Deze schrijftools wil je in 2024 niet missen
ArtikelenJij bent een goede schrijver. Of je gaat er één worden. Toch? Dat is waarom je hier bent beland. Iedere goede schrijver heeft een ‘partner in crime’. Je kan immers niet altijd alles alleen, ook niet als expert. En je hebt geluk vandaag: we hebben dé tools die je in 2024 niet kan missen voor je op een rijtje gezet. In chronologische volgorde, natuurlijk. Want we hoeven jou niet te vertellen dat schrijven niet met schrijven begint.
Zei er iemand ‘onderwerp’?
Voor je gaat schrijven, moet je natuurlijk weten waar je het over gaat hebben. Het voordeel van een schrijver zijn in 2024: dat hoef je helemaal niet zelf te verzinnen. Deze tools helpen je.
ChatGPT
Laten we maar meteen de olifant in de kamer bespreken. Iedereen (ook buiten copywriting) heeft het over deze in 2022 uitgebrachte ai-tool. En niet onterecht: wij zijn ook fan van ChatGPT. Zeker van de nieuwste versie.
De tool biedt uiteenlopende mogelijkheden. Je kunt er een heel opiniestuk in laten schrijven, ingewikkelde vragen beantwoord krijgen of een HTML-code laten bedenken. En dat is nog maar een greep uit de mogelijkheden. Natuurlijk kun je ChatGPT ook vragen om onderwerpen te verzinnen voor jouw content.
Je geeft de tool tips mee die nodig zijn om in acht te nemen. Bijvoorbeeld: de doelgroep is vrouwen van 50 jaar die gek zijn op labradors, het gaat om een artikel van 500 woorden en het richt zich op de omgeving Arnhem.
Tip: ChatGPT-teksten redigeren
SpyFu
Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. Oké, dat is niet helemaal waar in de wereld van content. Maar, je kunt het wél naar je hand zetten. Een tool hiervoor is bijvoorbeeld SpyFu. SpyFu geeft je inzicht in welke content op de websites van je concurrenten het beste scoort. Dit gebruik je vervolgens om soortgelijke content of een contentinsteek te bedenken.
BuzzSumo
Een andere tip om onderwerpen mee te verzinnen: BuzzSumo. In deze tool voer je een zoekwoord in. Bijvoorbeeld ‘content marketing’. BuzzSumo geeft je vervolgens resultaten van de meest populaire artikelen die ingestoken zijn op die woorden. Dat geeft je ongetwijfeld een breed scala aan onderwerpen.
Marketing Examples
In 2024 is het merendeel van de content marketeers een echte beelddenker geworden. Behoor jij ook tot deze toppers? Dan is het een goed idee om Marketing Examples eens te bekijken. Deze site laat je met mooie designs sterke koppen, korte verhalen of ads zien. En dat geeft jou weer ideeën voor een sterke tekst.
Formatteren kun je leren
Check, check, dubbelcheck. Je bent door fase 1 heen. Maar ook dat betekent nog niet dat je je pen op (digitaal) papier gaat zetten. Want heb je ook aan een format gedacht voor je onderwerp? Wat wordt het? Een top 5 lijstje? Een how-to? Een uitgebreid bronnenonderzoek?
En plaats je dit als blog? Infographic? Nieuwsbrief? Je kunt met jouw onderwerp nog alle kanten op. Gelukkig zijn er tools die je precies vertellen welke kanten.
ChatGPT
Onze goede vriend ChatGPT is ook hier van de partij #nospon. Je kunt ChatGPT namelijk vragen om verschillende formats voor jouw onderwerp te verzinnen. Vul bijvoorbeeld in:
“Geef me 10 voorbeelden van content over ‘contentmarketing’”. Et voilà! Een lijst staat binnen een paar seconden voor je klaar. Ben je niet helemaal tevreden? Dan kun je de bot vragen om een nieuwe versie. Een voorbeeld:
AnswerThePublic
Deze tool doet precies wat de naam insinueert. Jij geeft als schrijver antwoord op de vragen van het publiek. En die vragen? Die dienen dus als inspiratie voor jouw format. We grijpen weer even terug naar ons voorbeeld over ‘content marketing’.
Als je dit invult in AnswerThePublic, krijg je vragen als “wanneer gebruik je content marketing?”, “hoe kun je content marketing meten?” en meer.
Tijd om te plannen. Nu al? Ja. Nu al.
We hebben de ultieme tip voor je. En vooruit, je mag hem ook met vrienden delen. Je hebt inmiddels best wat informatie verzameld. Je hebt een onderwerp (en bent waarschijnlijk meerdere goede tegengekomen) en ging creatief aan de slag met formats. Momenteel kies je er één om aan te werken, maar dat betekent niet dat de andere ideeën een enkeltje prullenbak verdienen.
Maak alvast een contentplanning met de ideeën die er liggen. Een grove schets. Hier kun je later altijd op terugkijken als je de definitieve planning maakt. De handigste tools om je daarbij te helpen brengen we natuurlijk ook graag voor je in kaart.
