Eric van Hall
25 oktober ‘22 6 min. leestijd

Case study schrijven? Volg deze 7 tips voor de ultieme klantcase.

Artikelen

Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Jouw website en de uitingen op jouw socials zijn jouw online visitekaartje. Het is dus enorm belangrijk dat de content aansluit bij jouw doelgroep. Een case study is een mooie manier om jouw expertise te tonen en jouw klanten een stem te geven. 

Geef met een klantcase inzicht in jouw unieke manier van werken, waardoor jouw potentiële klant weet wat hij kan verwachten. Met een goede case study trek jij mogelijk die prospect over de streep om contact met jou op te nemen. Daar kan geen campagne tegenop! 

Maar hoe schrijf je nu een goede case study? CopyRobin geeft jou de handvatten.

Het belang van een case study

Jouw website is de belangrijkste plek om te laten zien dat jij de expert bent. Dit kun je op verschillende manieren doen. Denk hierbij aan blogs, reviews, testimonials maar ook case studies. 

Case studies en testimonials van klanten hebben vaak hetzelfde doel. Een potentiële klant over de streep trekken. Maar er zit verschil in het detailniveau en de oorsprong van de informatie.

Case studies vertellen een gedetailleerd verhaal: over een samenwerking met een klant of opdrachtgever.

Testimonials zijn vaak aanbevelingen van tevreden kopers die de waarde van een product of dienst bevestigen. Case studies vertellen een gedetailleerd verhaal: over een samenwerking met een klant of opdrachtgever. 

Een goede case study bevat meestal:

  • een probleem waarmee een specifieke klant te maken heeft;
  • een uitleg van het plan van aanpak;
  • een verslag over de implementatie van het plan;
  • en uiteraard de bereikte resultaten.


Hierin staat het probleem van de klant dus centraal en jouw producten of diensten zijn de oplossing! Daarmee maak jij jouw producten of diensten tastbaar en relevant voor de lezer.

Opbouw van een case study

Mensen zijn dol op verhalen. Vooral omdat ze prettig lezen en empathie opwekken. Een case study kun je daarom dus ook het best als verhaal vertellen. De lezer leeft op die manier mee met de klant en diens probleem en werkt zo toe naar het moment dat dit probleem wordt opgelost. Yes, een happy ending!

Een case study kun je het best als verhaal vertellen.

De structuur van een case study lijkt dus sterk op de opbouw van een goed boek: er is een hoofdpersoon (jouw klant) met een probleem. Samen gaan jullie op zoek naar een oplossing (jouw product/dienst) waarbij je samen een project aangaat. Binnen dit project krijg je vast nog wel wat tegenslagen, die je samen oplost. Dit leidt tot een gelukkige afloop (happy klant!)

In een case study is de klant de hero, en jouw diensten helpen mee aan het succes van de klant. En ze leefden nog lang en gelukkig… 

Leestip: de cases en testimonials van de klanten van CopyRobin

Tips om een goede case study te schrijven

Om je op weg te helpen, heeft CopyRobin een aantal tips op een rij gezet voor het schrijven van een goede case study.

1) Bepaal je doelgroep 

Voor wie ga je de case study schrijven? Voor wie je schrijft, bepaalt voor een groot gedeelte de inhoud en tone of voice van jouw klantcase.

Als je meer klanten wil aantrekken binnen een bepaalde doelgroep, is het goed om je in hen te verplaatsen. Bedenk wat relevante content voor ze is. Wat geeft hen de nodige informatie om ook de keuze voor jou te maken? Zorg ervoor dat jouw case antwoord geeft op de vraag van je doelgroep. 

2) Bereid je interview goed voor

De input van jouw klant staat centraal binnen je case study. Het is daarom belangrijk dat je je gesprek met de klant goed voorbereidt. Houd daarbij in je achterhoofd: “What’s in it for them?”.

Een belangrijke vraag die je beantwoord wilt hebben is: “Wat waren je twijfels om met *jouw bedrijf* in zee te gaan?” Laat je in je case study zien dat deze twijfels nergens voor nodig bleken? Dan neem je een grote drempel weg.

