.
We onderzochten een aantal AI-writers en hielden een enquête in ons netwerk.
Dat maakte ons nieuwsgierig en als copywritingbureau willen we dat natuurlijk met eigen ogen zien. Daarom onderzochten we een aantal AI-writers en hielden een enquête in ons netwerk.
Leestip: Wat is ghostwriting? Een ghostwriter inhuren voor je teksten.
Welke functies heeft een AI-writer?
Laten we eerst eens kijken naar de functies van een AI-writer. Wat mag je verwachten van een AI-writer?
Elke AI-writer creëert content op basis van onderzoek in de artikelen die deze writer in zijn database heeft opgeslagen. Dat is de kerntaak van een AI-writer. Onderling verschillen de writers nogal in de verschillende soorten content die ze kunnen schrijven en de extra functies. Deze zijn vaak geïntegreerd als plug-ins, al dan niet van derde partijen.
Een aantal extra functies die we voorbij zagen komen in ons onderzoek, zijn bijvoorbeeld:
- ideeën genereren voor content
- opbouwsuggesties voor een blog op basis van het PAS- of AIDA-model
- social mediaposts maken bij een artikel
- titels verzinnen
- zinnen herschrijven en content eenvoudiger of beter leesbaar maken
- grammatica controleren
- SEO-ondersteuning
De meeste AI-writers kunnen verschillende soorten content schrijven. Behalve blogs, kun je ze ook productbeschrijvingen, waardeproposities, USP’s, pain & gain claims (wat is het probleem van je doelgroep en hoe los jij dit op?), slogans, product pitches, titels, inhoud en advertenties voor social media, Google of je website laten maken.
Voordelen en nadelen van een AI-writer
Een AI-writer heeft input nodig. Zoals Headlime het verwoordt op hun website: “Our AI may be clever, but it's not smart.” Oftewel: de software gebruikt de zoekwoorden die je ingeeft om zijn database af te struinen. De juiste zoekwoorden zijn dus belangrijk. Een AI-writer is geen woordenboek en kent dus ook niet alle synoniemen. Maar hoe meer data AI-writers vergaren, hoe slimmer ze hierin zullen worden. Hoe dan ook, geeft specifieke input natuurlijk altijd beter resultaat.
“Our AI may be clever, but it's not smart.” - Headlime
Samengevat hebben AI-writers de volgende voordelen en nadelen. In ons vergelijkend onderzoek gaan we hier dieper op in.
Voordelen |
Nadelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Of een AI-writer tijdwinst oplevert, hangt vooral af van de kwaliteit die je nastreeft. Wil je veel en vaak content creëren? Dan is een AI-writer een goede tool. Of ben je een schrijver die regelmatig last heeft van een writers block? Dan helpt een AI-writer je misschien wel sneller op gang.
Tip: laat je AI-teksten redigeren.
Overzicht AI-writers
De markt van AI-writers is in ontwikkeling. Al tijdens dit onderzoek consolideerden verschillende AI-writers. In onderstaande tabel noemen we de belangrijkste, inclusief een overzicht van prijzen en hoe uitgebreid ze zijn.
Een aantal van deze AI-writers hebben we nader onderzocht en een score toegekend. Deze score is in verhouding tot een tekst geschreven door een echte copywriter.
Meer details over de onderzochte AI-writers lees je onder de tabel.
