Eric van Hall
08 maart ‘23 3 min. leestijd

Hoe houd ik de aandacht van mijn lezers vast?

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=KtYuUWHfU-E

Merk je ook dat de aandachtsspanne van de gemiddelde bezoeker van je blog steeds korter wordt?

Dan heb ik goed nieuws voor je. Want in deze aflevering van De3 leer ik je de HBV-formule waarmee je jouw lezers in - jawel - drie stappen meeneemt in jouw verhaal...

Ben je er nog? Mooi. Dan ondervind je zelf de kracht van deze formule, want ik gebruik hem op dit moment om jouw aandacht vast te houden.

Benieuwd waar letters HBV voor staan? Blijf dan zeker kijken tot het einde, want in dit artikel behandel ik één voor één de drie stappen van de HBV-formule, zodat je straks niet alleen weet waar de afkorting voor staat, maar ook hoe je de formule zelf kunt toepassen.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

De introductietekst van deze video, en van elke aflevering van De3 en veel van mijn blogs, volgen dus de HBV-formule. En de statistieken van mijn blog en dit Youtube kanaal tonen aan dat het werkt. De letters “HBV” staan voor de drie stappen: Herkenning, Belofte en Vooruitzicht.

Stap 1: Herkenning

Schrijf een openingszin waarin de lezer zich direct herkent. Het liefst in de vorm van een vraag. Zo begon ik deze video met de vraag of je merkt dat de aandachtsspanne van je blogbezoekers tegenwoordig extreem kort is. Waarschijnlijk knikte je al onbewust ja terwijl ik het zei. Als ik deze aflevering was begonnen de bewering dat de aandachtspanne van de gemiddelde lezer tegenwoordig extreem kort is, had dat veel minder je aandacht getrokken. Maar doordat ik jou direct de vraag stelde, moest je er wel over nadenken. En toen werd je nieuwsgierig naar wat ik te vertellen had. Toch?

Stap 2: De Belofte

En dat waarschijnlijk helemaal toen ik je meenam naar stap 2: De Belofte. Want nadat ik in mijn eerste zin het probleem had geschetst, ging ik verder met mijn belofte. Namelijk dat ik je in dit artikel een formule zal leren waarmee je voortaan teksten schrijft die de aandacht van je lezer direct pakken en vasthouden.

Hiermee beantwoord je de vraag “what’s in it for me?”

Deze belofte is cruciaal om je lezer vast te houden, want hiermee beantwoord je de vraag “what’s in it for me?”. Wat heb ik eraan? In dit geval dus dat je in een paar minuten een ijzersterke formule leert om teksten te schrijven waarmee je jouw lezers weet vast te houden.

Stap 3: Vooruitzicht

De lezer beseft inmiddels dat jouw artikel een probleem behandelt dat hij of zij herkent en dat jij de oplossing voor dat probleem gaat geven. Nu moet je jouw lezer alleen nog ervan overtuigen dat doorlezen of blijven kijken de moeite waard zal zijn. En dat doe je in stap 3: Vooruitzicht. Je vertelt de lezer precies wat hij of zij kan verwachten. In de intro van deze video deed ik dat door je in het vooruitzicht te stellen dat ik je de drie stappen van de HBV-formule ging uitleggen, zodat je deze voortaan zelf kunt toepassen. En? Heb ik mijn belofte gehouden? Weet je nu wat de HBV-formule is en hoe die werkt?

Je vertelt de lezer precies wat hij of zij kan verwachten.

Ik vat de drie stappen van de HBV-formule nog even voor je samen: Stap 1: Herkenning. Schrijf een openingszin waarin de lezer zich direct herkent. Het liefst in de vorm van een vraag. Stap 2: De Belofte. Hiermee beantwoord je de vraag “what’s in it for me?” En tenslotte stap 3: Vooruitzicht. Je vertelt de lezer precies wat hij of zij kan verwachten en waarom het de moeite waard zal zijn.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Gebruik voortaan de HBV-formule om je lezers vast te houden en… Just hit publish!

Wil je graag meer webcopy tips & tricks? Abonneer je dan op De3 en mis nooit meer een aflevering. Of ga naar copyrobin.nl en schrijf je in op onze mailing list. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze nieuwste schrijftips.

Websiteteksten laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!