3 tips voor een nieuwsbrief die wel waarde biedt
De3: Tips & Trickshttps://www.youtube.com/watch?v=QJiQffTarpI
Een nieuwsbrief is een geweldig middel om klanten aan je te binden. Je blijft top of mind, ook als ze een lange tijd geleden je product of dienst hebben gekocht. Een nieuwsbrief kan ook na vele maanden of zelfs jaren nét dat duwtje in de rug zijn voor een klant om weer bij je te kopen. Maar hoe schrijf je nou een pakkende nieuwsbrief?
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Nieuwsbrieven zitten bij veel marketeers in de middelenmix. En terecht, want zo’n nieuwsbrief kan veel teweeg brengen. Maar juist omdat heel veel bedrijven een nieuwsbrief uitsturen, worden ze vaak niet geopend, om nog maar te zwijgen over de doorkliks naar jouw aanbieding. Hoe je een effectieve nieuwsbrief schrijft, ga ik je nu vertellen.
Schrijf een pakkende onderwerpregel
Het ligt misschien voor de hand, maar je mail valt of staat met de onderwerpregel. We zien nog veel te vaak voorbeelden als: “Bekijk onze nieuwste vacatures” of “Nieuwsbrief week 43”. Letterlijk vertellen wat er in je mail staat, is meestal geen goede start. Je wilt de ontvanger nieuwsgierig maken. Ze een reden geven om meer om je mail open te klikken. Een open einde helpt daarbij. Bijvoorbeeld: “Maak jij ook deze veelgemaakte fout bij het schrijven van je persbericht?” Nu wil je klikken, toch? Wat ook altijd een goede trigger is: vertellen wat iemand niet weet. Het is een psychologisch trucje, maar mensen willen daardoor bewijzen dat ze het wél weten en klikken door. Bijvoorbeeld: “Dit weet je niet over de relatie van Brad Pitt en Jennifer Aniston.”
Personaliseer je nieuwsbrief!
Noem niet alleen je lezer bij naam, maar leer ze ook kennen voor je de nieuwsbrief opstelt. Met een beetje onderzoek weet je de interesses, het koopgedrag en wat de lezer op je website het meest interessant vond. Hier pas je je nieuwsbrief op aan. Maak een gepersonaliseerde campagne op basis van koopgedrag, waarin je herhaalaankopen van eerdere bestellingen stimuleert. Of stuur een mail op basis van websitegebruik, waarin je leuke blogs of informatiebronnen voorstelt.
Sluit af met een ijzersterke call-to-action
We zeggen het wel vaker, maar een goede call-to-action maakt of breekt je content. Ook als afsluiter van je nieuwsbrief. Je lezer kiest om door te gaan naar jouw link, of haakt af. Optie twee is eigenlijk geen optie. En optie 1 maak je mogelijk door die CTA écht onderscheiden te schrijven. Kort gezegd doe je dat zo: benadruk de meerwaarde, wees concreet en sluit risico’s uit.
Samenvatting
Tijd voor een nieuwsbrief die wel converteert! Of ben je de tips alweer vergeten? Geen zorgen. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: begin met een sterke onderwerpregel. Tip 2: personaliseer! En tip 3: schrijf een sterke call-to-action.
Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Schrijf een krachtige nieuwsbrief en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.