Hoe schrijf je een goede blog in 2024?
ArtikelenJe bent lekker aan het wegtikken. Een nieuwe blog staat bijna klaar om te posten. Maar hoe weet je zeker dat jouw blog goed gaat scoren? Houd je aan onderstaand stappenplan en jij schrijft in no-time een succesvolle blog in 2024!
Newsflash: bloggen in 2024 heeft niet altijd nut
Een goede blog begint niet met schrijven. Dat klinkt misschien gek. Maar als je wilt bloggen, moet je jezelf eerst afvragen waarom je dat precies doet. Heeft het eigenlijk wel zin om te bloggen?
Heeft het eigenlijk wel zin om te bloggen?
Daar vind je een antwoord op als je bedenkt waarom je een goede blog wil schrijven. Wil je bijvoorbeeld beter vindbaar worden in Google? Of wil je meer leads? Misschien is je doel wel om je merkbekendheid te vergroten.
Het blogdoel achterhalen
Dit doel komt niet uit de lucht vallen. Het is ook niet een losstaand doel dat alleen voor je blogs geldt; het doel komt voort uit je marketingplan of organisatiedoelstellingen.
Hoe formuleer je je doelen voor een goede blog?
Doelen formuleer je op een meetbare manier. Dat noemen we ook wel een SMART-doelstelling. Dit betekent: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Even een voorbeeld. Als je bedrijfsdoel is om meer merkbekendheid te verkrijgen, kan het doel van je blog er zo uitzien: “Over 12 maanden hebben we 12.000 organische websitebezoeken per maand.” Je schrijft dan dus een blog om goed vindbaar te worden in Google.
Tegen wie ‘praat’ je eigenlijk?
Bloggen is praten. Om je boodschap goed over te brengen, bepaal je eerst tegen wie je praat. Het kan helpen om dit uit te schrijven. Wie is je ideale klant? Zeker als je meerdere schrijvers in je team hebt, is het ideaal om je doelgroep zwart-op-wit te hebben. Zo spreek je altijd de juiste doelgroep aan.
Zeker als je meerdere schrijvers in je team hebt, is het ideaal om je doelgroep zwart-op-wit te hebben.
Je doelgroep op deze manier uitschrijven heet een ‘persona’ en je noteert het volgende:
- Naam
- Beroep
- Leeftijd
- Salaris
- Pijnpunten
- Behoeften
- Inspiratie
- Communicatiekanalen
Bovenstaande achterhaal je door in je eigen klantenbestand te duiken en je ideale klant als uitgangspunt te nemen. Ook kun je kijken naar bepaalde leefstijlen.
https://www.youtube.com/watch?v=uEb7tbBn33o
Goed nieuws: deze stap helpt je ook met de volgende stap. Het is tijd om onderwerpen neer te pennen!
Leestip: 19 tips om content ideeën te genereren.
Tip: maak slim gebruik AI
Anno 2024 kun je niet meer om het gebruik van kunstmatige intelligentie heen als het gaat om bloggen.
Gebruik ChatGPT voor:
- het beschrijven van je persona's;
- het doen van een zoekwoordenonderzoek;
- je contentstrategie en contentplanning;
- het schrijven van de outlines van je artikelen;
- het verder uitwerken van je artikelen;
- het schrijven van je nieuwsbrief;
- en het schrijven van je social media posts.
Tip: vraag een gratis contentstrategie en contentplanning aan.
Gebruik Midjourney voor:
- het maken van je uitgelichte afbeeldingen;
- en het maken van afbeeldingen en illustraties in je artikelen;
Leestip: Midjourney voor beginners: Nederlandse uitleg in simpele stappen.
Pijnpunten als basis van onderwerpen
Pak je persona erbij en bekijk de pijnpunten. Waar kun je jouw doelgroep mee helpen? Praat vervolgens hardop met iemand (uit je doelgroep) over dit onderwerp.
We gaan het wat duidelijker voor je maken. Beeld je dit eens in: je hebt een trimsalon. Je doel is mensen informeren over het trimmen van een hond, zodat je jouw expertise naar voren brengt en nieuwe klanten werft.
Een mogelijk pijnpunt bij de doelgroep: de klant wil een gezonde vacht voor zijn of haar favoriete huisdier, maar weet niet wat het verschil in kwaliteit is per trimsalon. Tada: een pijnpunt om in je blog te gebruiken! Leg dit verschil uit.
Vind zoektermen voor een succesvolle blog in 2024
Of SEO (Search Engine Optimization) nou een doel voor je blog is of niet: gevonden worden in Google is altijd belangrijk. Je gaat je doelen natuurlijk niet halen als niemand je blog vindt. Bepaal daarom zoektermen voor je blog. Dit doe je door vragen te formuleren.
Deze vragen zoek je op in Google. De antwoorden hierop geven je een idee van bruikbare zoekwoorden. Even terug naar het trimsalon-voorbeeld. Relevante vragen zijn: “welke trimkam is goed?”, “hoe vaak moet ik mijn hond trimmen?” of “wat zijn de kosten voor honden trimmen?”.
Een fijne tool om zoekwoorden te achterhalen, is deze gratis keyword research tool. Met deze tool zie je hoe jouw klanten search gebruiken om zich online te oriënteren, te vergelijken en je product of dienst te kopen. Ook zie je welke zoekwoorden al heel veel concurrentie hebben en waar nog een ‘gat in de markt’ zit.
Leestip: SEO-proof content schrijven doe je zo.
