Dit is de ideale lengte van je SEO-tekst! (Of toch niet?)
Artikelen“Wat is een goede lengte voor mijn SEO-tekst?” Dat vraag je je vast af als je op het punt staat om een blogpost of artikel te schrijven. Houd je het kort en bondig of haal je alles uit de kast om tot een zo lang mogelijke tekst te komen?
Er gaan allerlei verhalen rond over dit dilemma. Zo hoor je in marketingland vaak dat een tekst altijd zo lang mogelijk moet zijn om goed te scoren. Hoe langer, hoe beter. En dus zit je voor je artikel over de functies van de paperclip te zwoegen op nóg een alinea, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Houd je het kort en bondig of haal je alles uit de kast om tot een zo lang mogelijke tekst te komen?
Er is namelijk niet één antwoord op de vraag welke lengte je SEO-tekst moet hebben. Dit hangt af van verschillende factoren. Het onderwerp waarover je schrijft, de plek waar je tekst komt en wat je concurrentie doet op dit gebied, speelt allemaal mee.
Wil je precies weten welke lengte jouw SEO-tekst moet hebben? Lees dan verder!
Hoe lang is een korte of lange SEO-tekst eigenlijk?
We gaan het zo hebben over de voor- en nadelen van korte en lange SEO-teksten. Maar eerst moeten we iets belangrijks bespreken. Namelijk: wanneer zien tekstschrijvers en contentmarketeers een tekst als kort (ook wel short-form genoemd) of lang (long-form)?
Waar deze grens ligt, verschilt aan wie je het vraagt. De meningen zijn namelijk verdeeld. Maar over het algemeen ziet men 1000 tot 1200 woorden als de grens. Laten we voor het gemak 1200 woorden aanhouden. Dat betekent dus dat teksten tot 1200 woorden in de categorie short-form vallen en teksten met meer dan 1200 woorden in de categorie long-form.
Voor korte én lange teksten is er een plek in een succesvolle contentmarketingstrategie.
Voor korte én lange teksten is er een plek in een succesvolle contentmarketingstrategie. Ze zijn allebei hele sterke middelen in je marketingtoolbox. Het is alleen wel heel belangrijk dat je op het juiste moment de juiste vorm kiest. Wat je in ieder geval níet moet doen, is voor elke tekst die je schrijft uitgaan van hetzelfde minimum aantal woorden. Dat is namelijk nergens voor nodig.
Voor elke boodschap die je wilt overbrengen, denk je eerst na over hoe je dit precies gaat doen, toch? Ga je voor een YouTube-video, socialmediapost, blogartikel of tv-reclame? Je kijkt wat past bij het verhaal dat je wilt vertellen, bij wat de doelgroep aanspreekt en bij wat andere bedrijven doen. Hetzelfde geldt voor SEO-teksten. Doe eerst onderzoek en bepaal op basis daarvan hoe lang je tekst moet worden.
Doe eerst onderzoek en bepaal op basis daarvan hoe lang je tekst moet worden.
En ook over het minimum aantal woorden voor een tekst zijn veel verschillende ideeën. Bij Yoast zijn ze van mening dat een blogartikel of webpagina minimaal 300 woorden moet bevatten. Wanneer je je tekst genoeg body geeft, snapt Google namelijk beter waar je tekst over gaat. Maar kwaliteit en oog voor je lezer blijven het allerbelangrijkst.
Wat is short-form-content?
Short-form-teksten zijn dus teksten met een lengte tot ongeveer 1200 woorden. Het zijn teksten die je snel en makkelijk leest en die meestal één specifiek onderwerp belichten. Ze gaan niet heel diep en uitgebreid op het onderwerp in, maar houden het simpel en overzichtelijk. Denk hierbij aan:
- Korte blogberichten
- Nieuwsartikelen
- Socialmediaberichten
- E-mails
Het doel van korte teksten is vaak om één boodschap snel en doeltreffend over te brengen.
Dit soort content is niet te zwaar, is snel door te nemen en meestal makkelijk te maken. Het doel van deze korte teksten is ook vaak om één boodschap snel en doeltreffend over te brengen en dit vooral simpel te houden.
Wat is long-form-content?
Teksten langer dan zo’n 1200 woorden vallen in de categorie long-form-content.
Het is inhoud die dieper in een onderwerp duikt. Long-form-teksten bespreken een onderwerp heel uitgebreid en met meerdere invalshoeken. Bijvoorbeeld in de vorm van:
- Gedetailleerde en lange blogberichten
- Evergreen pagina's
- Gidsen en tutorials
- Whitepapers en e-books
- Pillar pages
Long-form-teksten bespreken een onderwerp heel uitgebreid en met meerdere invalshoeken.
