3 Tips om Content Curation Strategisch in te Zetten
De3: Tips & Trickshttps://www.youtube.com/watch?v=kGYZoAqeATU
Lees jij veel blogs en artikelen op je vakgebied? Dan heb je al een mooie basis om met content marketing te beginnen. Want je hoeft niet per se zelf te schrijven om je expertise te tonen. Als je regelmatig waardevolle informatie deelt via je sociale netwerken, kun je ook al een indrukwekkende reputatie opbouwen als expert op jouw vakgebied. Deze vorm van zorgvuldig selecteren en delen van informatie noemen we ook wel ‘content curation’.
In deze aflevering van De3 geef ik je drie tips om content curation strategisch in te zetten voor jouw content marketing. Blijf zeker kijken tot het einde, want tips één en twee zijn cruciaal voor je reputatie en tip drie is doorslaggevend voor efficiënte content curation.
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Gebruik meerdere bronnen
Wat is er in zaken belangrijker dan je reputatie? Niet veel toch? Desondanks zien we te vaak dat mensen hun reputatie bezoedelen door ondoordacht foute content te delen. Een te snelle klik op de update knop en je staat ineens onbedoeld te boek als een racist of complotdenker... Tip 1 is dan ook: Gebruik meerdere bronnen en controleer ze op juistheid en betrouwbaarheid. Het internet is per slot van rekening vergeven van hype, waanzin, leugens, complottheorieen, en desinformatie. Doe daarom voor je content deelt eerst gedegen onderzoek naar de bron. Hoe betrouwbaar komt die over? Zijn er veel anderen die de content delen? Bestaat er veel controverse over het onderwerp?
Journalisten zeggen niet voor niets ‘één bron is geen bron’.
Vaak helpt een Google zoekopdracht met de toevoeging ‘scam’ als snel om onbetrouwbare bronnen bloot te leggen. Journalisten zeggen niet voor niets ‘één bron is geen bron’. Zoek daarom altijd door naar meerdere bronnen die het verhaal bevestigen. Citeer uit meerdere bronnen bij voorkeur de meest oorspronkelijke bron. Want de eerste bron die jij tegenkomt is meestal niet de oorspronkelijke bron. Zoek daarom net zo lang door tot je de oorspronkelijke bron van het verhaal hebt gevonden. Vaak is dat bijvoorbeeld een groot onderzoek. Link zoveel mogelijk naar dergelijke oorspronkelijke bronnen. Dat vergroot jouw betrouwbaarheid en het straalt positief op je af.
Voeg context en jouw eigen kijk toe
Tip 2 is heel belangrijk. Want hier voeg je jouw waarde pas echt toe. Tip 2 is namelijk: Voeg context en jouw eigen kijk toe. Met andere woorden: neem de moeite om zelf een nieuwe update tekst te schrijven. Daarin kun je het onderwerp in de juiste context plaatsen voor jouw volgers en daarbij gelijk jouw kijk op het onderwerp communiceren.
Ik noem content curation ook wel het voorportaal van bloggen.
Herhaal dus niet gewoon de titel van het artikel in je update, maar schrijf erbij waarom jij het een belangwekkend verhaal vindt. Daarmee ‘verkoop’ je het verhaal als het ware aan jouw volgers. Zij moeten niet alleen begrijpen dat je het belangrijk vindt, maar ook waarom je het belangrijk genoeg vindt om het met hen te delen. Wat zij eraan hebben. Bijkomend voordeel is dat je zodoende ook leert om to the point te schrijven. Ik noem content curation ook wel het voorportaal van bloggen.
Automatiseer waar mogelijk
Misschien bekruipt je nu al het gevoel dat content curation toch wat meer werk is dan je had gedacht. En dat klopt ook. Goede content curation kost tijd. Daarom is tip 3: Gebruik slimme software om je content curation waar mogelijk te automatiseren. Denk daarbij aan RSS-readers om je favoriete blogs te volgen en tools om je social media updates mee in te plannen. Want het moment dat jij interessante content vindt is zelden ook het beste moment om het te delen.
Ga maar na: je zit ‘s-avonds laat op de bank en je vindt op je tablet of smartphone tal van interessante artikelen. Als je die dan gelijk op Twitter zet, ziet bijna niemand ze. Gelukkig zijn er tools als Buffer, Hootsuite, Oktopost, Post Planner, Edgar en anderen die je dit werk uit handen nemen. Bovendien beschik je dan ook over statistieken zodat je kunt leren welke typen content het goed doen bij jouw volgers.
Tenslotte nog een bonus tip: gebruik Sniply. Dan plaats je als het ware bij elke link die je deelt een soort reclamebanner die je zelf kunt invullen. Linkjes naar deze tools vind je in de blogpost op CopyRobin en in de beschrijving hieronder als je op Youtube kijkt.
Samenvatting
Ik zet de drie tips voor strategische content curation nog even voor je op een rijtje: Tip 1: Gebruik meerdere bronnen en controleer ze op juistheid en betrouwbaarheid. Zo bewaak je jouw eigen reputatie. Tip 2 was natuurlijk dat je context en jouw eigen kijk toevoegt. Met andere woorden: neem de moeite om zelf een nieuwe update tekst te schrijven. En tip 3: Gebruik slimme software om je content curation waar mogelijk te automatiseren.
Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan deze drie tips om je content curation strategisch aan te pakken en ...Just hit publish!
Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze nieuwste schrijftips.