Eric van Hall
19 januari ‘23 3 min. leestijd

Bloggen uitbesteden: hoe schrijf ik een goede briefing?

De3: Tips & Tricks

 

https://www.youtube.com/watch?v=c_ryOy90qOw

Wil je jouw blog uitbesteden? Dat kan een prima idee zijn. Jij kunt je concentreren op je business terwijl een professional ervoor zorgt dat jouw bedrijfsblog floreert. Maar als je denkt dat je er dan helemaal geen omkijken meer naar hebt, vergis je je. Want ook voor jouw uitbestede blog geldt: rommel erin is rommel eruit.

Zonder een goede briefing, zal zelfs de beste beroepsschrijver geen goede tekst voor je kunnen schrijven. Daarom geef ik je in deze aflevering van De3 de drie voorwaarden waaraan een goede briefing moet voldoen. Blijf zeker kijken tot het einde, want dat scheelt je straks veel tijd en ellende bij het uitbesteden van je webteksten.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Bij CopyRobin zien we dagelijks tientallen briefings voor blogposts voorbijkomen en onze schrijvers kunnen op elke briefing die ze ontvangen feedback geven. Daardoor weten we inmiddels heel goed aan welke voorwaarden een briefing voor een tekstschrijver moet voldoen.

Een duidelijk ‘waarom’

Voorwaarde 1: Een duidelijk ‘waarom’. Vertel de schrijver van je tekst wat het is dat je met die tekst wilt bereiken. Wil je jouw lezers informeren, motiveren of inspireren? Wat moet de call-to-action zijn? Met andere woorden, wat wil je dat de lezer doet na het lezen van de tekst? Doorklikken naar een andere pagina? Contact opnemen? Zich inschrijven voor je mailing list? Een product kopen? Leg altijd goed uit wat je wilt bereiken met je de tekst.

Een goed omschreven ‘wie’

Voorwaarde 2: Een goed omschreven ‘wie’. Beschrijf wie de tekst gaat lezen. Zijn het mannen of vrouwen, of beiden? Hoog opgeleid, laag opgeleid? Met welke problemen kampen ze waarvoor jouw organisatie de oplossing biedt. Wat zijn hun angsten, passies, ambities en overtuigingen? Heb je al persona’s gemaakt van je doelgroep? Deel die dan zeker met de schrijver in je briefing.

Met welke voice & tone wil je jouw lezers aanspreken? Formeel of juist informeel? Gebruik je bepaald jargon? Met andere woorden: stel jouw ideale lezer zo goed mogelijk voor aan de schrijver. Dat maakt haar of zijn werk een stuk makkelijker en jouw eindresultaat een stuk beter.

Een gestructureerd ‘wat’

Voorwaarde 3: Een gestructureerd ‘wat’. Omschrijf concreet wat het precies is dat je wilt dat de schrijver gaat schrijven. Is het een blogpost, artikel, nieuwsbrief, of webpagina? Hoe lang moet de tekst zijn? Wees zo duidelijk mogelijk over wat je wilt dat de schrijver straks levert. Geef waar mogelijk linkjes naar voorbeeldteksten en/of nuttige bronnen.

Formuleer indien enigszins mogelijk een beknopte structuur van je verhaal, oftewel kop, midden en staart. Zet de belangrijkste punten of argumenten die je wilt overbrengen in bullet points. Hiermee bereik je niet alleen dat de schrijver een betere tekst voor je zal schrijven, maar ook dat de tekst inhoudelijk ook feitelijk jouw verhaal is.

Leestip: Bloggen 101: Wat is een blog en hoe maak je er een succes van?

Samenvatting

Ik neem de drie voorwaarden voor een goede briefing nog even met je door: Voorwaarde 1: Een duidelijk ‘waarom’. Wat wil je met de tekst bereiken? Voorwaarde 2: Een goed omschreven ‘wie’. Voor wie is de tekst bedoeld? En tenslotte voorwaarde 3: Een gestructureerd ‘wat’. Wees zo duidelijk mogelijk over wat je wilt dat de schrijver straks levert.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Houd je aan deze drie voorwaarden bij het opstellen van je briefings en… Just hit publish!

Graag nog veel meer de diepte in over het briefen van tekstschrijvers? Lees dan zeker dit zeer uitgebreide artikel.

Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op onze mailing list. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze nieuwste schrijftips.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!