Eric van Hall
06 december ‘22 8 min. leestijd

Dit is de ideale lengte van je SEO-tekst! (Of toch niet?)

Artikelen

“Wat is een goede lengte voor mijn SEO-tekst?” Dat vraag je je vast af als je op het punt staat om een blogpost of artikel te schrijven. Houd je het kort en bondig of haal je alles uit de kast om tot een zo lang mogelijke tekst te komen?

Er gaan allerlei verhalen rond over dit dilemma. Zo hoor je in marketingland vaak dat een tekst altijd zo lang mogelijk moet zijn om goed te scoren. Hoe langer, hoe beter. En dus zit je voor je artikel over de functies van de paperclip te zwoegen op nóg een alinea, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.

Houd je het kort en bondig of haal je alles uit de kast om tot een zo lang mogelijke tekst te komen?

Er is namelijk niet één antwoord op de vraag welke lengte je SEO-tekst moet hebben. Dit hangt af van verschillende factoren. Het onderwerp waarover je schrijft, de plek waar je tekst komt en wat je concurrentie doet op dit gebied, speelt allemaal mee.

SEO-teksten laten schrijven?

Wil je precies weten welke lengte jouw SEO-tekst moet hebben? Lees dan verder!

Hoe lang is een korte of lange SEO-tekst eigenlijk?

We gaan het zo hebben over de voor- en nadelen van korte en lange SEO-teksten. Maar eerst moeten we iets belangrijks bespreken. Namelijk: wanneer zien tekstschrijvers en contentmarketeers een tekst als kort (ook wel short-form genoemd) of lang (long-form)

Waar deze grens ligt, verschilt aan wie je het vraagt. De meningen zijn namelijk verdeeld. Maar over het algemeen ziet men 1000 tot 1200 woorden als de grens. Laten we voor het gemak 1200 woorden aanhouden. Dat betekent dus dat teksten tot 1200 woorden in de categorie short-form vallen en teksten met meer dan 1200 woorden in de categorie long-form.

Voor korte én lange teksten is er een plek in een succesvolle contentmarketingstrategie.

Voor korte én lange teksten is er een plek in een succesvolle contentmarketingstrategie. Ze zijn allebei hele sterke middelen in je marketingtoolbox. Het is alleen wel heel belangrijk dat je op het juiste moment de juiste vorm kiest. Wat je in ieder geval níet moet doen, is voor elke tekst die je schrijft uitgaan van hetzelfde minimum aantal woorden. Dat is namelijk nergens voor nodig.

Voor elke boodschap die je wilt overbrengen, denk je eerst na over hoe je dit precies gaat doen, toch? Ga je voor een YouTube-video, socialmediapost, blogartikel of tv-reclame? Je kijkt wat past bij het verhaal dat je wilt vertellen, bij wat de doelgroep aanspreekt en bij wat andere bedrijven doen. Hetzelfde geldt voor SEO-teksten. Doe eerst onderzoek en bepaal op basis daarvan hoe lang je tekst moet worden.

Doe eerst onderzoek en bepaal op basis daarvan hoe lang je tekst moet worden.

En ook over het minimum aantal woorden voor een tekst zijn veel verschillende ideeën. Bij Yoast zijn ze van mening dat een blogartikel of webpagina minimaal 300 woorden moet bevatten. Wanneer je je tekst genoeg body geeft, snapt Google namelijk beter waar je tekst over gaat. Maar kwaliteit en oog voor je lezer blijven het allerbelangrijkst.

Wat is short-form-content?

short-form-content.jpg
Photo by freestocks on Unsplash

Short-form-teksten zijn dus teksten met een lengte tot ongeveer 1200 woorden. Het zijn teksten die je snel en makkelijk leest en die meestal één specifiek onderwerp belichten. Ze gaan niet heel diep en uitgebreid op het onderwerp in, maar houden het simpel en overzichtelijk. Denk hierbij aan:

  • Korte blogberichten
  • Nieuwsartikelen
  • Socialmediaberichten
  • E-mails

 

Het doel van korte teksten is vaak om één boodschap snel en doeltreffend over te brengen.