Notion
Notion voegt veel disciplines samen in één tool. Agenda’s, notities, takenlijsten en meer. Dit maakt het heel makkelijk om een contentplanning samen te stellen, bij te houden en te koppelen aan collega’s.
Trello
In Trello maak je kaarten aan. Veel projectmanagers werken ook met dit systeem. De kaarten kun je altijd (en erg snel) verschuiven, wat je veel inzicht geeft. Deel een schrijfopdracht bijvoorbeeld op in verschillende taken, zoals ‘onderwerp bedenken’, ‘social post schrijven’, ‘kpi’s opstellen’ en meer.
Maar je kunt ook een schrijfopdracht als enkele taak aanmaken en daarin werken met een checklist. De opties zijn (bijna) eindeloos, dus start vooral eens met experimenteren!
Airstory
In Airstory kun je onderzoek direct omzetten naar een tekstdocument. Met een Google Chrome extensie geef je toegang tot je zoekgeschiedenis. Deze data wordt vervolgens overgezet in een document naar keuze, bijvoorbeeld Google Docs. Een nadeel van deze tool? Na een gratis proefperiode betaal je minstens $ 25 per maand.
Weet je niet zeker waar te beginnen met je contentplanning? Dan hebben we ook daar de juiste tips en tricks voor.
Bepaal de toon
Oké, het is echt bijna zover. Tijd om te schrijven. Maar voor je dat doet, bepaal je de tone of voice. Als schrijver ben je vaak een kameleon en heb je verschillende schrijfstijlen in de vingers. Ook ben je de ene dag wat creatiever dan de andere. Hoe zorg je ervoor dat je toon consistent blijft én dat het de juiste toon voor de beoogde doelgroep is?
Portent
Portent geeft je een set simpele vragen, zoals “Communiceer je graag luchtig met je doelgroep?”, “Wil je vrienden worden met je lezer?” en meer. Deze vragen geven Portent een idee bij de merkidentiteit van je opdrachtgever of bedrijf.
Heb je alle vragen ingevuld? Dan krijg je een benaming voor jouw tone of voice, met voorbeelden hoe je in deze stijl schrijft.
SEO = key
Vindbaarheid in Google (en andere zoekmachines) is al jaren een must. Ook in 2024 kun je daarom beter niet beginnen met schrijven zonder eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Juist omdat SEO zo belangrijk is, zijn er ook erg veel tools op de markt. We lichten een aantal veelgebruikte voor je uit.
SEO Review Tools
SEO Review Tools biedt een verzameling goede, bruikbare en (veelal) gratis tools om je vindbaarheid kracht bij te zetten. Zo staat er een zoekwoordentool, duplicatenchecker en een rankchecker tot je beschikking.
Heel handig is hun Content Brief Generator, waarmee je in een handomdraai hele goede briefings kunt opstellen voor je SEO-tekstschrijver.
Ahrefs
Deze tool toont je welke delen van je website je moet verbeteren om hoger te scoren in zoekmachines. Wat je ook met Ahrefs ziet: welke websites gelinkt hebben naar concurrenten. Zo zie je precies waar je nog aan linkbuilding kunt doen.
SEMrush
SEMrush is een veelgebruikte en bekende tool voor SEO. En geef de gebruikers eens ongelijk: SEMrush is een erg complete tool met informatie en tools voor content marketing, concurrenten, social media marketing en natuurlijk SEO.
Ubersuggest
Wat nog wel eens fout gaat tijdens een SEO-onderzoek: geen rekening houden met search intent. Wat wil de zoeker precies bereiken met zijn zoekterm? Daar geeft Ubersuggest antwoord op.
Tik tak, tik tak
Stop! Voor je verder gaat... Als je freelanceschrijver bent (of om een andere reden je uren bijhoudt) is het verstandig om een andere tool erbij te pakken voordat je met de volgende stap aan de haal gaat.
Clockify
Clockify is een makkelijke tool om automatisch je tijd mee bij te houden. Je vult er een project- of klantnaam in, plus de naam van je opdracht en klikt op ‘start’.
Timeular
Timeular doet exact hetzelfde, maar exporteert je data als je dat wenst ook naar Excel, PDF of CSV. Zo houd je volledige controle over hoe snel je werkt en zie je ook waar kans voor verbetering ligt.
Outline opstellen
Jawel! De tijd van tikken is gekomen. Je gaat aan de slag. Dat doe je eerst met een outline.
Sharethrough
Omdat je met het ‘geraamte’ van je content begint, helpt de tool van Sharethrough je met bedenken van goede koppen. Je voert simpelweg een kop in, waarvan jij denkt dat ‘ie goed gaat scoren. Sharethrough doet de rest en geeft je tips over lengte, engagement, impressie en stelt andere opties voor.
ChatGPT
Vanaf nu kun je er eigenlijk vanuit gaan dat je ChatGPT als ‘schrijfmaatje’ aan de zijlijn hebt. Tijdens het schrijfproces kun je deze ideale tool namelijk om koppen vragen, maar ook voor input voor je stuk, sterke CTA’s, een spellingcheck en noem maar op.
