Suzanne Robbe
16 februari ‘23 2 min. leestijd

Conversie verbeteren: 3 tips om jouw lezer de volgende stap te laten zetten

De3: Tips & Tricks

“Schrijf je in voor de nieuwsbrief!” “Bekijk ons productaanbod.” “Vergelijk abonnementen.” Deze zinnen vragen de lezer allemaal om een ‘volgende stap’ te zetten. Deze stappen zorgen ervoor dat jij je marketing- en salesdoelen haalt. Maar werken deze zinnen wel zo goed?

https://www.youtube.com/watch?v=-SetTyUpOCM

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nóg betere schrijver te maken.

Jouw lezer overtuigen om de volgende stap te nemen. Dat is in de praktijk best lastig, maar met deze tips gaat het je lukken! 

Tip 1: Schrijf een pakkende call-to-action

Daarmee spoor je de lezer aan om actie te ondernemen. Zo’n call-to-action kan het verschil betekenen tussen jou of de concurrent. Dat wil je dus écht goed aanpakken. Laat je bezoeker zien hoe makkelijk de actie is, wees concreet, sluit risico uit en creëer urgentie. Bijvoorbeeld: “Probeer nu 30 dagen gratis. Let op: zolang de voorraad strekt.”

Tip 2: Doe een belofte of bied waarde achter de klik

Vertel wat de lezer ‘krijgt’ als deze jouw actie uitvoert. Een voorbeeld: “Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting”. Een tweede voorbeeld: “Ontvang met één klik 30 dagen gratis. Let op: zolang de voorraad strekt en altijd opzegbaar.” 

Tip 3: Easy does it

Maak het jouw lezer makkelijk om de volgende stap te zetten. Zet onder je call-to-action en belofte meteen een grote, opvallende knop die ze naar die stap leidt. Denk aan inschrijving voor je nieuwsbrief, een formulier of een video. Maak ook de stap zelf niet te ingewikkeld: een lang formulier of eindeloze video kan ervoor zorgen dat je lezer afhaakt. Vermijd daarnaast externe links en teveel afleiding op landingspagina’s die bedoeld zijn om te converteren. Leid alle aandacht naar de call-to-action.

Deze drie tips om jouw lezer de volgende stap te laten zetten heb je in the pocket. Ik zet ze nog één keer voor je op een rijtje: tip 1 is het schrijven van een pakkende call-to-action. Tip 2 is het maken van een duidelijke belofte aan de lezer. En tip 3: maak het jouw lezer zo makkelijk mogelijk.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Overtuig jouw lezer om de volgende stap te zetten.

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Goed converterende webcopy laten schrijven? Lees hier hoe CopyRobin dat aanpakt.

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!