Eric van Hall
27 september ‘22 6 min. leestijd

Hoe schrijf je een goede advertentietekst?

Artikelen

Wil je meer bezoekers naar je site trekken? Dan zijn sterke advertentieteksten dé manier om dat te bereiken. Maar hoe schrijf je een goede advertentietekst?

Een advertentietekst schrijven die daadwerkelijk resultaat oplevert, doe je niet zomaar. Je moet goed nadenken over wie je ermee wil aanspreken en hoe je de boodschap zo aantrekkelijk mogelijk verpakt.

Een advertentietekst schrijven die daadwerkelijk resultaat oplevert, doe je niet zomaar.

En dat alles natuurlijk met een beperkt aantal tekens, want een advertentie bevat meestal weinig tekst. Ondanks de beperkte ruimte, kunnen kleine aanpassingen in je advertentie een hele grote impact hebben op het effect ervan. Je moet dus weloverwogen aan de slag.

Daarbij betaal je vaak flink per klik, dus is het ook belangrijk dat de juiste mensen doorklikken op je advertentie. Veel betalen voor kliks die vervolgens niet leiden tot een aankoop, is natuurlijk erg zonde.

We vertellen je graag hoe je die pakkende advertentietekst schrijft die je doelgroep overtuigt om te klikken, en die ook nog converteert naar aankopen.

Een converterende advertentietekst schrijven

Wil je een advertentietekst samenstellen die op alle vlakken sterk is, zowel in de titel, body als het bereik? Dan moet je met meerdere zaken rekening houden.

Los een probleem op in je titel

Bij het schrijven van titels kiezen bedrijven vaak voor het pluggen van keywords. Dit is tenslotte waar de bezoeker naar op zoek was.

En het gebruik van de zoekwoorden is natuurlijk ook zeker belangrijk als je gevonden wilt worden. Maar wanneer iedereen (inclusief je concurrentie) dezelfde zoekwoorden gebruikt, val je totaal niet op.

Wil je de aandacht trekken, dan moet de kop van je advertentie het einddoel van de bezoeker benoemen. Mensen klikken op een advertentie omdat ze denken dat je hun probleem gaat oplossen, niet omdat de advertentie alle juiste zoekwoorden bevat.

Mensen klikken op een advertentie omdat ze denken dat je hun probleem gaat oplossen.

Denk vooraf na over wat je doelgroep wil bereiken. Wat is precies de kwestie waar ze een oplossing voor nodig hebben en hoe kan je direct in de titel duidelijk maken dat jij die behoefte vervult?

Een andere tactiek die je advertenties laat opvallen, is het stellen van een vraag in de kop. Welke vragen komen voort uit de zoekopdracht en triggeren de lezer? Deze zet je in de spotlight. In de rest van de tekst geef je vervolgens direct jouw oplossing.

De advertentie hieronder is hier een goed voorbeeld van:
 advertentietekst-voorbeeld-1.jpg

Voeg emotionele triggers toe

De meeste mensen zijn een beetje random aan het surfen wanneer ze informatie zoeken of een probleem willen oplossen. Dit soort internetters was niet direct op zoek naar jouw website, dus moet je ze zelf aanzetten tot actie richting jouw aanbod

Een goede manier om dit te doen, is met behulp van emotionele triggers. Mensen nemen beslissingen namelijk niet alleen op basis van logica, maar worden ook sterk gedreven door emoties.

Mensen worden sterk gedreven door emoties.

Wanneer iemand een intense emotionele reactie ervaart als hij iets leest, zoals angst, woede of juist opluchting, zal hij sneller doorklikken. Benadruk dus vooral hoe knap, fit of rijk - om maar wat te noemen - jouw product of dienst ze gaat maken.

Bekijk bijvoorbeeld deze twee voorbeeldadvertenties die naar boven komen als je zoekt op ‘goede plastisch chirurg’:

advertentietekst-voorbeeld-2.jpg

De eerste advertentie focust vooral op praktische zaken, terwijl men in de tweede advertentie spreekt over hoe de cliënt een jeugdige en natuurlijke uitstraling behoudt. Deze advertentie wekt een veel sterkere emotionele reactie op dan de eerste. En zal dus eerder uitnodigen tot klikken.

Wees er wel scherp op dat de rest van je boodschap deze emotionele reactie in balans brengt. Je wilt tenslotte niet dat je klanten je merk associëren met een negatieve emotie. Richt je daarom vooral op het oplossen van de angst of zorg.