Tool |
Overall score NL |
Overall score ENG |
Toepassingen |
Prijs per maand |
Menselijke copywriter |
10 |
10 |
uitgebreid |
nvt |
English only |
3 |
beperkt |
Van $ 29 voor zo'n 40 artikelen tot $ 375 voor max 1.000 artikelen. |
|
English only |
7 |
uitgebreid |
Gratis of op basis van gewenste aantal woorden. Maximum $ 266 voor onbeperkt. |
|
- |
- |
uitgebreid |
Vanaf $30 tot $99 (onbeperkt). Of pay as you go van $18 (10.000 woorden) tot $110 (100.000 woorden) |
|
- |
- |
uitgebreid |
Van $49,99 (300 AI runs) tot $99,99 (ongelimiteerd) |
|
3 |
6 |
uitgebreid |
Vanaf $ 49 voor 40k woorden. Gratis versie beschikbaar (2k woorden) |
|
- |
5 |
standaard |
$19 (tot 40k , $59 (tot 260k woorden), unlimited op aanvraag. |
|
- |
- |
standaard |
Prepaid, $29 (40k), $59 (100k) of $99 (300k woorden). |
|
3 |
4 |
standaard |
1500 credits $ 59. Ongelimiteerd $ 399. |
|
- |
- |
beperkt |
$29 of $59 aantal woorden onduidelijk. Onbeperkt op aanvraag. |
|
- |
7 |
uitgebreid |
Van $0 (ca. 330 woorden) tot $89,90 (unlimited) |
|
Jasper |
- |
- |
uitgebreid |
Vanaf $29 (20k woorden) tot onbeperkt (prijs op aanvraag). |
- |
- |
uitgebreid |
Vanaf $129 (250k woorden) tot $999 (onbeperkt) |
|
3 |
5 |
uitgebreid |
Vanaf $35 (1 gebruiker, 50k woorden). Geen gratis versie. |
|
4 |
4 |
uitgebreid |
Gratis (tot 5k karakters), $ 9 (tot 50k), $ 29 ongelimiteerd |
|
- |
- |
standaard |
Gratis, $49 (10), $99 (30), $199 (70 artikelen) |
|
- |
- |
uitgebreid |
$10 (25k), $29 (50k), $49 (100k woorden). 60% korting voor jaarabonnementen. |
|
Unbounce SmartvCopy (incl. voorheen Snazzy) |
- |
- |
standaard |
Gratis (40 credits), $ 9 (200 credits) of $ 49 (onbeperkt) |
3 |
4 |
uitgebreid |
Gratis tot 40k tekens. Tijdelijk $ 29 voor onbeperkt. |
|
- |
- |
uitgebreid |
Van $0 (2500) tot $666 (2 milj. woorden) |
|
- |
- |
onbekend |
Geen gratis versie en geen gratis trial. Vanaf $ 29,00 voor onbeperkt gebruik. |
Vergelijkend onderzoek tussen AI-writers
Een aantal AI-writers hebben we zelf getest. Hiervoor hebben we één briefing gebruikt om content te creëren, in zowel het Engels als Nederlands.
Voor deze vergelijking hebben we ons gefocust op de tools die het vaakst werden genoemd door de respondenten uit onze enquête en die we konden testen met een gratis proefabonnement. Hierdoor zijn de uitkomsten uiteraard beperkter dan wanneer je een betaald abonnement afsluit.
We vroegen de AI-writers om:
- een blogoutline,
- een blog en
- social media posts.
Het onderwerp voor deze content is: de voordelen en nadelen van het publiceren van je eigen zakelijke blog. De output wilden we vergelijken met de blog die onze eigen menselijke copywriter had geschreven over dit onderwerp.
De scores op de kwaliteit zijn dan ook in vergelijking met een menselijke copywriter. Die geven we een 10. De teksten die de AI-writers opleverden, staan in verhouding tot die 10.
Bevindingen
Al direct werd duidelijk dat de briefing voor de AI-writer veel specifieker moest zijn dan die voor onze eigen copywriter. Qua output gaf de AI-writer vooral veel feitelijke informatie. Prima als achtergrondinformatie en om je over een writer’s block heen te helpen. Het is duidelijk dat je van een AI-writer niet mag verwachten dat deze zich inleeft in je doelgroep of creatieve teksten oplevert. De resultaten konden niet op tegen het schrijfwerk van onze eigen copywriter, was onze conclusie.
Het is duidelijk dat je van een AI-writer niet mag verwachten dat deze zich inleeft in je doelgroep of creatieve teksten oplevert.
