Hoe doe ik een zoekwoordenonderzoek?
De3: Tips & Trickshttps://www.youtube.com/watch?v=qQoVHspvQk8
Vind je het lastig om te bepalen voor welke zoekwoorden je een blogpost het beste kunt optimaliseren? Geen nood. Want in dit artikel behandel ik drie handige, gratis tools van Google waarmee je voortaan snel precies de juiste zoekwoorden voor je volgende artikel kunt vinden.
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Tool 1: Google Search Console
Met deze gratis tool van Google ontsluit je een schat aan informatie over de zoekwoorden waarmee mensen jouw website vinden. Koppel eerst je website aan Search Console en ga vervolgens naar ‘Zoekverkeer’ en klik door naar ‘Zoekanalyse’.
Hier vind je statistieken over hoe vaak een pagina op je site in de zoekopdrachten verschijnt voor een bepaald zoekwoord, wat de doorklikratio is, welke gemiddelde positie jouw site voor een zoekwoord heeft en hoeveel doorkliks naar je site elk zoekwoord oplevert. Zeer waardevolle informatie om te zien op welke zoekwoorden je al prima scoort en voor welke zoekwoorden je nog kunt verbeteren.
Tip: Koppel Search Console aan Google Analytics. Dan heb je al die gegevens ook daar tot je beschikking.
Tool 2: Google Adwords Keyword Planner
Dit gratis tool van Google is bedoeld voor Adwords adverteerders om te onderzoeken welke zoekwoorden ze het beste kunnen gebruiken. Maar het mooie is, dat je geen Adwords account nodig hebt om dit tool te kunnen gebruiken.
De Keyword Planner van Adwords geeft je suggesties voor zoekwoorden en zoekzinnen op basis van een trefwoord dat je invoert. Daarnaast geeft het je een indruk van het te verwachten zoekvolume en hoe groot de concurrentie op een trefwoord is.
Zoek naar woorden met een relatief hoog zoekvolume een relatief lage concurrentie. Ook heel interessant is om te zien hoeveel adverteerders gemiddeld bieden op de zoekwoorden.
Tool 3: Google Trends
Met deze gratis tool van Google kun je tot wel vijf verschillende zoekwoorden met elkaar vergelijken. De zoekwoorden die je hebt bedacht met behulp van de voorgaande tools kun je met Google Trends vergelijken in zoekvolume over een langere periode.
Daarbij kun je vergelijken per land of zelfs per regio. De data gaat terug tot 2004. Zo zie je de trends. Zoeken mensen steeds meer of juist steeds minder op jouw zoekwoord?
De drie tools nog even op een rijtje: 1: Google Search Console geeft inzage in hoe mensen je content nu al weten te vinden. 2: Google Adwords Keyword Planner suggereert zoekwoorden en geeft inzage in zoekvolume en hoe zwaar de concurrentie is. En 3: Google Trends geeft aan hoe het zoekvolume van jouw zoekwoorden zich ontwikkelt in verhouding tot elkaar.