Eric van Hall
22 maart ‘24 8 min. leestijd

7 voorbeelden van goede FAQ-pagina’s + stappenplan voor je eigen FAQ

Artikelen

Een FAQ-pagina is een voorbeeld van een webpagina die op meerdere manieren bijdraagt aan het succes van je site.

Allereerst helpt het je bezoekers antwoorden te vinden op de vragen die ze hebben over je aanbod. Dit creëert vertrouwen in je product of dienst en verlaagt de drempel om een aankoop te doen. Mensen nemen nou eenmaal graag veel informatie tot zich voor ze overtuigd zijn om tot actie over te gaan.

Een goede FAQ-pagina creëert vertrouwen in je product of dienst en verlaagt de drempel om een aankoop te doen.

Daarnaast bespaart het jou en je collega’s veel tijd. Je hoeft minder mails en telefoontjes te verwerken om zelf op alle vragen antwoord te geven. Je website verstrekt alle informatie en alleen echt specifieke vragen - of de vragen van mensen die niet goed lezen natuurlijk - belanden nog bij je helpdesk.

Tot slot gebruikt Google FAQ’s graag als rich snippets in de zoekresultaten. Wanneer je een sterke FAQ neerzet, is de kans dat je opvalt in Google dus een stuk groter.

Heb je een FAQ-pagina die aan verbetering toe is of ben je van plan om een nieuwe FAQ te schrijven? Dan geven we je met dit artikel graag inspiratie voor het neerzetten van een ijzersterke FAQ.

FAQ-pagina's laten schrijven?

Wat is een FAQ-pagina?

Wat is een FAQ-pagina eigenlijk precies? FAQ staat voor Frequently Asked Questions, veelgestelde vragen in het Nederlands, en geeft antwoord op terugkerende vragen van (potentiële) klanten. Van productvragen tot openingstijden en van verzendinformatie tot retouropties, het kan allemaal in je FAQ terugkomen.

De pagina is vaak zo ingericht dat alle vragen op een gestructureerde wijze worden behandeld. Met eerst de vraag en daaronder het antwoord, eventueel onderverdeeld in categorieën.

Dit doet een goed geschreven FAQ voor je SEO

Een sterke FAQ-pagina is niet alleen fijn voor je websitebezoekers, maar kan ook de sleutel zijn naar een uitgelichte positie in de zoekresultaten. Wanneer je je FAQ’s met behulp van een voor Google herkenbare code publiceert, snapt de zoekmachine dat het hier om vragen en antwoorden gaat. Met als mogelijk resultaat dat jouw FAQ als uitgelicht zoekresultaat, ook wel bekend als rich snippet, in de zoekresultaten verschijnt.

faq-pagina-voorbeeld-weergave-google-serp.jpg
Een ander gevolg van het inzetten van deze structured data is dat Google jouw vragen en antwoorden kan tonen onder ‘Mensen vragen ook’. Deze handige suggesties zie je vast weleens voorbijkomen als je zelf iets in de search engine opzoekt. Onderschat dus niet wat de FAQ voor je SEO doet!

Je vindt online handige tools, zoals deze, die je helpen om je vragen en antwoorden in één keer in het juiste formaat te publiceren. Combineer dit met inhoudelijk waardevolle informatie voor je klanten en je site heeft als het gaat om de zoekresultaten direct een streepje voor op de concurrentie.

Leestip: Zakelijk bloggen? Zo pak je het slim aan.

Een sterke FAQ schrijven, zo doe je dat

Het belang van een sterke FAQ-pagina op je website is je inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk. Wil je zelf een goede pagina met veelgestelde vragen schrijven, volg dan dit FAQ-stappenplan:

1. Onderzoek wat de meestgestelde vragen zijn

Een FAQ-pagina moet natuurlijk ingaan op de meest voorkomende vragen over je producten, diensten en bedrijf als geheel. Je kunt dit bijvoorbeeld onderzoeken door na te gaan waarover mensen je het meest mailen en bellen, of door de zoekopdrachten op je website te analyseren.