Ook bleek dat AI-writers vaak op basis van dezelfde bronteksten werken, omdat we af en toe dezelfde zinnen voorbij zien komen. Toch zijn er – behalve de uiteindelijke teksten – ook grote verschillen, en dan met name in de opzet, gebruiksvriendelijkheid en integratie met andere apps.
Sommige AI-writers hebben tools voor SEO, fact checking, het verbeteren van de leesbaarheid, hulp bij het opzetten van een artikel, bijvoorbeeld met behulp van een PAS- of AIDA-model of door top questions en feiten over het onderwerp te kiezen.
Hieronder een korte samenvatting per AI-writer.
AIWriter
AIWriter kan alleen artikelen schrijven, geen social media posts of andere soorten content. De tool creëert alleen Engelse teksten. De kwaliteit van het resultaat is niet geweldig. Het kan dienen als inspiratie, maar moet wel herschreven worden omdat de opbouw en veel zinnen niet logisch zijn.
Score
Nederlands: niet mogelijk
Engels: 3
Anyword
De blogfunctie in het Engels is erg gebruiksvriendelijk. Het artikel dat Anyword schreef, steekt met kop en schouders uit boven de rest. Het leest lekker en inhoudelijk is het ook behoorlijk sterk. Inclusief een aantal goede tips in bullets.
Score
Nederlands: blog niet mogelijk
Engels: 7
Copy.ai
Nederlands is van matige kwaliteit. De zinnen zijn lastig leesbaar en een beetje vreemd. Ook bevat de tekst fouten. Engels is verrassend goed. Let wel op verkeerde info: zo beweert Copy.ai ten onrechte dat WordPress eigendom is van Google.
Score
Nederlands: 3
Engels: 6
Copysmith
De long form content creator is nog in beta. Daarom geeft de AI-writer steeds meerdere opties per paragraaf nadat je een headline hebt ingevuld. Je schrijft dus per paragraaf je verhaal, waardoor het vrij langzaam gaat. De social media berichten lijken vooral salesgericht. Voor langere content is er nog geen Nederlandse output, dus die kunnen we niet testen.
Score
Nederlands: geen long form output
Engels: 5
Headlime
Headlime genereert niet in een keer een volledige blog, maar vraagt steeds: “Continue writing a bit more yourself”. Als je zelf weer een aantal zinnen intypt, gaat Headlime daar weer mee aan de slag. In één keer een artikel genereren lukt niet. Output van de blog zijn zinnen die voor de hand liggen, maar niet echt een verhaal vormen. De social media posts zijn bijna letterlijk de tekst die diende als input.
Score
Nederlands: 3
Engels: 4
Longshot
Longshot begeleidt je door het schrijfproces, van onderwerp naar outline naar inhoud. Je begint met het trefwoord, dan subtitels, relevante vragen, feiten, het aantal outlines voor je artikel en de niche. Ook deze tool bouwt op per paragraaf. Je kan niet in één keer een blog schrijven. De kwaliteit van de blog is wel verrassend goed.
Longshot heeft veel extra features als fact check, text extender voor als je een writer's block hebt, ELI5 (Explain like I am 5) om leesbaarheid te verbeteren, een paragraph shredder om lange paragrafen in te korten en meer.
Social media post templates bestaan niet. Vooral gericht op alles voor blogs: titel, inhoud, meta, trefwoorden, ideeën, product copy en sales e-mail.
Score
Nederlands: niet mogelijk in verband met beperkt aantal credits
Engels: 7
Peppertype
Peppertype biedt niet de mogelijkheid om een volledige blog te laten schrijven op basis van de outline. Je hebt wel een paar losse tools om een intro, alinea’s en een conclusie te schrijven. De outline werkt wel in het Nederlands, evenals de intro schrijver.
Peppertype.ai heeft Engels als hoofdtaal, maar kan wel meer talen aan volgens de beschrijving. Wel verschijnen in de Nederlandse tekst sommige alinea’s in het Engels, ook met Nederlandse input. Doordat je met losse tools moet werken, werkt Peppertype wat omslachtiger dan andere tools, maar de kwaliteit van de teksten is heel behoorlijk.
