Een brochure is hét middel van nu
De3: Tips & TricksOffline media achterhaald? Zeker niet! Sterker nog: met bijvoorbeeld een brochure val je extra op tussen alle digitale fanaten. En dat niet alleen. Je brochure blijft vaak even liggen, waardoor je op een later moment weer top of mind wordt bij je klant. Een soort gratis tweede reclame, dus! Maar om de kliko te voorkomen, is het wel belangrijk dat je een pakkende brochure maakt. Hoe doe je dat?
https://www.youtube.com/watch?v=QsAbBP7LjTU
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
Brochures hebben - zoals gezegd - veel voordelen. Naast de eerder genoemde, is het ook nog eens fijn dat je in brochures meer kunt vertellen. Geprinte teksten worden namelijk beter onthouden en begrepen door het menselijk brein. Die teksten mogen dus echt wat langer zijn dan in je blog. En je maakt die brochure copy een succes met deze 3 tips!
1. Informeer je lezer
De basis van een brochure is informatief. Je kunt het zien als een mini-website. In deze ene brochure vertel jij over je bedrijf, je producten/diensten en de meerwaarde voor de klant. Kom tot de essentie van ieder onderwerp en geef je lezer hier informatie over. Vertel bijvoorbeeld waarom je dit bedrijf bent gestart, welke producten je verkoopt en wat de klant met jouw producten kan. Zorg dat de informatie zo tijdloos mogelijk is. Dan hoef je de deur van de drukker niet plat te lopen ;-) Dat vindt hij vast gezellig, maar jouw portemonnee iets minder.
2. Schrijf overtuigend
Jij bent de expert in jouw vakgebied. En zéker van je eigen bedrijf. Er is dus eigenlijk niemand die die combinatie beter vastlegt dan jij. Breng dat overtuigend over! “Hoe?”, vraag je je vast af. Met power woorden als ‘omdat’, ‘gratis’, ‘jij/jou’ en ‘stel je eens voor dat…’. Je doet hiermee twee dingen: je spreekt de lezer persoonlijk aan en verplaatst je in diens situatie door het gebruik van ‘jij/jou’ en ‘stel je eens voor dat…’. Daarnaast bevestig je dat je een autoriteit bent met woorden als ‘omdat’ en ‘stel je eens voor dat…’.
3. Laat niets aan het lot over
Je hebt 1 brochure waarin alle relevante informatie staat. Lezers kunnen niet doorklikken, zoals op een website. De brochure moet dus écht compleet zijn. Wil je niets missen? Maak dan eerst een outline van de inhoud. Dat is het geraamte van wat je wilt vertellen. Noteer per onderwerp in korte bulletpoints wat je in die alinea gaat vertellen. Als je outline af is, zie je overzichtelijk of er nog iets ontbreekt of weg mag.
Bonustip
Dat waren De3, maar we hebben eigenlijk nog een bonustip voor je. Eentje die niet kan ontbreken: een mooi design! Het oog wil ook wat. Brochures zijn een samenspel van tekst en beeld. Zorg dus dat ze goed op elkaar afgestemd zijn!
Samenvatting
Dat waren onze 3 (stiekem vier) tips om jouw brochure een blijvertje te maken. Ben je ze kwijt? Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: informeer je lezer. Tip 2: schrijf overtuigend. En tip 3: wees compleet. Als bonustip: stem beeld en tekst op elkaar af!
Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Maak een top brochure en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.