Eric van Hall
07 maart ‘23 6 min. leestijd

Je contentmarketing ROI berekenen: zo doe je dat!

Artikelen

Hoe kun je je contentmarketing ROI berekenen? Dat vraag je je als contentmarketeer of marketingmedewerker misschien af. Staat het berekenen van deze ROI hoog op je lijstje? Verstandig! Hiermee weet je namelijk precies welke content en promotievorm het bedrijf per saldo het meeste oplevert. Zodat je op termijn een veel sterker contentbeleid neerzet.

ROI staat voor ‘Return on Investment’ en helpt je om de effectiviteit van je investering te beoordelen. Het is belangrijk om de ROI van je contentmarketing te meten. Dat helpt je namelijk om inzicht te krijgen in de rendabiliteit van je contentstrategie. En of je je budget eigenlijk wel op een efficiënte manier besteedt…

Uiteindelijk gaat het tenslotte ook bij contentmarketing meestal om het resultaat. Wat levert de content je op en welke output is het meest succesvol? Omdat de ROI hiervoor zo’n geweldig middel is, doken wij er voor je in. In deze blog ontdek je hoe je de ROI van je contentmarketing zelf berekent.

Wat Is het Verschil Tussen ROI en Andere Maatstaven?

Laten we eerst kijken naar wat de ROI nou precies is. En naar wat het verschil is tussen dit meetmiddel en andere maatstaven, zoals engagement, bereik of clicks.

ROI is een maatstaf voor de effectiviteit van een investering. Het meet heel concreet of je je budget efficiënt besteedt. Engagement, bereik en clicks zijn andere maatstaven. Deze helpen om de prestaties van je contentmarketing te meten, maar geven je geen inzicht in de rendabiliteit van je contentstrategie.

Wil je dus precies weten hoeveel euro je laatste blogpost over jullie onlangs gelanceerde product heeft opgeleverd? En hoeveel keer die copywriter zichzelf al heeft terugbetaald? Dan is de ROI dé maatstaf die je hier antwoord op geeft.

Je Contentmarketing ROI Berekenen

Maar hoe bepaal je die ROI dan, vraag je je vast af. Dat doe je door eerst duidelijke doelen en KPI's vast te stellen, vervolgens data te verzamelen en tenslotte de opbrengsten af te zetten tegen de kosten:

Stap 1: Bepaal Je Doelen en KPI's

Om de ROI van je contentmarketing te berekenen, moet je eerst duidelijke doelen vaststellen. Denk aan het verhogen van je websiteverkeer, het genereren van leads of het verbeteren van de merkbekendheid.

Bepaal de Key Performance Indicators (KPI's): specifieke, meetbare indicatoren die je helpen om je doelen te bereiken.

Vervolgens bepaal je de Key Performance Indicators (KPI's): specifieke, meetbare indicatoren die je helpen om je doelen te bereiken. Voorbeelden van KPI's voor contentmarketing zijn het aantal websitebezoekers, aantal leads, aantal nieuwsbriefinschrijvingen, aantal clicks of aantal downloads.

Stap 2: Verzamel Data

Heb je je doelen en KPI’s helder? Dan ga je data verzamelen. Data die je kunt gebruiken om de prestaties van je contentmarketing te meten. Dit doe je het makkelijkst door gebruik te maken van tools zoals Google Analytics en social media monitoring tools. Maar je kunt ook data verzamelen door enquêtes of interviews te houden, of door te werken met focusgroepen.

Het is belangrijk om goed over deze tools na te denken. Zodat je de juiste kiest, die aansluit(en) bij de doelen en KPI's van je contentmarketing. Vergeet hierbij ook een eventuele nulmeting niet. 

Wanneer je het aantal clicks vanuit je nieuwe blogpost wilt meten, heb je de nulmeting niet nodig. Maar als je het aantal websitebezoeken wilt monitoren, moet je weten wat de cijfers waren vóór je de nieuwe content online plaatste. De nulmeting vergelijk je vervolgens met de laatste resultaten.

Leestip: Bloggen: zelf doen of de teksten laten schrijven?

Stap 3: Bepaal Doelwaardes

Vervolgens vertaal je de cijfers naar bedragen. Wanneer het gaat om bijvoorbeeld verkopen, is dit natuurlijk overduidelijk. Maar hoe bereken je de waarde van clicks of downloads? 