Score
Nederlands: 3
Engels: 5
Rytr
Ook in deze tool bouw je een blog steeds per sectie op. In 1 keer een blog schrijven, kan niet. Het resultaat is redelijk, hoewel zinnen soms dubbel voorkomen. De social media teksten zijn oké, maar niet super. Bovendien worden zinnen halverwege afgebroken. In het Nederlands is de output origineler dan in het Engels. Rytr komt zelfs met een passende quote. Alleen de social mediateksten zijn kwalitatief minder origineel.
Ook de gebruiksvriendelijkheid is goed. De tool heeft veel leuke extra features zoals een copywriting framework op basis van AIDA of PAS, interviewvragen, job description, songteksten, story plot, antwoord op reviews en berichten. De outline op basis van AIDA is leuk, maar raakt niet wezenlijk de kern. De output van de outline en blog zijn vooral om op door te bouwen. De tekst verwijst je door naar het bronbestand. Dit is handig als je inspiratie op wilt doen.
Grappig: als je je inschrijft, krijg je een welkomstmail die door Rytr zelf geschreven is.
Score
Nederlands: 4
Engels: 4
Writecream
Writecream werkt heel makkelijk en intuïtief en biedt aardig wat tools en templates. De verschillende keuzes van outlines en intro’s zorgen voor een veelbelovende start. Maar het artikel zelf is in het Nederlands niet best. De tekst is rommelig met veel herhalingen en de logica ontbreekt. Zinnen zijn raar of worden ineens afgebroken. Kortom: het ziet er veelbelovend uit, maar uiteindelijk is het resultaat niet echt geweldig.
Score
Nederlands: 3
Engels: 4
Leestip: Bloggen: zelf doen of teksten laten schrijven?
Ervaringen uit ons netwerk met AI-writers
Omdat we heel nieuwsgierig zijn hoe anderen tegen AI-writers aankijken en of zíj denken dat AI-writers copywriters gaan vervangen, hebben we een enquête uitgezet in ons netwerk. Van de 99 (61 Nederlandse en 38 internationale) respondenten had ongeveer 1/3e wel eens gebruik gemaakt van een AI-writer.
Volledige enquêteresultaten:
De drie meest genoemde AI-writers zijn Jasper, Copy.ai en Rytr. Gemiddeld kregen de AI-writers een 6. De Engelstalige respondenten gaven een lager gemiddelde: 5,6 tegenover een 6,7 van de Nederlanders. Enigszins verrassend, want wij verwachtten een hoger gemiddelde op de Engelse output dan op de Nederlandse omdat de Engelse content over meer input data beschikt.
Als toelichting op hun cijfer reageerden veel respondenten in de trant van: ”Als basis goed te gebruiken, maar je moet de teksten nog wel optimaliseren.” Ze vinden de writers praktisch als uitgangspunt, maar zoals een respondent het mooi verwoordde: “er zit geen ziel in de teksten”. Of: “Initieel interessant, maar geen briljante copy, nog veel zelf editen.” Dit komt overeen met de ervaring die wij hebben uit ons eigen onderzoek.
De respondenten gebruiken AI-writers vooral voor blogs, (SEO-)artikelen, websiteteksten en social media posts en dan vooral in het Engels. Slechts 12% gebruikten AI-writers eerder voor Nederlandse teksten en 2% voor Duitse teksten.
Gaan AI writers menselijke schrijvers vervangen?
De ontwikkeling van AI-writers is pas net begonnen. De komende jaren zullen deze steeds beter worden. Die ontwikkeling zagen we ook bij machinevertalingen. Een jaar of 5 geleden waren deze nog niet best, maar inmiddels zijn ze al behoorlijk goed. Ze zullen vertalers nog niet volledig vervangen, maar voor correspondentie waar haast bij is, of ‘live’ gesprekken, functioneren ze al prima.
