Eric van Hall
14 maart ‘23 6 min. leestijd

Zo kies je een écht goede SEO-tekstschrijver

Artikelen

Een professionele SEO-tekstschrijver helpt jou aan sterke webteksten die goed vindbaar zijn. Een goede SEO-schrijver weet precies hoe hij of zij deze teksten zó moet schrijven dat ze voldoen aan alle SEO-richtlijnen.

Waarom dat zo belangrijk is, weet je vast wel. Omdat geoptimaliseerde teksten eraan bijdragen dat zoekmachines je website beter vinden. Met meer websitebezoekers tot gevolg. Wat vaak weer leidt tot meer verkopen en dus een hogere omzet. Ook zorgt een grotere online zichtbaarheid voor meer naamsbekendheid en autoriteit binnen je vakgebied. Heel belangrijk voor langetermijnsucces! 

Alle reden dus om een professionele SEO-schrijver in te zetten. Waar moet je allemaal op letten als je een goede copywriter zoekt voor je SEO-teksten? Wij vertellen het je!

Dit is een Professionele SEO-schrijver

Wat is een professionele SEO-schrijver eigenlijk? Over welke specifieke kennis beschikken deze tekstschrijvers? Een goede SEO-schrijver weet allereerst wat de laatste ontwikkelingen zijn op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Hij of zij kan je dus altijd vertellen welke rankingfactoren van invloed zijn op de zoekresultaten. En dan vooral die factoren die betrekking hebben op de inhoud van je content.

Voor schrijvers is tenslotte vooral één rankingfactor relevant, namelijk de SEO van de tekst. Bij het schrijven van een landingspagina, productomschrijving of blog weten ze de belangrijkste zoektermen (focus keywords en focus keyphrases) optimaal in te zetten.

Zoek een SEO-tekstschrijver met een bewezen staat van dienst in het schrijven van effectieve SEO-teksten.

Niet alle ervaren tekstschrijvers hebben SEO onder de knie. Het is daarom belangrijk om te zoeken naar een SEO-tekstschrijver met een bewezen staat van dienst in het schrijven van effectieve SEO-teksten.

Waar Moet je op Letten bij het Vinden van een Geschikte SEO-schrijver?

Wanneer je op zoek gaat naar een goede SEO-schrijver, kom je vast personen of bedrijven tegen die je hoge posities in de zoekmachines beloven. Neem deze beloftes maar met een korreltje zout. Want of je hoog kunt scoren in Google, hangt van allerlei zaken af. Deze heb je niet allemaal in de hand. Bijvoorbeeld hoe fanatiek je concurrentie is.

Een goede SEO-schrijver kan natuurlijk wél zijn best doen om je webteksten te optimaliseren. Zo vergroot je de kans op goede posities in de zoekmachines flink.

Bij CopyRobin zeggen we altijd: “we kunnen je niet beloven dat je in de top 10 van Google komt, maar we kunnen je wel beloven dat het aan de tekst zelf in ieder geval niet zal liggen.”

Check vooral onderstaande competenties wanneer je een professionele SEO-schrijver zoekt.

Kennis van Zoekmachineoptimalisatie

Uiteraard moet de schrijver in kwestie snappen hoe zoekmachineoptimalisatie werkt. 

Zo moet een goede SEO-tekstschrijver onderzoek kunnen doen naar keywords: zoekwoorden die relevant zijn voor de inhoud van de tekst en waar mensen veel op zoeken.

Een SEO-tekstschrijver moet een tekst vervolgens kunnen optimaliseren voor de zoekmachines. Hij of zij verwerkt de geselecteerde keywords op de goede manier, en houdt rekening met de juiste titels, meta-beschrijvingen en andere SEO-elementen in de tekst.

Ook de structuur van een tekst is hierbij belangrijk. Hoeveel koppen gebruik je, waar plaats je witregels, welke woorden maak je dikgedrukt, et cetera. Aangezien mensen steeds vaker websites mobiel bezoeken, is dit inmiddels een erg belangrijk onderdeel van de optimalisatie.

Tot slot heeft het een grote meerwaarde als de tekstschrijver begrijpt hoe interne links en eventueel ook backlinks werken. En hoe je deze gebruikt om de autoriteit en vindbaarheid van een pagina te verhogen.

Zoek een SEO-schrijver die niet alleen schrijft voor zoekmachines, maar zeker ook voor de (be)zoeker!

Nu komt de gouden tip: zoek een SEO-schrijver die niet alleen schrijft voor zoekmachines, maar zeker ook voor de (be)zoeker! Google straft geforceerde SEO-teksten af. Hun voorkeur gaat uit naar goede, relevante teksten, die de zoeker écht waardevolle informatie bieden en verder helpen in hun zoektocht.

Goede Schrijfvaardigheid

Een professionele SEO-tekstschrijver moet natuurlijk ook in staat zijn om een taalkundig sterke tekst neer te zetten. Een goede schrijfvaardigheid uit zich onder andere in helder schrijven: complexe informatie op een duidelijke en begrijpelijke manier verwoorden, zodat de inhoud toegankelijk is voor de lezer.