2. Geef volledige antwoorden

Wanneer je de antwoorden op de vragen gaat uitschrijven, denk dan verder dan één of twee zinnen als antwoord. Brainstorm over hoe je extra waarde kunt toevoegen voor je klanten. Link bijvoorbeeld naar handleidingen, artikelen of webpagina's in je antwoord, zodat je klanten makkelijk gerelateerde informatie vinden.

3. Bedenk hoe je je FAQ overzichtelijk maakt

Hoe de FAQ-pagina precies is ingedeeld, verschilt per bedrijf en is afhankelijk van je aanbod en het soort vragen dat je wilt beantwoorden. Je FAQ-pagina kan bijvoorbeeld bestaan uit één pagina met een lijst van vragen, maar ook uit meerdere aan elkaar gelinkte pagina's. Denk na over welke vorm het beste past bij jouw aanbod.

Wanneer je heel veel vragen beantwoordt, is het vaak overzichtelijker als je ze categoriseert. Maak bijvoorbeeld een aparte sectie voor de vragen over verzending, bedrijfsgegevens, de producten, et cetera.

4. Reserveer ook ruimte voor contactmogelijkheden

Hoe uitgebreid je je FAQ ook maakt, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je bezoeker nét het antwoord op zijn vraag er niet tussen ziet staan. Dan is het fijn als hij snel kan terugvinden hoe hij contact met je opneemt, om alsnog antwoord te krijgen op deze vraag.

5. Zorg dat je pagina goed vindbaar is

Als je eenmaal een complete FAQ-pagina hebt gepubliceerd, is het natuurlijk ook belangrijk dat je websitebezoekers hem kunnen vinden. Neem de pagina daarom op in het hoofdmenu van je site, voeg hem toe aan de footer en link ernaar vanuit bijvoorbeeld je productpagina’s. 

Denk goed na op welke momenten tijdens een websitebezoek je doelgroep een vraag kan hebben, en zorg dat de link naar de FAQ dan altijd in de buurt is.

Wat als een klant de werking van je product niet op jouw website opzoekt, maar ernaar Googelt?

En ook hier komt de SEO van de pagina weer van pas. Want wat als een klant de werking van je product niet op jouw website opzoekt, maar ernaar Googelt? Dat zorgt de zoekmachine-optimalisatie ervoor dat alsnog jouw antwoorden naar boven komen en niet de informatie van je grootste concurrent.

Voorbeelden van goede FAQ-pagina’s

Nu je weet hoe je een sterke FAQ-pagina maakt, ben je vast ook benieuwd hoe andere bedrijven hun veelgestelde vragen onder de aandacht brengen. Daarom hebben we een paar goede FAQ-pagina voorbeelden voor je bij elkaar gezocht.

Etsy

De FAQ van Etsy, marktplaats voor handgemaakte en vintage producten, is een mooi voorbeeld van een informatieve, overzichtelijke en mooi vormgegeven pagina. Het bedrijf somt populaire artikelen op met hun overkoepelende thema. Als je op het artikel klikt, zie je in de linkerkolom een overzicht van andere artikelen binnen hetzelfde thema. Zo kom je als bezoeker bijna vanzelf bij het antwoord op je vraag.

faq-pagina-voorbeeld-etsy.jpg

WhatsApp

WhatsApp kiest voor zijn FAQ-pagina voor een overzichtelijk design in de groene kleur die kenmerkend is voor het bedrijf. Verder zijn er geen afleidingen op deze FAQ-pagina. Er is een duidelijke zoekbalk waarin je trefwoorden kunt invoeren. Daaronder staan links naar populaire vragen en onderwerpen. En links een handig overzicht van de brede productcategorieën.

FAQ-voorbeeld: WhatsApp helpcentrum

Tony’s Chocolonely

Een andere informatieve en overzichtelijke FAQ-pagina is die van chocolademerk Tony’s Chocolonely: 

faq-pagina-voorbeeld-chocolonely.jpg

Zij bieden alles wat je zoekt op een goede FAQ-pagina: een in het oog springende zoekbalk, uitgelichte meestgestelde vragen en vragen ingedeeld per categorie. 