Op basis van ons vergelijkingsonderzoek schatten we in dat het voor AI-writers nog niet zo ver is en dat ze copywriters voorlopig nog niet kunnen vervangen. Ook de respondenten gaven aan dat ze dat voorlopig niet zien gebeuren. Als argumenten noemen ze dat de output nog veel fine tuning en fact checking vereist, maar vooral dat er niks op kan tegen menselijke empathie, creativiteit en humor.
Respondenten die al AI writers gebruiken:
Respondenten die (nog) geen AI writers gebruiken:
Maar… zeg nooit nooit. Want de techniek ontwikkelt zich snel. Van de respondenten die denken dat AI-writers copywriters wel gaan vervangen, denkt tweederde zelfs dat dit al binnen 3-5 jaar gebeurt.
Een respondent geeft als toelichting: “Als ik zie wat ze nú in het beginstadium al kunnen, dan wordt dat alleen maar beter en geavanceerder. Voor 90% van de gevallen is dat dan goed genoeg. Alleen voor creatieve teksten als reclame-uitingen heb je dan nog mensen nodig. De rest kan een machine schrijven.”
Een belangrijk argument is natuurlijk dat het een stuk goedkoper is om content te laten creëren door een AI-writer. Daarover zegt iemand in het onderzoek: “Niet zozeer dat AI het beter kan, maar het is wel goedkoper en sneller dan een mens. Dat wil niet zeggen dat de kwaliteit beter wordt. Niets boven een goed diepte-interview van een goede journalist met een interessante gast. Maar standaardteksten gaan wel geschreven worden door AI.”
Wat vindt Google van AI-teksten?
Een enkele respondent voorzag al wel dat Google AI-gegenereerde teksten mogelijk gaat afstraffen. Ook Google’s Search Advocate John Mueller stelt dat automatisch gegenereerde teksten in strijd zijn met Google’s richtlijnen en mogelijk als spam worden beschouwd. Op dit moment lijkt Google hier nog niet actief mee bezig te zijn.
Ga in de video hieronder naar 22:07 voor John Mueller over AI-gegenereerde teksten en Google.
https://www.youtube.com/watch?v=Yx997SsiYlw
Conclusie: waar gaat het naartoe?
Zeker is dat AI-writers een tool worden in de gereedschapskist van copywriters. Hun rol gaat veranderen. Zij zullen minder zelf schrijven en meer redigeren. Op basis van gefundeerd data-onderzoek met behulp van AI-writers, weten content creators beter wat hun doelgroep wil lezen en kunnen ze kwalitatief nog betere content creëren.
Met de tekst van de AI-writer als basis, waar ze vervolgens hun eigen sausje over gieten om originele en creatieve content te maken. Op die manier is afstraffing door Google geen issue. Zolang je maar niet rechtstreeks gegenereerde teksten publiceert.
Voor iedereen die zich bezighoudt met copywriting is het goed om deze ontwikkeling in de gaten te houden.
Voor iedereen die zich bezighoudt met copywriting is het daarom goed om deze ontwikkeling in de gaten te houden. Een respondent schreef in het onderzoek: “Ik volg veel van copy.ai en verbaas me erover dat tekstschrijvers zitten te ‘slapen’ met betrekking tot deze ontwikkeling. (..) Het verdienmodel/beroep van tekstschrijvers verandert, zorg dat je voorop in de kudde loopt.”
Wij volgen het in ieder geval op de voet, want artificial copywriting is de toekomst. Vooral om het werk van tekstschrijvers makkelijker te maken, niet om ze te vervangen.
Tekstschrijver nodig? Probeer het tekstbureau van de toekomst.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Ilse Naves-Scheidel.
Het schrijven van teksten waar je als lezer makkelijk doorheen vliegt. En dan het liefst over innovatieve zaken en technologie. Daar ligt Ilse’s kracht als copywriter: moeilijke onderwerpen begrijpelijk maken.
12 jaar lang werkte ze als content manager en IT business analist voor financiële dienstverleners. Met die achtergrond in IT en financiën en een grote liefde voor letters, schrijft ze sinds 2017 als freelance copywriter voor verschillende bedrijven, waaronder CopyRobin.