Dit soort teksten zorgen voor meer binding met je doelgroep, omdat je het onderwerp veel diepgaander behandelt. Geen snackable content dus, maar inhoud die is gericht op het beantwoorden van vragen en het daadwerkelijk wijzer maken van mensen die interesse hebben in het onderwerp.
Uiteraard is dit soort content niet 1, 2, 3 gemaakt en moet je flink wat tijd steken in het voorbereiden en schrijven ervan. Maar je wordt vaak ook beloond voor je inspanningen. De opbrengst en de resultaten van het slim gebruiken van long-form content kunnen echt flink zijn.
Long-form content (en dan vooral tijdloze evergreen content, die jaren meekan) is echt de ruggengraat van je SEO-strategie.
Long-form content (en dan vooral tijdloze evergreen content, die jaren meekan) is echt de ruggengraat van je SEO-strategie. Wanneer het je lukt om meerdere succesvolle teksten te publiceren, kunnen de search-resultaten echt enorm zijn. Dit levert je een structurele stroom aan bezoekers en leads op.
Maakt de lengte van je SEO-tekst uit?
Er zijn dus korte teksten en lange teksten, maar maakt de lengte van je tekst nou uit? Het antwoord hierop is dus ja, maar NIET in de zin dat een langere tekst altijd beter is dan een korte. De lengte van de content moet passend zijn voor de boodschap die je wilt overbrengen en om je doelen te bereiken.
Daarom is het zo belangrijk dat je weet hoe je de juiste contentvorm kiest voor verschillende doeleinden. En dat je kijkt naar vergelijkbare content die al goed presteert in de zoekmachines. Als je hier de zoekintentie van begrijpt, heb je essentiële informatie in handen.
Tot voor kort was de consensus onder SEO's dat langere teksten beter presteerden bij organische zoekopdrachten dan korte inhoud.
Tot voor kort was de consensus onder SEO's dat langere teksten beter presteerden bij organische zoekopdrachten dan korte inhoud. Maar sinds de Google core update van maart 2024 zien we ook steeds meer short form content hoog scoren in Google.
Dat long form content vaak goed scoort in Google komt overigens niet per se door het aantal woorden. Het ligt er vooral aan dat veel zoekopdrachten gedetailleerde inhoud vereisen, die een onderwerp diepgaand behandelen.
Als je wilt dat jouw tekst de best beschikbare bron op het internet wordt, heb je dus meestal meer inhoud nodig. Want alleen dan beantwoord je zo uitgebreid mogelijk zo veel mogelijk vragen over het onderwerp. Je moet de lengte van je tekst dus altijd zien in de context, zelfs als hoog scoren in Google je hoofddoel is.
Kijk wat je concurrenten doen, wat er op de SERP's (Search Engine Result Pages) staat, en probeer op basis daarvan een specifieke hoeveelheid tekst te schrijven. Dan heb je de beste kans dat je blogbericht goed presteert.
Gebruik van generatieve AI
Tegenwoordig is het ook een stuk makkelijker om long form copy te schrijven dankzij de komst van AI-writers en chatbots zoals ChatGPT. Let er wel op dat je de met AI geschreven teksten ALTIJD moet controleren op de inhoud en leesbaarheid. Daarvoor kun je eventueel ook prima bij CopyRobin terecht.
Leestip: Straft Google AI-gegenereerde teksten af?
Search Google Experience (SGE)
Met de komst van de Search Google Experience (SGE) en nieuwe chatbot-zoekmachines zoals ChatGPT, Arc Search en Perplexity, wordt het steeds belangrijker dat SEO-teksten zowel gebruiksvriendelijk zijn als goed scoren in gespreksgestuurde zoekopdrachten. Dit betekent dat je teksten niet alleen duidelijk en gestructureerd moeten zijn, maar ook direct antwoord moeten geven op vragen die iemand zou kunnen stellen. Denk aan hoe mensen praten; je tekst moet natuurlijk overkomen en snel ter zake komen.
Denk aan hoe mensen praten; je tekst moet natuurlijk overkomen en snel ter zake komen.
Zorg dat je mobiele optimalisatie niet vergeet, omdat veel gebruikers via hun telefoons zoeken. Korte alinea's, snelle laadtijden, en media die goed tonen op kleinere schermen zijn cruciaal.
Als je tekst prettig leesbaar is en snel laadt, verbetert dit niet alleen de gebruikerservaring, maar ook hoe lang bezoekers op je site blijven, wat weer goed is voor je SEO-resultaten.
Leestip: SEO en AI: ben je klaar voor de ‘antwoordmachines’ van de toekomst?
Google core updates 2024
Na de Google core update van maart 2024 is het duidelijker dan ooit dat goede, betrouwbare content koning is. Websites met oppervlakkige, AI-gegenereerde teksten zonder diepgaande informatie kregen een tik.