Dit soort content is niet te zwaar, is snel door te nemen en meestal makkelijk te maken. Het doel van deze korte teksten is ook vaak om één boodschap snel en doeltreffend over te brengen en dit vooral simpel te houden.

Wat is long-form-content?

long-form-content.jpg
Photo by Nick Morrison on Unsplash

Teksten langer dan zo’n 1200 woorden vallen in de categorie long-form-content. 

Het is inhoud die dieper in een onderwerp duikt. Long-form-teksten bespreken een onderwerp heel uitgebreid en met meerdere invalshoeken. Bijvoorbeeld in de vorm van:

  • Gedetailleerde en lange blogberichten 
  • Evergreen pagina's
  • Gidsen en tutorials
  • Whitepapers en e-books
  • Pillar pages

 

Long-form-teksten bespreken een onderwerp heel uitgebreid en met meerdere invalshoeken.

Dit soort teksten zorgen voor meer binding met je doelgroep, omdat je het onderwerp veel diepgaander behandelt. Geen snackable content dus, maar inhoud die is gericht op het beantwoorden van vragen en het daadwerkelijk wijzer maken van mensen die interesse hebben in het onderwerp.

Uiteraard is dit soort content niet 1, 2, 3 gemaakt en moet je flink wat tijd steken in het voorbereiden en schrijven ervan. Maar je wordt vaak ook beloond voor je inspanningen. De opbrengst en de resultaten van het slim gebruiken van long-form content kunnen echt flink zijn.

Long-form content (en dan vooral tijdloze evergreen content, die jaren meekan) is echt de ruggengraat van je SEO-strategie.

Long-form content (en dan vooral tijdloze evergreen content, die jaren meekan) is echt de ruggengraat van je SEO-strategie. Wanneer het je lukt om meerdere succesvolle teksten te publiceren, kunnen de search-resultaten echt enorm zijn. Dit levert je een structurele stroom aan bezoekers en leads op.

Maakt de lengte van je SEO-tekst uit?

Er zijn dus korte teksten en lange teksten, maar maakt de lengte van je tekst nou uit? Het antwoord hierop is dus ja, maar NIET in de zin dat een langere tekst altijd beter is dan een korte. De lengte van de content moet passend zijn voor de boodschap die je wilt overbrengen en om je doelen te bereiken.

Daarom is het zo belangrijk dat je weet hoe je de juiste contentvorm kiest voor verschillende doeleinden. En dat je kijkt naar vergelijkbare content die al goed presteert in de zoekmachines. Als je hier de zoekintentie van begrijpt, heb je essentiële informatie in handen.

In de meeste gevallen presteren langere teksten beter bij organische zoekopdrachten dan korte inhoud.

In de meeste gevallen presteren langere teksten beter bij organische zoekopdrachten dan korte inhoud. Maar dat komt niet alleen door het aantal woorden. Dat komt vooral doordat veel zoekopdrachten gedetailleerde inhoud vereisen, die een onderwerp diepgaand behandelen. 

Als je wilt dat jouw tekst de best beschikbare bron op het internet wordt, heb je dus meestal meer inhoud nodig. Want alleen dan beantwoord je zo uitgebreid mogelijk zo veel mogelijk vragen over het onderwerp. Je moet de lengte van je tekst dus altijd zien in de context, zelfs als hoog scoren in Google je hoofddoel is.

Kijk wat je concurrenten doen, wat er op de SERP's (Search Engine Result Pages) staat, en probeer op basis daarvan een specifieke hoeveelheid tekst te schrijven. Dan heb je de beste kans dat je blogbericht goed presteert.

Leestip: Wat betekent de Google helpful content update voor je SEO-teksten?

De voor- en nadelen van korte teksten op een rij

Korte en lange teksten hebben dus allebei een functie en je moet goed onderzoeken wanneer je wat inzet. 