Doe onderzoek
Een blog helemaal uit je hoofd schrijven? Dat lukt niet veel mensen. Onderzoek staat daarom altijd aan de basis van een goede blog anno 2024. Niet alleen krijg je met onderzoek een bom inspiratie voor de inhoud van je blog, je verzamelt ook feiten. Deze gebruik je om je teksten kracht bij te zetten.
Ga tijdens het onderzoek altijd uit van meerdere bronnen en neem niet zomaar iets over.
Ga tijdens het onderzoek altijd uit van meerdere bronnen en neem niet zomaar iets over. Er is een kans dat je verkeerde informatie communiceert. En daar wil je liever niet verantwoordelijk voor zijn, toch?
Bij onderzoek kun je denken aan: een enquête, goede Google-sessie, boeken en meer. Of doe inspiratie op via podcasts en YouTube
Leestip: Zo maak je een goede contentplanning.
Zet het geraamte op
Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen, zie je dat je al wat op papier hebt staan. Want iedere zoekvraag kan een nieuwe alinea zijn. Zo schrijf je in het geval van de trimsalon een alinea over trimkosten, een alinea over trimkammen en eventueel één over trimfrequentie.
Zo heb je al een goede outline staan: een outline is het geraamte van je blog. De structuur. Je noteert tussenkoppen en vult deze wanneer je tevreden bent.
https://www.youtube.com/watch?v=Y51k8Q1d_jo
Alles begint bij de titel
De titel is vaak het eerste wat een lezer aantrekt. Daar moet je dus flink leveren ;-) Zorg dat je je onderscheidt van je concurrentie en vergeet je SEO niet. Dat doe je zo:
Zet je zoekwoord of zoekzin vooraan in de titel. Dit is voor Google de belangrijkste plek.
Doe een belofte. Bijvoorbeeld: “Na het lezen van dit blog weet jij wat de beste trimkam is.”
Maak de lezer nieuwsgierig door een vraag op te roepen. “Persbericht schrijven? Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten.”
Schrijf een aantrekkelijke intro
Een goede intro toont je lezer dat je hem begrijpt. Spreek de lezer direct aan en beschrijf een herkenbare situatie. Wat ook helpt: een ‘cliffhanger’. Social media-kanaal UNILAD is daar erg goed in. In het voorbeeld van de trimsalon pas je dit als volgt toe:
“We wisten niet wat we zagen bij deze hond…” Vervolgens schrijf je een artikel over de meest gemaakte trimfouten. Zorg wel dat je cliffhanger aansluit op je tekst en maak geen cliffhanger als clickbait. De rest van je tekst moet de lezer geven wat hij verwacht.
Schrijf, schrijf, schrijf
Het moment is hier! Je gaat nu echt schrijven. Schrijven is vooral doen. Bedenk dat je eerste versie niet perfect hoeft te zijn. Schrijf wat er in je opkomt en oordeel niet tot het stuk af is. Schrijf eventueel meerdere versies en kies je favoriet. Of laat ChatGPT gewoon de eerste opzet van je tekst schrijven, zodat jij die tekst kunt finetunen en factchecken.
Neem deze tips mee tijdens het schrijven:
-
varieer met zinslengte;
-
schrijf geen zinnen langer dan dertig woorden;
-
maak korte alinea’s van maximaal 100 woorden.
Gebruik de taal van je doelgroep. Hebben ze nog geen inhoudelijke kennis? Vermijd dan vakjargon. Zijn ze wel goed thuis in het onderwerp? Dan kom je juist over als autoriteit wanneer je jargon gebruikt.
Onderbreek je teksten met tussenkoppen, witruimte, opsommingen, afbeeldingen, video’s en quotes. Dat leest fijner. Google is er ook fan van.
Leestip: Deze schrijftools wil je in 2024 niet missen.
Schrijven = schrappen
Dit heb je vast weleens gehoord: schrijven is schrappen. Kill your darlings. Ook in 2024 ontkom je er niet aan om je blog sterk te redigeren. Kijk je tekst altijd zelf nog een keer na, en laat een tweede paar ogen een blik werpen.
Leestip: Bloggen 101: Wat is een blog en hoe maak je er een succes van?
Het gebeurt weleens dat je jezelf blindstaart op je eigen tekst. Een ander perspectief helpt dan vaak. Controleer op passieve zinnen, consistente tone of voice en begrijpelijkheid. Vergeet ook niet te checken of je jouw zoekwoorden op de juiste manier gebruikt.
Tijd voor actie
Je wilt iets. Dit heb je vastgesteld toen je je doelen opschreef. Dit is hét moment om dat waar te maken. Gebruik knoppen in je tekst die doorlinken naar andere pagina’s binnen je website. Begeleid je lezers naar je doel. Hoe je een goede CTA schrijft? Daar lees je hier alles over.
Je blog staat live. Wat nu?
Een goede blog is slechts het begin. Natuurlijk gaat je blog ook zijn werk doen in Google, als je onze SEO-tips hebt opgevolgd. Maar vergeet niet om je blog te promoten. Bijvoorbeeld in je nieuwsbrief, op sociale media of in een persbericht. Je leest hier meer over hoe je blogposts succesvol promoot.
Leestip: Bloggen: zelf doen of de teksten laten schrijven?
Laat je blogs voor je schrijven
Zo. Haal adem. Laat je schouders even zakken. Er komt best veel kijken bij het schrijven van een sterke blog. Dat weten we bij CopyRobin als geen ander. Vind je het schrijven van een goede blog in 2024 toch lastig? We helpen je graag. Leer hier meer over wat copywriting als service voor je kan betekenen.