Eric van Hall
22 november ‘22 8 min. leestijd

Gratis afbeeldingen zonder rechten: die ‘shop’ je hier.

Artikelen

Goede afbeeldingen voor je website zijn multifunctioneel. Ze helpen je vindbaarheid in zoekmachines, maken een tekst leesbaar en zorgen voor retentie bij je doelgroep. Maar die gratis afbeeldingen voor je blog, website of andere online content… Waar haal je ze vandaan?

En hoe zit het eigenlijk met copyright? En als je liever niet betaalt: waar vind je kwalitatieve gratis afbeeldingen?

Je ontdekt het hier! 

Waarom zijn afbeeldingen ideaal voor je content?

Wist je dat een mens vandaag de dag gemiddeld 4 miljoen prikkels per seconde te verwerken krijgt? Dat is een flink aantal. Je kunt je daarom vast voorstellen dat veel mensen anno nu niet op een lange tekst zitten te wachten. 

afbeeldingen-voor-je-content.jpgFoto: Creative Christians op Unsplash

Afbeeldingen zijn dé perfecte manier om een tekst scanbaar te maken. Dat doe je bijvoorbeeld door quotes uit je tekst in de afbeelding te verwerken. Zo weten je lezers precies waar ze relevante informatie vinden. 

Maar dat is niet het enige voordeel van (gratis) afbeeldingen. Lees mee.

Retentie

Bezoekers onthouden je content beter. Mensen onthouden gesproken woorden minder goed dan gelezen teksten. Maar wat ze nog beter onthouden? Afbeeldingen! 

Deelbaar

Content met afbeeldingen wordt sneller gedeeld. Veel sociale media kanalen zijn niet meer gebaseerd op tekst. TikTok, Instagram, YouTube: allemaal richten ze zich op foto’s of video’s.

Het is verstandig om je content te voorzien van afbeeldingen, zodat die makkelijker te delen is.

Het is dus verstandig om je content te voorzien van afbeeldingen, zodat die makkelijker te delen is. Daarnaast verschijnt bij een deelbare link altijd de afbeelding die bij de webpagina hoort. Is deze niet aanwezig? Dan val je (op negatieve manier) op.

Engagement

Heel simpel: artikelen met afbeelding worden 94% vaker bekeken dan artikelen zonder afbeeldingen. Duidelijker kan bijna niet!

Snellere verwerking

Bij het lezen van teksten zijn je hersenen voortdurend bezig met een vertaalslag maken. Dat noemen we ook wel ‘begrijpend lezen’.

Mensen verwerken informatie uit afbeeldingen sneller dan in geschreven woord.

Bij het zien van beelden is de reis naar begrip veel korter. Mensen verwerken informatie uit afbeeldingen dus sneller dan in geschreven woord. In een wereld waarin het vasthouden van aandacht bij je doelgroep lastig is, is dit een groot voordeel.

Herkenbaarheid

merkassociatie-mcdonalds.jpg
Foto: Creative Christians op Unsplash

De gele ‘m’ van McDonalds, de Nike swoosh: je haalt ze zo voor de geest. Beeldtaal is enorm belangrijk als het gaat om het herkennen van een merk. Je bouwt herkenbaarheid op als je meer afbeeldingen gebruikt in dezelfde stijl. Doe je dit consistent? Dan zal je doelgroep steeds sneller je content herkennen.

Associaties

Beelden wekken emoties op. Deze emoties worden vervolgens gekoppeld aan jouw merk. Je kunt met beelden dus je doelgroep sturen naar hoe ze over je moeten denken. Kies daarom nooit zomaar een beeld, maar altijd een beeld dat bij jouw merk past.

Waar moet je op letten bij gebruik van gratis afbeeldingen?

Gratis afbeeldingen voor je website, blog of andere content zijn op veel plekken te vinden. Maar hoe weet je of je de juiste hebt? Moet je altijd een naam vermelden? En hoe zit het met copyright? Voordat we je de beeldbanken op sturen, kijken we eerst naar de regels rondom gratis afbeeldingen.

