Hoe schrijf ik een pakkende homepage?

02-08-2016

https://www.youtube.com/watch?v=l22xWW9DcXE

Word jij ook zo moe van homepages die alles voor iedereen willen zijn? Maar daarmee eigenlijk niets voor niemand…? Wil je weten hoe je copy schrijft voor een homepage die bezoekers inspireert en activeert? Blijf dan zeker kijken tot het eind, want met de volgende drie eigenschappen pakt je homepage iedere bezoeker in...

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Eigenschap 1: Een pakkende homepage komt snel ter zake

Wat zijn de drie eigenschappen van een pakkende homepage? Wel, ten eerste komt een pakkende homepage snel ter zake. Want in deze tijd van ‘infobesitas’ heeft een bezoeker van je homepage waarschijnlijk bij binnenkomst al de muis of de vinger boven de ‘terug knop’. Als ze niet binnen een paar seconden het gevoel heeft dat ze gaat vinden wat ze zoekt, is ze weg…

De eerste zes tot twaalf woorden van je homepage zijn dan ook essentieel. Daarin maak je jouw bezoekers duidelijk dat ze hier gaan vinden wat ze zoeken. Waarover gaat deze website? Een goede manier om snel aandacht te krijgen, is door een vraag te stellen.

Een vraag trekt aandacht en mensen voelen zich bijna verplicht om een vraag, in ieder geval voor zichzelf, te beantwoorden. Het zet ze aan het denken. Ze gaan van passief naar aktief. Daarmee vergroot je de kans dat ze verder lezen. De homepage van CopyRobin begint daarom met de vraag “Valt het up-to-date houden van je website je zwaar?”

Eigenschap 2: Een pakkende homepage is gericht op de bezoeker

Om de bezoeker zover te krijgen dat hij de gewenste actie onderneemt, moet je hem er zo snel mogelijk van overtuigen dat het de moeite waard zal zijn om verder te lezen. Daarvoor moet je eerst goed begrijpen dat jouw tekst niet over jou gaat, maar over hem of haar. Geef jezelf namens de bezoekers van je website nadrukkelijk deze opdracht: “Vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.”

Eigenschap 3: Een pakkende homepage zet aan tot actie.

Bezoek de homepage van je website en vraag jezelf hardop af wat de belangrijkste volgende stap is. Wil je bijvoorbeeld dat de bezoeker doorklikt naar meer informatie? Zich inschrijft voor je mailing list? Contact opneemt? Een product of dienst koopt? Je pagina deelt via sociale media?

Kun je die vraag niet direct beantwoorden, hoe kunnen jouw bezoekers dat dan wel? Bepaal daarom voor je homepage welke volgende stap je een bezoeker wilt laten nemen. En wijs die bezoeker daarbij overduidelijk de weg, zonder teveel afleiding. Zonder ‘keuzestress’ dus. Zorg voor een duidelijke ‘call to action’. Een opvallende knop, of een onmiskenbare tekstlink. Want: Als je nergens om vraagt, is het antwoord altijd “nee”.

Wat zijn ook alweer de drie eigenschappen van een pakkende homepage? … Precies: Een pakkende homepage komt snel ter zake, een goede manier is door een prikkelende vraag te stellen. Een pakkende homepage is gericht op de bezoeker: “Vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.” En tenslotte zet een pakkende homepage aan tot actie. Er is altijd een duidelijke volgende stap…

Nu jij!

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf een super pakkende homepage tekst en...Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Terug naar het overzicht