Suzanne Robbe
09 maart ‘23 3 min. leestijd

Zo Schrijf Je Converterende Productteksten

De3: Tips & Tricks

https://www.youtube.com/watch?v=ONFmK9gyFAU

Soms is alleen een goed product niet genoeg. Want laten we eerlijk zijn; als jij kabels verkoopt en jouw concurrent verkoopt exact dezelfde kabels - hoe onderscheid je jezelf dan? En dát is precies waar goede productteksten het verschil maken. Ze overtuigen niet alleen de koper, maar zorgen ook dat je beter gevonden wordt in Google. En dat is voor webshops vaak een behoorlijke uitdaging.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nóg betere schrijver te maken.

Jij wil meer producten verkopen. Dat wil elke webshopeigenaar, toch? In deze aflevering van De3 ontdek je hoe je dat bereikt met productteksten. Ik geef je 3 tips.

Beschrijf Zoveel Mogelijk Productdetails

Tip 1: Beschrijf zoveel mogelijk relevante productdetails. Dit is goed voor je vindbaarheid. Google houdt van duidelijkheid! En daarnaast: als iemand zoekt op ‘suède zwarte pumps maat 40’, is de kans groot dat deze een serieuze aankoopintentie heeft.

Wees zo gedetailleerd mogelijk, zodat je bezoeker álles weet over je product.

De kans is groter dat die zoeker iets koopt dan iemand die alleen zoekt op ‘damesschoenen’. Maar relevante productdetails helpen je bezoeker ook bepalen welk product het beste bij hen past. Wees zo gedetailleerd mogelijk, zodat je bezoeker álles weet over je product. Dat scheelt je ook weer retouren. En als webshopeigenaar weet je dat daar de kosten zitten.

Toon de Toegevoegde Waarde

Tip 2: Benoem en toon de toegevoegde waarde. Vraag jezelf af: wie koopt dit product en wat biedt het hen voor waarde? Verplaats jezelf in de schoenen van de consument. Deze ken je vast wel: je koopt een boor niet om een gat in je muur te boren, maar om iets moois op te hangen. En een krultang kopen mensen niet voor hun haar, maar om zich mooi te voelen. Speel in op deze behoefte.

Leestip: Scoor hoog in Google met jouw webshop door categoriepagina’s

Schrijf een Sterke Call-to-Action

Tip 3: Schrijf een sterke call-to-action. Een call-to-action betekent letterlijk een oproep tot actie. Hiermee vraag je de lezer om iets te doen. Bijvoorbeeld het invullen van een formulier, een product toevoegen aan het winkelmandje of inschrijven voor de nieuwsbrief.

Plaats je call-to-action niet alleen helemaal onderaan de producttekst, maar ook een keer tussendoor.

Bij productteksten is de verkoop vaak de call-to-action. Plaats je call-to-action niet alleen helemaal onderaan de producttekst, maar ook een keer tussendoor. Zo vermoei je je lezers niet met zoeken naar een knop, en weet je zeker dat ze de call-to-action makkelijk vinden. Geef deze knop ook een contrasterende kleur en zorg dat ‘ie groot genoeg is.

Bonustip: Verwerk Zoekwoorden

En tenslotte heb ik nog een bonustip voor je: verwerk zoekwoorden in je teksten om hoger in Google te scoren. Zo ben jij de concurrent een stapje voor!

Dat waren de drie tips voor het schrijven van een sterke producttekst. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: beschrijf zoveel mogelijk details. Tip 2 is het beschrijven van een herkenbare behoefte. En tip 3: schrijf een sterke call-to-action.

That’s a wrap voor deze aflevering van De3. Nu jij! Op naar succesvolle productteksten.

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Productteksten laten schrijven?

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!