Heel verhelderend is sowieso de uitleg van Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law in de video hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=Z83-dSuRzYI

Rechten

Er zijn veel websites die gratis afbeeldingen aanbieden. Maar bij iedere beeldbank zijn de regels anders. Zo mag je bij bepaalde beeldbanken alles gratis downloaden, maar mag je de foto’s niet voor commerciële doeleinden gebruiken. Het is belangrijk dat je dit per beeldbank checkt.

Doe je dit niet? Dan is er een kans dat je een flinke boete krijgt voor gebruik van niet-rechtenvrije afbeeldingen. Het begint bij honderden, maar kan zelfs oplopen tot duizenden euro’s per afbeelding… Betaal je de boete niet? Dan kan er zelfs een rechtszaak aan te pas komen. Dat wil je liever niet, want dan komen er ook nog eens proceskosten van zo’n € 8.000 bovenop de schadevergoeding.

Wees heel scherp op de rechten van foto’s die je gebruikt, want hordes advocaten speuren tegenwoordig het internet af om copyright-overtreders te vinden.

Wees dus heel scherp op de rechten van foto’s die je gebruikt, want hordes advocaten speuren tegenwoordig het internet af om copyright-overtreders te vinden. Twijfel je of je afbeeldingen rechtenvrij is? Gebruik deze dan niet. Ga op zoek naar een alternatieve afbeelding waarvan je wel zeker weet dat je die kunt gebruiken.

Geen copy-paste

Hoewel het verleidelijk is om een afbeelding vanuit de zoekmachine te plukken en voor eigen gebruik in te zetten: het is niet verstandig. Als je niet via een beeldbank werkt, wordt vaak niet aangegeven wie de rechten beheert. Daarmee is er een grote kans dat je op je vingers wordt getikt (of een flinke boete krijgt) bij gebruik van bepaalde afbeeldingen.

Waar kun je gratis afbeeldingen voor je blog/website scoren?

Wij mensen zijn echte beelddenkers. Beeldschrift is niet voor niets één van de oudste geschriften. Als je iets wilt bereiken met je tekst, is het noodzakelijk om afbeeldingen te gebruiken. Dat heb je net gelezen. 

Maar waar scoor je nou kwalitatieve, gratis afbeeldingen die niet lijken op die verschrikkelijke cliché stockfoto’s?

Unsplash
unsplash.jpg

Deze beeldbank is onze absolute favoriet. Mooie, originele foto’s, en ontzettend veel keuze. Je mag de afbeeldingen gratis en zonder naamsvermelding gebruiken. Ideaal!
https://unsplash.com/

Pikwizard
pikwizard.jpg

Met een beetje magie kom je een heel eind. Pikwizard weet dat als geen ander. De gratis afbeeldingen op deze site zijn bovendien royalty-free en vrij voor commercieel gebruik.
https://pikwizard.com/

Pixabay
pixabay.jpg

Met meer dan 2.7 miljoen afbeeldingen zit er op Pixabay ongetwijfeld iets tussen wat jij kunt gebruiken voor je blog of website. Je mag de gratis afbeeldingen zonder naamsvermelding inzetten.
https://pixabay.com/

Flickr
flickr.jpg

Het grote voordeel van Flickr is dat er iedere dag enorm veel afbeeldingen bij komen. Per afbeelding staat vermeld hoe het zit met de rechten.
https://www.flickr.com/

Picography
picography.jpg

Picography focust zich op een minimalistisch design. Is dat wel jouw cup of tea? Neem dan zeker een kijkje. Deze gratis afbeeldingen mag je namelijk allemaal zonder naamsvermelding gebruiken.
https://picography.co/

Free Images
free-images.jpg

It’s in the name: Free Images is een grote beeldbank waar je met een gratis registratie veel mooie beelden kunt vinden.
https://www.freeimages.com/

Bonustip: Death To Stock
death-to-stock.jpg
De naam zegt het al: Death To Stock is een databank die niet zo gek is op stockfoto’s. Daarom hebben ze een plek ingericht waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden. 

