Eric van Hall
07 februari ‘23 5 min. leestijd

Evergreen content: een sterke SEO-troef

Artikelen

Evergreen content. Dat klinkt heerlijk, toch? Content die altijd relevant is, waar jouw doelgroep écht iets aan heeft en die je hoger in de zoekresultaten brengt. Maar als je dat wilt bereiken, moet je het wel goed aanpakken. En dan komen we bij de hamvraag: wat is dan ‘goed’? We leggen het uit in dit blogartikel. Maar eerst…

Wat is evergreen content?

Denk aan gras. Om gras groen te laten worden, is jouw taak heel simpel: af en toe water geven. En dat is precies hoe het werkt met evergreen content. Als je content eenmaal staat, veroudert deze niet snel. En omdat deze niet veroudert, is jouw investering in het up-to-date houden ervan geen verspilde moeite. Je hoeft namelijk geen totaal nieuwe content te maken, maar blijft je evergreen content ‘groen’ houden.

Evergreen content herken je zo:

  • Evergreen content blijft relevant en nuttig gedurende een lange periode, ongeacht de publicatiedatum.
  • Evergreen content gaat vaak over tijdloze onderwerpen of basisinformatie in een bepaald onderwerp en is niet gebonden aan actuele gebeurtenissen of populaire onderwerpen die snel verouderen.
  • Voorbeelden van evergreen content zijn "how-to" gidsen, lijstjes en informatieve artikelen over onderwerpen als persoonlijke financiën, gezondheid en welzijn en loopbaanontwikkeling.

 

Zo zet je evergreen content voor SEO in

Als je iets over SEO weet, zou je denken dat evergreen content niet geschikt is voor goede vindbaarheid in zoekmachines, omdat het geen nieuwe content is. Het tegendeel is waar. Maar als je met evergreen content je SEO wilt opkrikken, moet je dat wel op de juiste manier doen.

  • Kies de juiste zoekwoorden. Zoek naar zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp van je content en naar woorden die veel gezocht worden. Gebruik deze zoekwoorden in de titel, de kopjes en de meta description van je artikel om ervoor te zorgen dat je goed gevonden wordt in de zoekresultaten.
  • Bied kwalitatief goede content. Google en andere zoekmachines geven de voorkeur aan kwalitatief goede content die de lezer waardevolle informatie biedt. Zorg ervoor dat je artikelen grondig onderzocht en goed geschreven zijn om ervoor te zorgen dat ze goed presteren in de zoekresultaten.
  • Zorg voor een goede gebruikerservaring. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die een goede gebruikerservaring bieden. Maak je artikelen gemakkelijk leesbaar en gebruik duidelijke kopjes en bullet points om de informatie te structureren.
  • Maak gebruik van interne links. Interne links zijn links naar andere pagina's op je eigen website. Ze helpen zoekmachines om te begrijpen waar je website over gaat en kunnen bijdragen aan een betere positie in de zoekresultaten. Ook snappen zoekmachines door interne links beter welke informatie zich tot wat verhoudt. Heb je een duidelijke structuur? Dan geven zoekmachines de voorkeur aan jou.
  • Maak gebruik van externe links. Externe links zijn links naar andere websites. Ze kunnen bijdragen aan de autoriteit en het vertrouwen van je website bij zoekmachines. Zorg ervoor dat je relevante en betrouwbare externe links toevoegt aan je artikelen om de SEO te versterken.
  • Stimuleer het krijgen van externe links. Evergreen content fungeert heel goed als ‘link bait’. Andere webmasters linken graag door naar nuttige, tijdloze content omdat die link dan ook niet snel veroudert. Dit zorgt ervoor dat je waarde opbouwt in de ogen van zoekmachines. Hierbij is het wel erg belangrijk dat je alleen gelinkt staat op waardevolle en kwalitatieve websites. Daarnaast is het ook verstandig als de links in een blogpost staan, zodat het organisch overkomt voor de zoekmachines. Je wilt bijvoorbeeld niet jouw link in een lange lijst met andere links naar andere websites. Dat werkt juist in je nadeel. 

 

LeestipSEO proof content schrijven doe je zo!

Goed voorbeeld doet goed volgen

Om je een idee te geven wat evergreen content dan is, hebben we een lijstje opgesteld. Fijn, toch? En dat allemaal voor jouw voordeel. Follow the leader. Of zit op de blaren.

  • "Hoe maak je een perfect gekookt ei"
  • "10 manieren om geld te besparen op uw dagelijkse uitgaven"
  • "De top 5 tips voor een gezonde levensstijl"
  • "Hoe je een cv schrijft"
  • "De geschiedenis van [onderwerp]"
  • "De verschillende soorten [product/dienst]"
  • "Hoe je een budget opstelt"
  • "De gezondheidsvoordelen van [voeding/sport/levensstijl]"

 

Meten is… 

Die uitspraak ken je inmiddels waarschijnlijk wel. Maar juist met evergreen content is het belangrijk dat je succes meet. Je creëert met evergeen content namelijk geen nieuwswaardige content, maar een tijdloos stuk. Heerlijk, maar dat betekent wel dat je moet meten hoe succesvol je content nog is. Vermindert het succes? Dan is het weer eens tijd om je content te updaten. Zo blijft je evergreen content goed presteren, en de bots van zoekmachines komen ook weer een kijkje nemen bij wat je hebt veranderd. 

Wat is tijdloze content niet?

Veel schrijvers zijn gewend om zo actueel mogelijke content te maken. Daar is ook zeker niets mis mee, en zoekmachines zijn fan. Het gevaar is alleen dat je erg veel tijd in copy steekt, die je als ondernemer of bedrijf ook in andere zaken kunt steken. Evergreen content levert je net zoveel (en misschien wel meer) succes op, dus waarom ga je daar niet mee aan de slag? Als je dat gaat doen, is het wel handig dat je de valkuilen van actueel schrijven vermijdt. De pitfalls op een rijtje:

  • vermijd tijdsbepalingen (2023, vorig jaar, vandaag, aankomend weekend);
  • maak je doelgroep niet al te specifiek;
  • speel niet in op trends;
  • vergeet de waarde voor je doelgroep niet.

 

  Tijd besparen door uit te besteden?

De voordelen van evergreen content

Volgens mij was het al duidelijk, maar als je tóch nog een duwtje in de rug nodig hebt om evergreen content te maken, pennen we hier de voordelen voor je neer:

  • evergreen content scoort langdurig goed in zoekmachines;
  • het is een investering van blijvende aard;
  • je biedt waardevolle content voor een brede doelgroep;
  • je bent aanwezig zonder voortdurend nieuwe content te schrijven;
  • je blijft top-of-mind bij je doelgroep.

 

Evergreen content laten schrijven door een ervaren copywriter

Geen behoefte, zin, tijd of mankracht om evergreen content te maken voor jouw merk? No worries. Gelukkig hebben we voor jou een poule succesvolle schrijvers die van jouw merk-DNA ijzersterke copy maken. Nieuwsgierig? Leer hier meer over wat copywriting als service voor je kan betekenen.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!