Wat zijn de voordelen van korte teksten?

  • Het is een effectieve manier om snel en doelgericht je punt over te brengen aan je publiek.
  • Het is de beste communicatievorm voor met mensen met een korte aandachtsboog, daarom is het ook zo effectief op social media.
  • Het is snel en makkelijk(er) om te maken.
  • Het is vaak beter leesbaar op mobiele telefoons.

 

Maar er zijn ook nadelen van short-form-content:

  • Het is moeilijker om een onderwerp diepgaand te behandelen.
  • Het is lastig om origineel te zijn. 
  • Korte inhoud is vaak niet evergreen. De interesse en de prestaties nemen na verloop van tijd af.

 

De voor- en nadelen van lange teksten op een rij

Maar ook lange teksten hebben natuurlijk hun eigen voor- en nadelen. De voordelen van long-form-content zijn bijvoorbeeld:

  • Het scoort meestal beter in de zoekmachines, omdat een zoekopdracht vaak om gedetailleerde resultaten vraagt.
  • Het scoort vaak ook beter op een groter aantal trefwoorden, omdat je een onderwerp diepgaander behandelt. 
  • Long-form-content krijgt over het algemeen meer backlinks dan short-form, waardoor de prestaties en rankings van de pagina nog meer toenemen.
  • Het conversiepercentage is vaak hoger dan dat van korte teksten, door de aandacht die je de lezer geeft en de intentie van hun bezoek.
  • Het helpt je te positioneren als autoriteit in je vakgebied. Je doelgroep ziet je sneller als marktleider wanneer je regelmatig sterke teksten schrijft.

 

Aan de andere kant zijn er deze nadelen van long-form content:

  • Het maken ervan kost veel meer tijd en middelen, waardoor er meestal ook een grotere financiële investering nodig is. De opbrengst van deze content moet hierdoor soms flink groter zijn dan van short-form content. Daar staat tegenover dat als je het gebruikt als onderdeel van een sterke SEO-strategie, dit rendement uiteindelijk bijna altijd wel komt.
  • Long-form content is vaak minder goed leesbaar op mobiele apparaten. Onthoud dus: hoe langer de tekst, hoe meer aandacht je schenkt aan de vorm en opmaak. Maak gebruik van witregels, embedded video’s, quotes, et cetera. Dit maakt de tekst scanbaar voor je lezers en houdt het mobile friendly
  • Je publiek haakt sneller af. Geef dus altijd je belangrijkste informatie direct aan het begin van je artikel. Lezers die het na een paar regels wel gezien hebben (die zijn er tenslotte altijd) krijgen dan toch de belangrijkste boodschap mee. Verderop in de tekst ga je dan in op details die interessant zijn voor de meest geïnteresseerde lezers. Net als bij een goed persbericht, moet je artikel als het ware oprolbaar zijn. De titel, intro en conclusie geven samen de belangrijkste informatie, de rest is aanvulling.

 

Leestip: Zo schrijf je SEO-vriendelijke teksten anno 2022: een checklist

Dus, wat wordt de lengte van jouw SEO-tekst?

De belangrijkste conclusie is dat je zoveel tekst gebruikt als nodig is. Heb je weinig ruimte? Dan houd je je tekst simpelweg kort. Blijkt na onderzoek juist dat al je concurrenten al een heel boekwerk over dit onderwerp hebben geschreven? Sla dan de koffiecups maar in, want dan moet je aan de bak. Kijk naar je onderwerp, de SERP, plek van publicatie en je concurrentie en bepaal dan hoe lang je tekst moet worden.

Jouw teksten door professionals

Wil je krachtige, korte teksten schrijven, maar kom je er zelf niet uit? Of heb je juist een lang en diepgaand artikel nodig, maar heb je hier zelf geen tijd voor? Besteed het schrijven van je seo-teksten dan uit aan de professionele tekstschrijvers van CopyRobin. 

SEO-teksten laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!