Suzanne Robbe
30 maart ‘23 2 min. leestijd

De 3 belangrijkste eigenschappen van een websitetekst

De3: Tips & Tricks

Een goede websitetekst schrijven. Dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Een paar valkuilen? Vakjargon. Te lange zinnen. Een tone of voice die de plank misslaat. Dat kan beter!

https://www.youtube.com/watch?v=v6kb4N5Cbrk

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Een goede websitetekst kan veel voor je doen. Meer verkopen. Meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Je lezer die over je vertelt aan anderen. Maar hoe schrijf je nou een goede webtekst? Ik vat het voor je samen in 3 tips.

Tip 1: Denk na over vindbaarheid in zoekmachines

Je kunt een ijzersterke tekst schrijven. Maar wat als deze nooit gevonden wordt? Hartstikke zonde! Verdiep je daarom in SEO, oftewel Search Engine Optimization. Als je dit onder de knie hebt, heb je niet per se betaalde advertenties nodig om zichtbaar te zijn. Win-win, toch? 

Tip 2: Schrijf overtuigend

Jij hebt alle expertise in huis. Dat mag je best laten weten. Schrijf daarom overtuigend! Vermijd twijfelwoorden als ‘misschien’, ‘in principe’ en ‘zouden kunnen’. Overtuigende teksten geven je lezer het gevoel dat jij weet waar je het over hebt. Zo is de kans groter dat lezers je zien als autoriteit en dat jouw webteksten converteren.

Tip 3: Denk aan de leesbaarheid van je webteksten

Houd je zinnen kort. Gebruik duidelijke titels en subkoppen, gebruik alinea’s, genoeg witregels en opsommingen. Schrijf niet om het schrijven, maar blijf bij de kern. Verplaats je daarbij eens écht in de lezer. Kijk door zijn of haar ogen naar je tekst. Dat betekent: gebruik de toon en taal van je doelgroep. Gebruik geen vakjargon als je doelgroep deze woorden niet kent.

Samenvatting

Dat waren de drie tips voor het schrijven van een goede webtekst. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: focus op vindbaarheid. Tip 2 is overtuigend schrijven. En tip 3: houd rekening met leesbaarheid.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf een ijzersterke webtekst en zorg voor meer conversie.

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Websiteteksten laten schrijven? Lees meer >>

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!