Google zet nu vol in op artikelen die echt wat te bieden hebben. Dus, jouw teksten moeten niet alleen vol staan met nuttige info, maar ook echt antwoord geven op vragen van lezers.
Leestip: Google maart 2024 core update: 7 strategieën die echt werken.
Daarnaast is het belang van E.E.A.T. (ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid) gegroeid. Het loont om regelmatig te schrijven over je vakgebied en te laten zien dat je een echte kenner bent.
Zorg ook dat je site technisch tiptop in orde is. Een snelle, makkelijk te navigeren website maakt het verschil, niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers van je site.
De voor- en nadelen van korte teksten op een rij
Korte en lange teksten hebben dus allebei een functie en je moet goed onderzoeken wanneer je wat inzet.
Wat zijn de voordelen van korte teksten?
- Het is een effectieve manier om snel en doelgericht je punt over te brengen aan je publiek.
- Het is de beste communicatievorm voor met mensen met een korte aandachtsboog, daarom is het ook zo effectief op social media.
- Het is snel en makkelijk(er) om te maken.
- Het is vaak beter leesbaar op mobiele telefoons.
Maar er zijn ook nadelen van short-form-content:
- Het is moeilijker om een onderwerp diepgaand te behandelen.
- Het is lastig om origineel te zijn.
- Korte inhoud is vaak niet evergreen. De interesse en de prestaties nemen na verloop van tijd af.
De voor- en nadelen van lange teksten op een rij
Maar ook lange teksten hebben natuurlijk hun eigen voor- en nadelen. De voordelen van long-form-content zijn bijvoorbeeld:
- Het scoort meestal beter in de zoekmachines, omdat een zoekopdracht vaak om gedetailleerde resultaten vraagt.
- Het scoort vaak ook beter op een groter aantal trefwoorden, omdat je een onderwerp diepgaander behandelt.
- Long-form-content krijgt over het algemeen meer backlinks dan short-form, waardoor de prestaties en rankings van de pagina nog meer toenemen.
- Het conversiepercentage is vaak hoger dan dat van korte teksten, door de aandacht die je de lezer geeft en de intentie van hun bezoek.
- Het helpt je te positioneren als autoriteit in je vakgebied. Je doelgroep ziet je sneller als marktleider wanneer je regelmatig sterke teksten schrijft.
Aan de andere kant zijn er deze nadelen van long-form content:
- Het maken ervan kost veel meer tijd en middelen, waardoor er meestal ook een grotere financiële of tijds investering nodig is. De opbrengst van deze content moet hierdoor soms flink groter zijn dan van short-form content. Daar staat tegenover dat als je het gebruikt als onderdeel van een sterke SEO-strategie, dit rendement uiteindelijk bijna altijd wel komt. Tegenwoordig is het dankzij AI-tools als ChatGPT wel makkelijker om long-form content te produceren.
- Long-form content is vaak minder goed leesbaar op mobiele apparaten. Onthoud dus: hoe langer de tekst, hoe meer aandacht je schenkt aan de vorm en opmaak. Maak gebruik van witregels, embedded video’s, quotes, et cetera. Dit maakt de tekst scanbaar voor je lezers en houdt het mobile friendly.
- Je publiek haakt sneller af. Geef dus altijd je belangrijkste informatie direct aan het begin van je artikel. Lezers die het na een paar regels wel gezien hebben (die zijn er tenslotte altijd) krijgen dan toch de belangrijkste boodschap mee. Verderop in de tekst ga je dan in op details die interessant zijn voor de meest geïnteresseerde lezers. Net als bij een goed persbericht, moet je artikel als het ware oprolbaar zijn. De titel, intro en conclusie geven samen de belangrijkste informatie, de rest is aanvulling.
Leestip: 20 tips om content ideeën te bedenken in 2024.
Dus, wat wordt de lengte van jouw SEO-tekst?
De belangrijkste conclusie is dat je zoveel tekst gebruikt als nodig is. Heb je weinig ruimte? Dan houd je je tekst simpelweg kort. Blijkt na onderzoek juist dat al je concurrenten al een heel boekwerk over dit onderwerp hebben geschreven? Sla dan de koffiecups maar in, want dan moet je aan de bak. Kijk naar je onderwerp, de SERP, plek van publicatie en je concurrentie en bepaal dan hoe lang je tekst moet worden.
Jouw teksten door professionals
Wil je krachtige, korte teksten schrijven, maar kom je er zelf niet uit? Of heb je juist een lang en diepgaand artikel nodig, maar heb je hier zelf geen tijd voor? Besteed het schrijven van je seo-teksten dan uit aan de professionele tekstschrijvers van CopyRobin.