Eric van Hall
13 september ‘22 8 min. leestijd

Zo maak je een whitepaper die je prospects willen downloaden

Artikelen

Steeds meer bedrijven gebruiken whitepapers in hun marketingmix. Het verspreiden van een goede whitepaper is een sterk onderdeel van de marketingstrategie. Het levert je naamsbekendheid en autoriteit op, én waardevolle leads.

Gebruik een whitepaper niet om je eigen product of dienst in de spotlight te zetten, maar vertel een inhoudelijk verhaal waar je publiek écht iets aan heeft. Zo laat je zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied.

Zo laat je zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied.

Overweeg je om een whitepaper te (laten) schrijven, maar twijfel je hoe je deze goed in elkaar zet? Zodat het geen verkapt promopraatje is, maar een sterk stuk met daadwerkelijke meerwaarde voor je lezer? Wij vertellen je welke elementen onmisbaar zijn in een goede whitepaper en hoe je tot een succesvol resultaat komt.

Wat is een whitepaper?

Je ziet ze waarschijnlijk regelmatig voorbijkomen op LinkedIn en andere (marketing)platformen: whitepapers. Maar wat is een whitepaper eigenlijk precies? En vooral ook: wat is het níet?

Om met dat laatste te beginnen, een whitepaper is nadrukkelijk geen commercieel document, maar heeft een educatief doel. Het is een breed uitgemeten inhoudelijk stuk, meestal in pdf-vorm, over een specifiek onderwerp. Bedoeld om de lezers iets te leren. Vaak kiezen bedrijven voor het uitlichten van een herkenbaar probleem, met hun unieke oplossing hiervoor. Maar er zijn ook andere vormen.

Whitepapers zijn zeer geschikt om leads te werven.

Eigen onderzoek of cijfers van andere betrouwbare bronnen ondersteunen de informatie in een whitepaper. De tekst is aangevuld met afbeeldingen, grafieken, tabellen en andere visuele content. Dit helpt bij het nog duidelijker overbrengen van de boodschap.

Meestal vraagt een bedrijf minimaal een e-mailadres ‘in ruil’ voor de download. Hierdoor zijn whitepapers zeer geschikt om leads te werven.

Soorten whitepapers

Wanneer je een whitepaper gaat samenstellen, heb je de keuze uit verschillende typen. Ze hebben allemaal een andere vorm, waardoor marketingteams ze in verschillende situaties inzetten.

Backgrounder

In een backgrounder (whitepaper met achtergrondinformatie) leg je uitgebreid de voordelen van een product, dienst of methodologie uit. Bedrijven gebruiken backgrounders het meest voor het toelichten van de technische kenmerken van een nieuw product of een nieuwe dienst. 

Deze whitepapers zijn vooral bedoeld om ingewikkelde technische informatie toegankelijker te maken. Simpel, rechtdoorzee en betrouwbaar.

Problem/solution whitepaper

Een andere vorm is de problem/solution whitepaper (oplossingsgerichte whitepaper). Bij deze whitepapers schets je de pijnpunten van een specifiek probleem dat veel potentiële klanten herkennen. Vervolgens leg je op basis van concrete informatie uit wat de oplossing is voor dit probleem en uiteindelijk ook hoe jouw product of dienst hieraan bijdraagt.

Numbered lists

whitepaper-numbered-lists.jpg

Tot slot zijn er de numbered lists (puntsgewijze whitepapers). Hierin maak je met behulp van genummerde kopjes ingewikkelde onderwerpen overzichtelijker en daardoor beter te begrijpen.

De numbered list is gemakkelijk te herkennen aan een nummer in de titel. Denk aan ‘8 tips voor een betere contentmarketing’ of ‘6 dingen die je moet weten over toetsenborden’.

In alle gevallen is het doel van de whitepaper het onder de aandacht brengen van je expertise op een specifiek gebied.