Ook het design is kenmerkend. De kleuren en het lettertype van het merk zijn duidelijk doorgevoerd, waardoor je zelfs zonder de merknaam te zien, al weet bij welk bedrijf deze pagina hoort. Een FAQ-pagina waar de aandacht aan is besteed die het verdient!

AdEspresso

Dit FAQ-pagina voorbeeld is van het Amerikaanse marketingplatform AdEspresso:

faq-pagina-voorbeeld-adespresso.jpg

Zij hebben hun FAQ’s ook ingedeeld in verschillende categorieën, zodat bezoekers snel zien waar ze het antwoord op hun vraag kunnen vinden. 

De intro verwijst klanten met andere vragen slim naar de Facebook & Google Advertising Guides en de Academy van het bedrijf. Ook linken ze in de eerste alinea direct naar de contactmogelijkheden. Een fijne toevoeging voor klanten die het antwoord op hun vraag niet konden vinden.

Coolblue

Coolblue heeft als grote, veelzijdige webshop natuurlijk veel te winnen bij een overzichtelijke FAQ-pagina. Wanneer zij zoveel mogelijk vragen online beantwoorden, scheelt dat de klantenservice een hoop tijd. 

Ook dit bedrijf heeft dus gekozen voor een overzichtelijk ingedeelde pagina, met alle dingen die je snel zelf kunt regelen bovenaan en daaronder nog meer antwoorden per categorie. Deze categorieën herhalen ze links in beeld, zodat je ze niet kunt missen. 

Wie verder scrolt, komt onderaan de pagina ook nog een in het oog springende knop tegen, die je leidt naar een pagina met alle contactmogelijkheden.

faq-pagina-voorbeeld-coolblue.jpg

MAKUSkitchen

Is je aanbod nog niet zo uitgebreid of heb je gewoon niet zoveel vragen te beantwoorden, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om je FAQ-pagina juist zo clean mogelijk te houden. Deze van inductieplatenbedrijf MAKUS is daar een goed voorbeeld van:

faq-pagina-voorbeeld-makus.jpg

Strak, stijlvol en zonder poespas, net als hun producten. Bijkomend voordeel is dat je als bedrijf zelf ook weinig onderhoud hebt aan een pagina die zo is vormgegeven. Als er een nieuwe FAQ ontstaat, voeg je deze snel toe, zonder dat je allerlei zaken moet aanpassen in de indeling of opmaak.

McDonalds

Een bedrijf dat zijn best heeft gedaan om de taal van de klanten te spreken bij de FAQ’s, is McDonalds. Zij hebben duidelijk goed geluisterd naar de vragen die klanten hen stelden en deze zo letterlijk mogelijk overgenomen op hun website. Ze hanteren een ongedwongen toon, die past bij de laagdrempeligheid van hun fastfoodconcept:

faq-pagina-voorbeeld-mcdonalds.jpg

En wat vind je van onze eigen FAQ-pagina?

Je FAQ-pagina laten schrijven

Ondanks dat je nu precies weet hoe je een goede FAQ-pagina samenstelt, kan het nog steeds als een uitdaging voelen. Hoe formuleer je de vragen het beste en op welke manier kom je tot korte, maar krachtige antwoorden die maximale waarde bieden voor je bezoekers? 

Als je ervoor kiest om je FAQ-pagina's te laten schrijven door een professional, ben je verzekerd van een spot-on pagina met veelgestelde vragen. Een pagina die overzichtelijk is en alle vragen zo beantwoordt dat jouw klant tevreden je site weer verlaat. Na het doen van een aankoop natuurlijk!

De ervaren copywriters van CopyRobin nemen je deze klus graag uit handen. We voorzien je van goed geformuleerde en conversieverhogende vragen en antwoorden. Ben je benieuwd wat onze schrijvers kunnen betekenen voor jouw FAQ-pagina? Op deze pagina lees je meer.

FAQ-pagina's laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!