Eric van Hall
02 maart ‘23 2 min. leestijd

Scoor hoog in Google met jouw webshop door categoriepagina’s

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=OK80nFdTs7k

Een webshop hoog ranken in Google. Dat heeft nog best wat voeten in de aarde. Webshops bevatten doorgaans weinig tekst, waardoor Google minder te indexeren heeft. De oplossing? Categoriepagina’s.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken. 

Categoriepagina’s zijn pagina’s over (je raadt het al) bepaalde productcategorieën. Het geeft je de ruimte om in je webshop een uitgebreide pagina met meer tekst te plaatsen. Bij een categoriepagina kun je denken aan: make-up, zonnebrillen, gadgets, stoelen en meer. Je kunt ze zo niche maken als je wilt, en zoveel als wenselijk. Maar hoe richt je ze succesvol in?

Tip 1: Maak jouw pagina de basis voor interne links

Een categoriepagina moet een soort hub zijn voor je losse producten. Hier wil je vertellen over de categorie: welke behoefte vervullen de producten uit deze categorie? Ook is dit een ideale pagina voor interne linkbuilding. Dat betekent dat je van deze pagina doorlinkt naar losse producten die in deze categorie vallen. Extra fijn: dat geeft je vindbaarheid in Google een boost.

Tip 2: Beantwoord vragen

Steek een deel van de pagina in als FAQ. Bedenk welke vragen bezoekers hebben over deze categorie. Als je zelf zelden vragen van klanten krijgt, vraag het dan na bij een collega van de klantenservice.

Tip 3: Doe een SEO-check

Check, check, dubbelcheck. Je kunt het niet vaak genoeg checken: hoe zit het met je vindbaarheid? Als je een zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, controleer dan hoe vaak je zoekwoorden terugkomen op de pagina. Check dan meteen even of ze op de meest belangrijke plekken staan.

Samenvatting

Dat waren de drie tips voor het schrijven van een succesvolle categoriepagina. Vergeten mee te schrijven? Geen zorgen. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: gebruik ze als een hub voor interne links. Tip 2 is het beantwoorden van vragen. En tip 3: doe een SEO-check.

The end voor deze aflevering van De3. Nu jij! Schrijf een SEO-proof categoriepagina en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Teksten voor je webshop nodig? >>

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!