Eric van Hall
20 september ‘22 5 min. leestijd

Hoe schrijf je een goede brochure?

Artikelen

In een tijd met zoveel online-communicatiemiddelen zou je hem bijna vergeten: de papieren brochure. Toch maken veel bedrijven nog steeds gebruik van dit fysieke marketingmiddel. 

Met een brochure verbreed je je marketingstrategie en haal je hier het maximale uit. Digitale communicatie is vaak vluchtig en snel vergeten. Maar een brochure is ideaal om op te pakken, mee te nemen en later nog eens door te lezen.

Een brochure is ideaal om mee te nemen en later nog eens door te lezen.

Je hebt brochures in allerlei prijsklassen, van goedkope flyers tot luxe full color-gidsen. Ze zijn dan ook geschikt voor alle soorten organisaties, zowel de plaatselijke snackbar als multinationals.

Maar je brochure, flyer of folder heeft natuurlijk alleen impact als het je lukt om een goede brochuretekst te schrijven. Wat zijn dan precies de kenmerken van een goede brochure? Dat leggen wij je graag uit!

De voordelen van een brochure voordelen-van-een-brochure.jpg

Een bedrijf kan zijn brochure in pdf-vorm verspreiden, maar in dit artikel focussen we ons op de papieren brochure. Allereerst is het belangrijk om te weten wat deze papieren brochure onderscheidt van digitale tekst. Waarom zou je als bedrijf een brochure maken als je zoveel mogelijkheden hebt tot online communicatie?

Bijvoorbeeld omdat brochures veelzijdige marketinginstrumenten zijn. Je kunt ze makkelijk meegeven, op beurzen verspreiden, in brievenbussen stoppen, et cetera.

Brochures zijn ook voor klanten makkelijk mee te nemen. Veel mensen pakken liever een brochure, om die te lezen op het moment dat het hun het beste uitkomt, dan dat ze een gesprek met een verkoper voeren.

Tekst op papier houdt langer de aandacht vast.

Wist je dat veel mensen sowieso de voorkeur geven aan het lezen van geprinte tekst boven tekst van een beeldscherm? Tekst op papier houdt ook langer de aandacht vast, waardoor ze ook nog eens méér lezen.

En kies je voor een luxere, professioneel gedrukte brochure, dan straalt dit uit dat het goed gaat met je bedrijf en je een gevestigde naam bent.

https://www.youtube.com/watch?v=QsAbBP7LjTU

Kenmerken van een goede brochure

De meeste brochures bevatten niet zoveel tekst. Je hebt dus weinig ruimte om je boodschap over te brengen, waardoor het extra belangrijk is dat je de ruimte die je hebt van krachtige teksten voorziet.

Voor een brochure die professionaliteit en deskundigheid uitstraalt en je lezers tot actie aanzet, moet je met een aantal zaken rekening houden.

Bepaal de doelgroep en het doel van je brochure

Essentieel bij het schrijven van al je content is het definiëren van de doelgroep voor deze specifieke tekst. Bepaal je boodschap met het juiste publiek in gedachten.

Zodra je de doelgroep weet, richt je je marketing op hun specifieke pijnpunten en jouw oplossingen hiervoor. Bedenk waarom je de brochure maakt en schrijf vervolgens interessante, kwalitatieve inhoud die je hierop richt. Focus je daarbij op de reden dat de lezer jouw brochure waarschijnlijk gepakt heeft en hoe jij hem of haar kan helpen.

Zorg voor een heldere indeling

Denk ook na over een goede indeling. De meeste brochures volgen min of meer hetzelfde format:

  • Op de voorkant staan het bedrijfslogo en de koptekst.
  • Op de binnenste zijden beschrijf je het product of de dienst. Hier licht je natuurlijk alle voordelen toe, vooral aan de hand van feiten en details. Vaak voegt men ook ervaringen en reviews van tevreden klanten toe.
  • De achterkant of laatste pagina bevat alle contactinformatie en een call-to-action.

 

Kies een aantrekkelijke titel

kies-een-aantrekkelijke-titel-voor-je-brochure.jpg

De kop is een van de belangrijkste redenen voor een prospect om je brochure op te pakken en te lezen. Of aan de kant te schuiven, als deze niet direct weet te prikkelen. Wees helder over de inhoud van de brochure en ga ook ‘powerwords’ als gratis, snel, makkelijk en exclusief niet uit de weg. Duidelijk en aantrekkelijk zijn hierbij de keywords.

Houd de informatie helder en beknopt

Bij het schrijven van een brochure moet de informatie beknopt maar krachtig zijn. Een drieluik-folder heeft bijvoorbeeld maar ruimte voor ongeveer 350 tot 450 woorden, waarin je dus alle informatie over je aanbod moet zien over te brengen.

Alle relevante informatie moet in deze ene brochure staan.

Het belangrijkste doel van een brochure is relevante informatie geven en de interesse wekken voor je bedrijf. En dat dus in een korte, maar krachtige tekst, die overtuigt. Vergeet hierbij niet dat lezers niet even verder kunnen klikken als ze ergens meer over willen weten. Alle relevante informatie moet dus in deze ene brochure staan.

Voeg reviews toe

Je bedrijf komt het meest geloofwaardig over als je ervaringen en reviews van klanten opneemt. Dat is de beste manier om nieuwe sales te genereren. Hoe meer (positieve) ervaringen mensen lezen, hoe beter hun beeld van je bedrijf zal zijn en hoe meer ze je zien als betrouwbaar en een autoriteit. 

Vraag je klanten dus of ze een beoordeling voor je willen schrijven of maak gebruik van beoordelingen die al gedeeld zijn, bijvoorbeeld in Google. Voeg deze ervaringen van klanten toe aan je brochure.

Sluit af met een call-to-action

sluit-je-brochure-af-met-een-call-to-action.jpg

Vergeet niet om de folder af te sluiten met een call-to-action. Wat wil je dat de lezer doet na het doornemen van alle informatie? Je website bezoeken om een aankoop te doen? Zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Of je bellen om een pizza te bestellen? Wees hier duidelijk over en vermeld natuurlijk ook de relevante contactgegevens.

Om de respons te verhogen, is het altijd een goed idee om een ‘lokkertje’ aan te bieden. Denk aan een speciale aanbieding, kortingscode of een gratis product.

Geef lezers een reden om je brochure te bewaren

Het voordeel van een fysieke brochure is dat lezers hem kunnen bewaren en later nog eens bekijken. Maar dan moet je ze natuurlijk wel een reden geven om hem niet aan het eind van de dag in de papierbak te gooien. Dit versterk je door iets toe te voegen waar je potentiële klanten iets aan hebben. Voorbeelden hiervan zijn:

  • een plattegrond van een stad;
  • een tabel met BMI-informatie;
  • een overzicht van kinderkledingmaten en leeftijden;
  • een checklist voor de aankoop van een huis.

 

Wanneer je de brochure daarnaast mooi vormgeeft en drukt op papier van hoge kwaliteit, geeft dat mensen nog meer reden om hem te bewaren. Een mooie opmaak, goede tekst en krachtig beeld versterken elkaar en maken samen een waardevolle flyer.

Brochure schrijven? Doe het goed met een professional!

Wil je een brochure maken, maar is sterke teksten schrijven niet jouw specialiteit? Kies er dan voor om je brochure te laten schrijven door een professionele tekstschrijver. De copywriters van CopyRobin helpen je graag met de beste teksten.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Maak een afspraak

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!