Helaas is deze dienst wél betaald en vind je er geen gratis afbeeldingen. Je krijgt er wel waardevolle beelden voor terug ;-)
https://deathtothestockphoto.com/

SEO: optimaliseer je gratis afbeeldingen

Yes! Jij hebt de perfecte gratis afbeeldingen gevonden die je wilt gebruiken op je website of blog. Maar… met alleen een afbeelding ben je er nog niet. 

Hoe zet je afbeeldingen nou effectief in op je website of blog? We geven je een stoomcursus ‘SEO voor afbeeldingen’:

Naam

Het begint allemaal bij de naam van je bestand. Zoekmachines hebben er niet zoveel aan als je een afbeelding uploadt met de naam ‘IMG6059’. 

Beschrijf in plaats daarvan de afbeelding. Een voorbeeld: witte-uggs-pastel-stippen-1. Gebruik strepen tussen de woorden, dat werkt het beste.

Alt text

De alt text legt aan zoekmachines uit wat er precies zichtbaar is op je afbeelding. Daarnaast is dit een ideale plek om zoekwoorden in te verwerken. 

Je maakt een goed leesbare zin van maximaal 125 karakters. Let erop dat het echt een zin is, en geen losse zoekwoorden achter elkaar. Daar trapt Google niet in ;-)

  • Een goed voorbeeld: Bruine, leren schoenen van Uggs.
  • Een slecht voorbeeld: Uggs laarzen, bruine laarzen, Uggs bruine laarzen, winterlaarzen, Uggs winter.

 

Maak de teksten wel zo specifiek mogelijk. 

  • Een slecht voorbeeld: Ugg laarzen.
  • Een beter voorbeeld: Bruine, leren Ugg laarzen met gesp.

 

Bestandsgrootte

Afbeeldingen zijn vaak een boosdoener als het gaat om laadtijd van je website of blog. Zoekmachines willen de beste gebruikerservaring, en een lange laadtijd hoort hier niet bij. 

Het is dus verstandig om afbeeldingen te comprimeren maken met tools als Optimizilla of TinyPNG.

Formaat

Het formaat is ook belangrijk als we het hebben over laadtijd. Mobiele telefoons maken vaak foto’s van 4032 pixels bij 3024 pixels. Ook fotografen plaatsen meestal grote afbeeldingen. 

Heb je een gratis afbeelding gedownload? Check dan even of deze overeenkomt met de maximale hoogte en breedte van jouw website of blog. Is dat niet zo? Dan kun je met een gratis tool (bijvoorbeeld Canva) je afbeeldingen kleiner maken.

Open Graph

Een Open Graph-afbeelding toevoegen aan iedere webpagina is positief voor deelbaarheid. Dit is namelijk de afbeelding die verschijnt als mensen jouw link delen in bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn. 

Het is verstandig om aan elke webpagina een Open Graph toe te voegen. Daarnaast kun je hier ook aangeven wat de titel en korte omschrijving van de webpagina is. Deze verschijnt samen met je afbeelding in het social media bericht. 

Sitemap

Er zijn twee soorten sitemaps: een sitemap voor je afbeeldingen en een sitemap voor je webpagina’s. Een sitemap legt aan zoekmachines uit wat de structuur is van afbeeldingen en welke afbeelding met een andere te maken heeft.

Een ijzersterke tekst bij de afbeeldingen op je website

Nu je nooit meer de fout in gaat met afbeeldingen: heb je al een goede tekst geschreven? CopyRobin heeft 559 ervaren copywriters voor je beschikbaar. Daar zit zeker iemand bij die thuis is in jouw branche.

Tekstschrijver nodig?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!