Daarbij is het vooral belangrijk om informatie kort en krachtig te presenteren en niet-relevante zaken te vermijden. Zo vindt de lezer snel de informatie die hij zoekt. Kill your darlings is niet voor niets een veelgehoorde term in copywritersland.

Ook een flinke dosis creativiteit en overtuigingskracht komt een tekstschrijver goed van pas. Wanneer je unieke manieren vindt om de inhoud te presenteren, valt deze tenslotte op tussen de soms honderden andere teksten over hetzelfde onderwerp. De lezer moet als het ware naar de tekst ‘gelokt’ worden en vervolgens ook nog overtuigd van wat je vertelt. Zo is deze gemotiveerd om verder te lezen en wordt het sitebezoek hopelijk afgesloten met een aankoop, download of andere conversie.

Een goede SEO-tekstschrijver moet zich daarnaast kunnen inleven in verschillende doelgroepen. En daarbij de toon en stijl van elke tekst zo aanpassen, dat deze aansluit bij de lezers. Of je nou gamende pubers wilt aanspreken of amateurvogelaars.

En natuurlijk mag in het rijtje schrijfvaardigheidseisen foutloos schrijven ook niet ontbreken! Een professionele SEO-tekstschrijver levert teksten op zonder spelfouten en grammaticale missers.

Nieuw: AI-teksten redigeren

Veel Ervaring met SEO-teksten Schrijven

Wanneer je een goede SEO-tekstschrijver zoekt, is het ook slim om te kijken naar ervaring. Een ervaren schrijver heeft in de loop van de tijd tenslotte veel kennis en vaardigheden opgedaan. Wanneer hij of zij een aantal succesvolle projecten heeft afgerond, weet je zeker dat het wel goed zit met de skills.

Leestip: Dit is de Ideale Lengte van je SEO-tekst! (Of Toch Niet?)

Hoe Maak je de Juiste Keuze?

Heb je één of meerdere potentiële tekstschrijvers op het oog, maar weet je niet hoe je nu verder moet? Bekijk dan allereerst het portfolio van de schrijvers. Dit geeft je een idee van de projecten waaraan ze eerder werkten, en of deze aansluiten bij jouw vraag. 

Informeer ook naar referenties of aanbevelingen van eerdere klanten. Dit geeft je een beter beeld van de kwaliteit van het werk. En het vertelt je wat over het verloop van eerdere samenwerkingen.

Wees niet bang om zelf vragen te stellen om hun kennis en expertise te beoordelen. Zo kom je er vanzelf achter of de schrijvers weten waar ze het over hebben. En of ze de juiste vaardigheden en kennis hebben om jouw doelen te bereiken. 

Vragen stellen is ook meteen een goede manier om de communicatiestijl van de schrijvers te checken. Jij en de schrijver moeten elkaar natuurlijk wel begrijpen. En een goede SEO-tekstschrijver moet goed luisteren naar jouw behoeften en feedback.

Als je al deze punten checkt, lukt het meestal prima om een steengoede SEO-schrijver te selecteren.

Leestip: Freelance Tekstschrijver Kiezen? Zo Pak je het Goed Aan!

Bonustips voor het Inhuren van een SEO-schrijver

Heb je een goede SEO-schrijver gevonden en ga je samen aan de slag? Dan geven we je graag nog wat bonustips voor een vlekkeloze samenwerking!

Zorg allereerst voor een uitgebreide briefing. Vertel over je bedrijf, aanbod, missie en visie én over de doelstellingen van de tekst die je wilt laten schrijven. Jij beschikt tenslotte over alle inhoudelijke kennis van het bedrijf en van het vakgebied waarin jullie opereren. Met deze informatie kan de schrijver de tekst van de juiste toon voorzien en de relevante keywords op de beste manier verwerken. En onthoud: garbage in = garbage out ;-)

Leestip: Tekstschrijver briefen? Maak de beste briefing voor een copywriter.

Houd ook rekening met wat praktische zaken. Overleg (indien van toepassing) over de frequentie van tekst-updates en over het meten van de prestaties van de tekst. Maak ook altijd duidelijke afspraken over de eigendomsrechten van de content.

En verlies ook de kosten niet uit het oog. Bij het zoeken naar een SEO-schrijver vergeleek je waarschijnlijk de prijzen van verschillende kandidaten. De kwaliteit van de tekst die je ontvangt, hangt natuurlijk samen met zijn of haar tarief. Oftewel: if you pay peanuts, you get monkeys (en schrik je je het apezuur van de kwaliteit van de opgeleverde tekst).

Professionele SEO-schrijver Inhuren? Maak het Jezelf Makkelijk!

Zie je er tegenop om een goede SEO-tekstschrijver te zoeken? Je moet tenslotte best wat tijd en energie investeren in het vinden van iemand met de juiste kennis, ervaring én vaardigheden. Maak het jezelf makkelijk en maak gebruik van de professionele SEO-tekstschrijvers van CopyRobin! 

Wij leveren uitstekende schrijvers, zonder dat het jou zelf tijd en moeite kost. Altijd iemand beschikbaar die bekend is met jouw branche en ook nog eens alles weet van keywords, interne links en meta titles!

SEO-teksten laten schrijven? >>

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!