Dit doe je door een doelwaarde te bepalen voor je KPI’s. Het bedrag dat je aan de conversie koppelt, is dan een gemiddelde. Stel dat 5% van de clicks overgaat tot een sale van € 100. Dan is elke klik in dat geval gemiddeld € 5 waard.

Stap 4: Bereken de ROI

Om je contentmarketing ROI te berekenen, bereken je eerst de kosten die je maakte voor de productie, distributie en promotie van je content. Je telt dus alle kosten bij elkaar op voor bijvoorbeeld de copywriting, e-mailmarketing, social promotie, et cetera. 

Vervolgens kijk je door middel van je KPI's naar de opbrengsten die zijn behaald. Dit doe je door het aantal leads of verkopen te vermenigvuldigen met de waarde ervan. Tot slot zet je deze opbrengsten af tegen de kosten. En voilà: je ROI!

Een Rekenvoorbeeld van de Contentmarketing ROI-Formule

Concreet bereken je je ROI dus als volgt:

ROI = opbrengst / investering x 100%

Stel, je hebt voor je artikel € 500 betaald aan de tekstschrijver en je hebt het voor € 250 gepromoot op Facebook. Vervolgens hebben tien mensen op je link geklikt, die jij een doelwaarde hebt toegekend van € 100 per klik. Dan is je ROI:

€ 1000 / € 750 x 100% = 133%

Oftewel, een positieve ROI!

Bespaartip: AI-teksten redigeren

Zo Verhoog Je de ROI van Je Contentmarketing

De ROI van je content is nu bekend. Blijkt je contentstrategie enorm succesvol? Of valt het resultaat tegen? Wat de uitkomst ook is, een verhoging van je ROI is natuurlijk altijd interessant. Hoe zorg je daarvoor?

Je content kan nog zo sterk zijn, maar als je niet meet alsof je leven ervan afhangt, mis je belangrijke inzichten.

Allereerst door je doelgroep centraal te stellen. Neem niet jouw eigen ideeën over wat je wilt delen als uitgangspunt, maar deel informatie die inspeelt op de behoefte van je (potentiële) klant. Want dan vertel je je doelgroep wat ze willen weten, help je ze vooruit en draag je met contentmarketing exponentieel bij aan het binnenhalen van omzet.

Vervolgens is het natuurlijk cruciaal om je ‘techniek’ op orde te hebben: 

  • creëer specifieke doelen en KPI's;
  • zorg voor een goede tracking van je data;
  • maak gebruik van geavanceerde analysemethoden;
  • experimenteer met verschillende formats en kanalen.

 

Je content kan nog zo sterk zijn, maar als je niet meet alsof je leven ervan afhangt, mis je belangrijke inzichten.

A/B-Testen Uitvoeren en Experimenteren

Door goed te meten en je data scherp in de gaten te houden, krijg je waardevolle inzichten in hoe de content presteert. Door A/B-testen uit te voeren en te experimenteren met verschillende formats, uitingen en kanalen, kom je tot een geoptimaliseerde contentstrategie. Die maximaal presteert en een zo hoog mogelijke ROI oplevert. 

De online wereld staat nooit stil. Dus schaaf regelmatig je strategie bij op basis van de nieuwste inzichten en maak dit een continu verbeterproces.

Terwijl de investering eenmalig is, lopen de leads, sales of andere KPI’s door.

En vergeet ook niet het grote voordeel van contentmarketing: de ROI per item neemt toe over tijd. Relevante, geoptimaliseerde online content kan telkens opnieuw bezoekers aanzetten tot vervolgacties. Terwijl de investering eenmalig is, lopen de leads, sales of andere KPI’s door. Het is dus zinvol om af en toe opnieuw de contentmarketing ROI te berekenen.

Hoge ROI? Sterke Content!

ROI’s gaan over resultaat. Een sterk resultaat. Dat je alleen behaalt met goede content. Inhoudelijk én taalkundig kwalitatieve content zet je bedrijf neer als autoriteit in de branche, verrijkt de lezer met interessante informatie en zorgt met een goede call-to-action voor die sale, klik of afspraak die jij wilt.

Deze content kun je natuurlijk zelf maken. Maar als je daar geen tijd voor hebt, of je niet over de juiste schrijfskills beschikt, helpen wij je graag! CopyRobin is expert in content. Wij denken met je mee over het effectief produceren van geschreven content en weten dat het jou uiteindelijk om resultaat gaat. Onze ervaren copywriters schrijven graag die unieke, professionele teksten voor je website, blog, nieuwsbrief en andere publicaties.

Bekijk onze diensten en producten >>

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!