Focus op de voordelen van je aanbod, niet op de specificaties

Voor de inhoud van je advertentie is het belangrijk dat je niet teveel focust op hoe fantastisch je aanbod is. Daar trappen de meeste lezers namelijk niet in. Vertel vooral hoe jouw bedrijf/product/dienst hun leven een beetje verbetert. Spreek je doelgroep rechtstreeks aan en toon zo concreet mogelijk aan welk voordeel je aanbod hen oplevert.

Spreek je doelgroep rechtstreeks aan en toon zo concreet mogelijk aan welk voordeel je aanbod hen oplevert.

Boodschappen als ‘klik hier’ of ‘bezoek onze site nu’ kun je ook weglaten. Iemand is al aan het zoeken en dus geïnteresseerd. Zulke mededelingen nemen onnodige tekens in, die je beter gebruikt voor inhoudelijke informatie.

Trigger de FOMO

FOMO, fear of missing out. Oftewel: de angst dat je iets mist. Dit kan een belangrijke psychologische trigger zijn om je site te bezoeken.

En de allermakkelijkste manier om mensen het gevoel te geven dat ze bijna iets gaan missen, is door een timer af te laten lopen of in tekst aan te geven hoeveel tijd ze nog hebben voor die ene unieke deal. Denk aan ‘Je hebt nog drie uur om van deze korting gebruik te maken’ of ‘Deze aanbieding geldt tot middernacht’.

Een gevoel van schaarste zet aan tot actie.

Mensen worden nou eenmaal meer gemotiveerd door het idee dat ze iets verliezen, dan wanneer ze iets kunnen winnen. Ook Robert Cialdini, auteur van Influence: The Psychology of Persuasion, verwerkte dit in zijn zes basisprincipes van overtuigingskracht. Een gevoel van schaarste zet aan tot actie.

Belicht jouw USP’s

Wat zijn je belangrijkste unique selling points? Wat maakt je producten of diensten uniek? Je kunt als tekstbureau wel vertellen dat jouw bedrijf de beste teksten aanlevert, geschreven door excellente copywriters, maar dat zegt elk ander tekstbureau ook.

Als jouw bureau daarnaast werkt met een uniek feedbacksysteem, zeer ervaren eindredactie en ook nog een gratis proefopdracht aanbiedt, dan zijn dat unieke punten waarmee jij opvalt. Benadruk deze en je springt direct in het oog tussen de advertenties van je concurrenten.

Maak een scroll-stopper

Het is ook belangrijk dat je advertentie een ‘scroll-stopper’ is. Zowel qua tekst als visueel. Wees brutaal en creatief, val op en durf stelling te nemen. Trigger de nieuwsgierigheid van je doelgroep met een sterke belofte.

Natuurlijk moet je advertentie passen bij je merkidentiteit. Maar als je echt wilt opvallen, mag het best een beetje pittig en origineel zijn. Het zoveel mogelijk mensen naar de zin willen maken, is een gevaarlijke valkuil. Kies een dus krachtig standpunt en sta daarvoor. En wees ook zeker niet bang om vraag- en uitroeptekens te gebruiken, als deze je boodschap versterken.

Vergeet sterke targeting niet

Als je dan eenmaal de perfecte advertentie hebt opgesteld, is het natuurlijk van groot belang dat ook de targeting op orde is. Onderzoek hoe je doelgroep er precies uitziet en zorg dat alleen zij je advertentie zien. Zo vermijd je verspilling van je budget en verhoog je je conversie.

Testen, testen, testen

Je doet natuurlijk je best om direct de beste advertentie neer te zetten, maar soms weet je vooraf niet precies wat wel en niet werkt. Testen is daarbij het toverwoord. Probeer verschillende titels, teksten en opmaakstijlen uit en monitor de resultaten. Zo ontdek je vanzelf wat goed werkt voor jouw doelgroep.

Goede advertentietekst laten schrijven

Wil jij zeker zijn van een sterke advertentietekst, die je doelgroep onmogelijk voorbij kan scrollen en nieuwe bezoekers naar je site trekt? Dan is de advertentietekst laten schrijven door een professional de perfecte oplossing.

De ervaren copywriters van CopyRobin nemen je dit werk graag uit handen. We voorzien je van conversiegerichte advertenties van hoge kwaliteit. Ben je benieuwd wat onze schrijvers kunnen betekenen voor jouw advertentieteksten? Maak dan snel een afspraak!

Maak een afspraak

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!