Overigens kun je daar ook andere AI-tools voor inzetten, zoals Jasper. Maar wij zijn vooral fan van ChatGPT.
Open AI Playground
OpenAI Playground is de bron waaruit ook ChatGPT put. Je maakt er integraties met schrijftools, zodat je direct kunt werken in de programma’s waar jij graag mee werkt. Koppel Playground bijvoorbeeld aan Google Docs en je krijgt AI-voorstellen direct in je document.
Canva Magic Write
Werk je met Canva? Dan heb je geluk. Canva heeft namelijk een AI text generator in het platform geïntegreerd. Hiermee maak je het starten van presentaties, brochures, flyers en meer heel makkelijk. Hoe werkt het? Je opent Canva en vraagt in de text editor precies wat je zoekt. Bijvoorbeeld: “Ik wil een advertentie rondom efficiënter werken met [jouw product]”. Et voilà! Een paar tellen later staat er een advertentie op jouw beeldscherm.
Vul je outline in met sterke copy
Goede copy in je eentje schrijven? Dat hoeft anno 2023 al een tijdje niet meer. Deze tools geven je een duwtje in de rug om extra sterk uit de bus te komen.
ChatGPT
Need we say more? Waarschijnlijk niet. Dan begint het toch verdacht veel op #welspon te lijken. Als je wat meer informatie zoekt over ai-schrijvers, vind je dat hier.
Qwoted
Ben je op zoek naar een quote van een expert die aansluit op jouw copy? Dan zit je bij Qwoted goed. Weet je niet precies welke expert je zoekt? Daar helpt Qwoted je ook mee. Je kunt aangeven of je een specifiek(e) vakgebied, bedrijf, functie, gender of hashtag zoekt en Qwoted geeft je vervolgens de ideale expert.
Quillbot
Het herschrijven van andermans tekst is vaak nog lastiger dan beginnen uit het niets. Quillbot helpt je met de herschrijfsessie. Je plakt de geschreven tekst in de tool en vervolgens parafraseert Quillbot het voor je.
WordCounter
Om je woorden te tellen, bijvoorbeeld voor een social media post, kun je WordCounter gebruiken. Natuurlijk werken de ingebouwde tools van bijvoorbeeld Google Docs of Word net zo goed. Maar als je liever met een externe tool werkt, is WordCounter een goede optie om in te schrijven.
Een laatste check
Schrijven = schrappen. Het is tijd om je gemaakte content te checken op verschillende vlakken. Spelling, plagiaat, clichés, leesbaarheid en conversie. En daarna, jammer maar helaas: kill your darlings.
Corrector App
Zoals de naam al doet vermoeden: Corrector App is een app waarmee je grammatica en spelling controleert. Bonus: de app werkt in meerdere talen (waaronder natuurlijk Nederlands).
HTML Cleaner
Je komt het vast weleens tegen: je schrijft je tekst en plakt deze vervolgens in je website of andere tool. En zoals altijd komen de welbekende codes weer meer. En die codes wil je nièt op je webpagina hebben. Zoekmachines zijn namelijk geen fan. Maar dat wist je ongetwijfeld al. Met HTML Cleaner schoon je je codes op, zodat ze zonder onnodige in je pagina staan.
Originality
Plagiaat en niet originele teksten: ook hier zijn zoekmachines niet dol op. Met Originality zie je snel of de teksten geplagieerd zijn, en of er een AI-tool aan te pas is gekomen. Zo weet je dus écht zeker dat de teksten volledig vers van de pers zijn.
It’s all about your image
In een wereld waarin beeld steeds belangrijker wordt voor marketeers, is het ook verstandig om hier aandacht in je copy aan te besteden. Handige tools om gratis de beste afbeeldingen te ‘scoren’ lees je hier.
Het rariteitenkabinet
Je hebt al flink wat werk verzet als hier bent aanbeland. Het is tijd voor een beetje actie. Deze twee tools maken je schrijfsessie net even… anders.
The Most Dangerous Writing App
Squibler stimuleert het creatieve proces op wel heel uitdagende wijze. Stop je 5 seconden met schrijven? Dan is al je voortgang verloren. Met deze tool schrijf je écht wat er in je opkomt. Schrappen kan later wel. Of niet. Als je alles kwijt bent ;-).
Written? Kitten!
Ben je een kattenvrouw of -man? Dan is Written Kitten jouw schrijftool! Voor iedere 100, 200, 500 of 1000 woorden die je invoert, krijg je een ander kattenplaatje. Als dat niet motiverend werkt, weten wij het ook niet meer. Geen zorgen als je geen kattenfan bent: ook puppies en konijnen zijn van de partij.
Dé schrijftools van 2024
Zo. Neem even een adempauze. Dat waren ze: de schrijftools van 2024. Kende je er een aantal? En durf je de uitdaging van Squibler aan? We horen het graag van je.
Volg CopyRobin voor meer tips en trucs om een nóg betere schrijver te worden.