Wat Zijn #Hashtags en Hoe Gebruik Ik Ze voor Mijn Organisatie? 3 Slimme Tips
De3: Tips & Trickshttps://www.youtube.com/watch?v=uCs238lZoAw
Maak je regelmatig gebruik van hashtags in je social media updates? Ik hoop het wel, want Hashtags zijn, als je ze op de juiste manier gebruikt, een geweldig middel om het bereik van en de betrokkenheid bij jouw social media updates te vergroten.
Ben je benieuwd wat een hashtag eigenlijk precies is, en wil je kennismaken met de drie belangrijkste eigenschappen van een goede hashtag? Lees dan zeker kijken door tot het einde, want ze liggen niet allemaal even voor de hand.
Hoe maak je als marketeer of ondernemer nu optimaal gebruik van dit fraaie fenomeen?
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Een hashtag is een woord of korte zin vooraf gegaan door het ‘hokje’-teken. Wanneer je zo’n hashtag in je social media update plaatst, maakt het sociale platform er automatisch een linkje van dat jouw tweet, facebook, instagram, LinkedIn of Pinterest update koppelt aan alle andere tweets of updates met dezelfde hashtag. Op die manier kunnen mensen makkelijk bepaalde onderwerpen volgen via social media. Maar hoe maak je als marketeer of ondernemer nu optimaal gebruik van dit fraaie fenomeen?
Doe een 'Zoekwoorden Onderzoek
Tip 1: Doe een ‘zoekwoorden onderzoek’. Het heeft meestal geen zin om een hashtag te gebruiken waar bijna niemand op zoekt. Onderzoek daarom, voor je een hashtag gebruikt, eerst of er betere alternatieven bestaan. Ga op zoek naar hashtags die net zo relevant zijn voor het onderwerp van je update, maar die meer mensen bereiken. Een handig gratis tooltje dat ik veel gebruik is hashtagify.me. Daarmee zie je in één oogopslag de populariteit van hashtags en hoe ze met elkaar zijn verbonden. Super handig.
Wees Geen 'Hash-Hole'
Tip 2: Wees geen ‘hash-hole’. Ik weet het. De verleiding is groot. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen je berichtje zien, dus hoe meer hashtags hoe beter. Toch? Niet echt. Een social update met meer dan drie hashtags komt al snel ‘spammerig’ over. Ze lezen ook lastiger en, nou ja, eigenlijk zijn ze ronduit irritant. Beperk je daarom tot maximaal 3 hashtags per bericht. (Update: 5-10 hashtags is op de meeste social media tegenwoordig ook wel ok.)
Voorkom een 'Bashtag'
Tip 3: Voorkom een ‘bashtag’. IBM wilde meer vrouwelijke techneuten werven en bedacht daarvoor een campagne met de hashtag #HackaHairdryer… Wat denk je dat het gevolg was? Een stortvloed aan tweets waarin deze campagne belachelijk werd gemaakt. IBM moest diep door het stof en erkende te hebben geblunderd. En IBM is zeker niet de enige organisatie die de mist in ging met zo’n ‘bashtag’... Ook de politie van New York City, McDonalds en zelfs het uitstekende social media team van KLM gingen al eens in de fout. Wees daarom kritisch voordat je een hashtag gebruikt. Brainstorm over alle manieren waarop mensen met jouw hashtag aan de haal kunnen gaan en de reputatieschade die dat kan opleveren
Bonus tip
En dan heb ik nog een bonus tip voor je: gebruik geen hashtags in online advertenties. Want als mensen erop klikken, betaal je om je bezoeker weg te sturen, misschien wel naar je concurrent.
Ik zet de drie tips voor het slim gebruiken van hashtags voor je organisatie nog even op een rijtje. Tip 1 was natuurlijk: Doe een ‘zoekwoorden onderzoek’. Een handig tooltje daarvoor is hashtagify.me. Tip 2: Wees geen ‘hash-hole’. Gebruik niet meer dan 3 hashtags per bericht. Tip 3 was: Voorkom een ‘bashtag’. Vermijd hashtags waarmee mensen aan de haal kunnen gaan en je reputatieschade kunnen berokkenen. En de bonus was natuurlijk: gebruik geen hashtags in online advertenties.
Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf voortaan goed doordachte hashtags en… Just hit publish!
Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3 en mis nooit meer een aflevering. Of ga naar copyrobin.nl en schrijf je in op onze mailing list. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze nieuwste schrijftips.