 

3) Geef eerlijke informatie 

De lezer is op zoek naar eerlijke informatie. Niemand houdt van neppe, opgepoetste verhaaltjes waarin álles van een leien dakje ging. Zo gaat dat in het echt ook niet. Of nou ja, zelden.

In een case study vertel je dus ook de hobbels in de weg. Je vertelt over de uitdagingen én hoe je samen hebt gewerkt aan een oplossing. Dit maakt je case study extra waardevol. Je laat potentiële klanten zien hoe je te werk gaat én hoe jij ondanks eventuele tegenslagen toch successen boekt.

4) Onderbouw jouw case study

Met alleen een spannend verhaal ben je er niet. Ondersteunende data geeft de lezer het bewijs van een succesvolle oplossing. Hoe concreter, hoe beter! 

Show don't tell. Hoe concreter, hoe beter!

Door het delen van resultaten kies je voor een “show, don’t tell”  benadering. Hiermee zorg je ervoor dat de lezer zelf de conclusie trekt. Dat is subtieler en door de mix van verhaal en data werkt dit enorm overtuigend. 

5) Maak je case study niet te lang

Een case study varieert tussen de 800-1500 woorden, maar kan ook korter. Het belangrijkste is dat je een goed verhaal neerzet en dat de lezer zich identificeert met de klant waar het over gaat.

6) Vergeet de klant niet 

Heb je jouw verhaal staan? Vergeet dan niet om je klant te betrekken voordat je de case study post. Laat de case study voordat je ‘m plaatst aan de klant in kwestie lezen én luister naar hun feedback. 

Samen kom je tot een nog betere case study, die op deze manier ook wordt gedragen door de klant. Dat vergroot de kans dat de klant jouw case study deelt op zijn of haar eigen platform en/of socials.

PS dit contactmoment is het perfecte moment om een (portret)foto van de betreffende klant te vragen! Zie volgende punt…

7) Maak het visueel en persoonlijk

Denk na over afbeeldingen, video’s, quotes en backlinks die je kunt gebruiken in je case study. Dit zorgt voor extra relevantie en maakt het artikel visueel aantrekkelijker. Daarnaast helpt dit ook voor de SEO en daarmee vindbaarheid van je case.

case-study-schrijven-voorbeeld.jpeg

En ja: het állermooiste is om een foto en een naam te delen van de klant waar je case study over gaat. Dit maakt je case study betrouwbaar en herkenbaar. Vraag natuurlijk wel even toestemming vooraf… ;-)

Wat als een klant niet wil meewerken?

Over het algemeen wil je in je case study de naam (en het liefst een foto) van je klant benoemen als referentie. Tevreden klanten worden vaak ambassadeurs van jouw merk of bedrijf. Maar in sommige gevallen is dit geen optie.

Denk aan een project waarbij het product nog geheim is of waarvoor je een NDA hebt moeten tekenen. Toch kan zo’n case study wél enorm waardevol zijn voor jouw bedrijf. 


Onze tip: laat je niet meteen uit het veld slaan als een klant in eerste instantie niet mee wil werken.
Stel de klant dan voor om de case geanonimiseerd te plaatsen. Geef in zo’n geval aan waarom een case study van jullie samenwerking zoveel toegevoegde waarde voor je heeft.

Voorbeelden geanonimiseerde cases:

 

Zorg er daarnaast voor dat de klant altijd zijn of haar goedkeuring geeft voor de publicatie, aangezien de case study gevoelige informatie kan bevatten.

Laat CopyRobin een goede case study schrijven

Met dit artikel hebben wij jou de handvatten gegeven om een goede case study te schrijven. Besteed je het schrijven van case studies toch liever uit? Dan helpt CopyRobin je graag! Met maar liefst 555 copywriters zit er altijd wel iemand bij die affiniteit heeft met jouw branche, product of dienst.

Case study laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!