In alle gevallen is het doel van de whitepaper het onder de aandacht brengen van je expertise op een specifiek gebied. De lezer is op zoek naar bepaalde informatie en staat open voor de inhoudelijke kennis van een expert

De informatie die je deelt, is dan ook altijd gebaseerd op data. Uit je eigen onderzoek of verzameld uit andere onderzoeken. De verschillende soorten whitepapers brengen het verhaal vervolgens allemaal op een andere manier.

Whitepaper marketing: wat is het doel van een (goed geschreven) whitepaper?

Het doel van whitepaper marketing is het promoten van producten of diensten, zonder dat de commerciële boodschap centraal staat.

De lezers vallen over het algemeen natuurlijk precies in je doelgroep en zijn dus allemaal potentiële klanten. Zij laten hun e-mailadres achter in ruil voor de download, waardoor je een lijst met waardevolle nieuwe leads opbouwt. Een whitepaper is dus ook vooral een lead magnet.

Een whitepaper is vooral een lead magnet.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat meer dan driekwart van de respondenten bereid was om persoonlijke informatie uit te wisselen voor een whitepaper. Dit is meer dan voor bijvoorbeeld e-books, case studies, podcasts of infographics. Wil je dus je database uitbreiden met nieuwe leads, dan is een whitepaper de beste keuze.

Daarnaast positioneer je jezelf op deze manier als deskundige in jouw vakgebied én bereik je een groter publiek, doordat mensen een goede whitepaper delen met collega’s. Je laat zien dat je ervaren en deskundig bent op een specifiek gebied. 

Zijn je potentiële klanten op zoek naar informatie om ze verder te helpen met een probleem, en biedt jouw whitepaper de oplossing? Dan is de kans groot dat ze je in de toekomst opnieuw weten te vinden. Iedereen wil tenslotte graag zakendoen met de expert in het vakgebied.

Iedereen wil graag zakendoen met de expert in het vakgebied.

Het is wel duidelijk: het gebruik van whitepapers in je contentmarketingstrategie kan je geweldige resultaten opleveren.

Hoe maak je een whitepaper?

Hoe maak je een goede whitepaper? Als je een whitepaper gaat schrijver, moet je één ding voortdurend in je achterhoofd houden: het doel van een whitepaper is om te informeren en te overtuigen op basis van feiten en bewijs, niet om door middel van een commercieel verhaal de lezer te vertellen waarom hij je product moet kopen.

Ook het ontbreken van een verhaallijn zorgt ervoor dat je publiek snel afhaakt. Als je alleen maar statistieken opsomt, heb je misschien inhoudelijk wel een sterke boodschap, maar een whitepaper moet vooral interessant zijn om te lezen.

Houd je aan de volgende richtlijnen en de uitkomst is een goede whitepaper die je lezer tot de laatste pagina geboeid houdt:

Bepaal je publiek en hun pijn

Denk allereerst goed na over het soort mensen dat je whitepaper gaat lezen. Zijn het vakgenoten, potentiële klanten of heb je een andere doelgroep? Weten ze al veel af van het onderwerp of moet je juist extra toelichting geven?

Zodra je weet voor wie je schrijft, ga je nadenken over wat er bij hen speelt dat jij kunt oplossen. Wanneer je een whitepaper maakt die een herkenbaar probleem aankaart en oplost, heb je veel meer kans op succes.

Om hiertoe te komen, kun je een persona creëren. Wat zijn de behoeften, zwaktes, wensen en eisen en hoe speel jij hier het beste op in?

Kies het juiste onderwerp en duik erin

Het lijkt misschien logisch, maar we gaan het toch even bespreken: een sterk onderwerp is onmisbaar als je wilt dat je whitepaper gelezen wordt. Houd hiervoor rekening met een aantal criteria:

  • Het is een onderwerp waarvan je echt veel weet, zodat je jezelf makkelijk als autoriteit op dit gebied presenteert.
  • Het is iets waarin je publiek geïnteresseerd is, een onderwerp dat leeft in je doelgroep, waardoor ze zich aangetrokken voelen tot het lezen van je whitepaper.
  • Het behandelt een thema waarover het liefst nog weinig is geschreven en dat dus een ‘content gap’ opvult. Zo val je op en bereik je een breder publiek.

 

Zorg voor een duidelijke structuur

Heb je je onderwerp gekozen en het eerste onderzoek gedaan, dan kan je gaan schrijven. Let hierbij op een goede structuur van je tekst. Doe je dit niet, dan is de lezer je door de overvloed aan informatie al snel kwijt.

Dit begint met de intro, die je publiek direct moet prikkelen en aanzetten om verder te lezen. Geef een korte samenvatting van de inhoud en benadruk hierbij ook wat de whitepaper doet, overbrengt of oplost. 

Ook de conclusie is in een whitepaper erg belangrijk. Hier mag je namelijk (eindelijk!) je eigen producten of diensten onder de aandacht brengen. We hebben al een aantal keren verteld dat een whitepaper geen commercieel, maar een educatief verhaal brengt. Maar aan het eind van de tekst is het moment aangebroken voor het vermelden van relevante productaanbiedingen. Een overtuigende call-to-action helpt hierbij natuurlijk ook.

Zoals bij alle geschreven content, is het heel normaal als je meerdere aanpassingen doet en verschillende versies schrijft. Denk niet dat het direct perfect moet zijn. Lees je eigen tekst meerdere keren terug, op verschillende momenten, en kijk goed hoe je de informatie zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk maakt. Laat ook anderen proofreaden en feedback geven. Zo maak je de tekst zo boeiend en duidelijk mogelijk.

Stop het vol met waarde

whitepaper-vol-met-waarde.jpg

De nadruk leggen op waarde is de sleutel tot een goede whitepaper die veel gedeeld en gelezen wordt. Het liefst geef je dan ook informatie die de lezer niet (zomaar) ergens anders vindt. Dit doe je bijvoorbeeld door:

  • Het uitvoeren van een eigen onderzoek of enquête, of het op een nieuwe manier analyseren van bestaande data;
  • Het samenstellen van unieke case studies;
  • Het in detail beschrijven van een bijzonder proces of project.

 

Qua lengte hangt het natuurlijk af van wat je wilt vertellen, maar voor een serieuze whitepaper kom je al gauw op minimaal zes pagina's, inclusief illustraties, grafieken en andere visuals. Een goede whitepaper scan je niet zomaar even. Lezers moeten hem een paar keer doorlezen om alle informatie eruit te halen.

Besteed aandacht aan het design

whitepaper-design.jpg

De geschreven inhoud van een whitepaper is het belangrijkst, maar vergeet ook het design niet. Met een goed design vallen de belangrijkste punten extra op en lees je de tekst makkelijker.

Omdat whitepapers vaak diep ingaan op onderzoek en analyse, helpen visuals (zoals afbeeldingen, grafieken en tabellen) om de informatie op een interessante manier te presenteren.

Voor een echt sterk design huur je een ontwerper in die de lay-out, afbeeldingen, lettertypes en kleuren voor zijn rekening neemt.

Whitepaper voorbeeld

Nu je alle informatie hebt gelezen, weet je precies aan welke kenmerken een goede whitepaper moet voldoen. Maar er gaat natuurlijk niks boven het zien van een sterk whitepaper voorbeeld. Hiervoor bevelen we je graag onze eigen whitepaper aan: Zet je contentproductie op de automatische piloot

whitepaper-copyrobin.jpg

Whitepaper uitbesteden?

Je hebt wel gemerkt dat het schrijven van een waardevolle whitepaper, die écht interessant is voor je publiek en jou op die manier nieuwe leads oplevert, serious business is. Misschien is de moed je zelfs een beetje in de schoenen gezakt. Bij CopyRobin helpen we je graag.

Weet je inhoudelijk wel wat je wilt vertellen, maar ben je geen schrijver? Vind je het lastig om de juiste woorden te vinden en een sterk, goed gestructureerd verhaal neer te zetten? Laat onze copywriters dan jouw whitepaper schrijven! 

Whitepaper laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!