Salespagina schrijven? Zo behaal je maximaal resultaat
ArtikelenEen killer salespagina schrijven die daadwerkelijk resultaat oplevert, hoe doe je dat? Het creëren van converterende salespagina's (of, in goed Nederlands, verkooppagina’s) is van cruciaal belang voor elk bedrijf dat zijn online aanwezigheid serieus neemt. Een effectieve salespagina kan namelijk leiden tot meer conversies, meer verkopen en uiteindelijk tot meer winst.
Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel zetten we de belangrijkste elementen van een converterende salespagina op een rijtje en delen we praktische tips om jouw salespagina's te optimaliseren. Of je nu een nieuwe salespagina wilt schrijven of je bestaande pagina's wilt verbeteren, de tips en tricks in dit artikel helpen je om meer potentiële klanten aan te trekken en meer conversies te realiseren.
Belangrijkste inzichten | |
---|---|
Doelgroep | Begin met het in kaart brengen van je doelgroep en wat ze nodig hebben, zodat je salespagina hen aanspreekt. |
Aanbod | Zorg voor een duidelijk aanbod en communiceer dit in heldere zinnen, zodat potentiële klanten precies weten wat ze bij jou vinden. |
Call-to-action | Plaats meerdere duidelijke calls-to-action op je salespagina, zodat bezoekers worden aangespoord om tot aankoop over te gaan. |
Teksten | Schrijf overtuigende teksten die gericht zijn op de voordelen, oplossingen en resultaten voor de gebruiker, in plaats van alleen de eigenschappen van je aanbod op te sommen. |
Koppen | Gebruik sterke koppen die de aandacht van de lezer trekken en hen triggeren om verder te lezen. |
Design | Besteed aandacht aan het design van je salespagina, inclusief foto's, video's en grafieken om de aandacht van bezoekers vast te houden. |
Reviews | Vermeld reviews van echte gebruikers om nieuwe klanten te overtuigen van je geloofwaardigheid en de waarde van je aanbod. |
FAQ | Voeg een FAQ-sectie toe aan het einde van je salespagina om extra informatie te verstrekken zonder de lezer af te leiden van de inhoud. |
Wat is een salespagina?
Als je een succesvolle salespagina wilt schrijven, moet je natuurlijk eerst weten wat het precies is. Een salespagina is een webpagina die met maar één doel is ontworpen: het verkopen van jouw product of dienst aan potentiële klanten.
Een effectieve salespagina is erop gericht om bezoekers te overtuigen om tot een aankoop over te gaan.
Een effectieve salespagina is erop gericht om bezoekers te overtuigen om tot een aankoop over te gaan. Dit doe je door hen te laten zien hoe jouw product of dienst hun leven kan verbeteren, welke voordelen het biedt én waarom het de investering waard is.
Gebruik de juiste mix van overtuigende copy en visuele elementen en je zorgt ervoor dat jouw salespagina de aandacht trekt en klanten binnenhaalt.
Een salespagina is opgebouwd uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld:
- Een pakkende kop die de aandacht van de lezer trekt;
- Een beschrijving van je aanbod, met alle functies en voordelen;
- Reviews van (tevreden) klanten;
- Visuele elementen, zoals afbeeldingen en video's, die je product of dienst letterlijk in beeld brengen;
- Verschillende duidelijke calls-to-action om de lezer aan te sporen tot aankoop;
- Minimale afleiding: geen links naar andere pagina’s waarmee je de bezoeker mogelijk kwijtraakt. Op deze pagina is alles gericht op die ene conversie.
Een goed ontworpen salespagina is een krachtig middel om conversies te genereren en de verkoop te stimuleren. Het aanbod dat je op je pagina presenteert, moet zó verleidelijk zijn dat je doelgroep gewoon niet kan weigeren.
De beste salespagina's zijn effectief, omdat ze bezoekers het gevoel geven dat ze wel actie moeten ondernemen.
Een paar statistieken om rekening mee te houden:
- 61% van de consumenten leest de informatie op de pagina voordat ze een aankoop doen.
- 72% van de bezoekers verlaat een website als er geen duidelijke call-to-action is.
- 95% van de bezoekers die een product of dienst kopen, bezoeken meerdere pagina's op de website.
Een salespagina, waarom wil je dat?
Het is duidelijk dat een goede salespagina een boost geeft aan je business. Het is dan ook belangrijk om voor elk product of elke dienst die je aanbiedt, een aparte verkooppagina te maken.
De rest van je website en marketing is erop gericht om bezoekers enthousiast te maken over je merk en producten. Zodat ze uiteindelijk terechtkomen op je salespagina('s) en daar overgaan tot aankoop. Een salespagina is daarom meestal gericht op 'harde verkoop'. Het voorbereidende werk is tenslotte al gedaan.
Een salespagina is gericht op 'harde verkoop'.
Salespagina's die conversies genereren, nemen ook een flinke last weg van je team. Je hoeft niet meer voortdurend op zoek te gaan naar potentiële klanten, want zij komen naar jou toe. Tenminste: als je je salespagina optimaliseert voor SEO. Het opzetten van effectieve salespagina's is dus een waardevolle investering voor elk bedrijf dat groei en succes nastreeft.
Het verschil tussen een salespagina en een landingspagina
Als marketeer vraag je je nu misschien af wat dan het verschil is tussen een salespagina en een landingspagina. Deze twee hebben namelijk best wat overeenkomsten. Ze zijn bijvoorbeeld allebei gericht op één specifiek doel en zijn voorzien van een duidelijke call-to-action.
Sterker nog, een salespagina is vaak ook een landingspagina. Maar een landingspagina is niet per se een salespagina. Een landingspagina hoeft namelijk niet te draaien om verkoop. Deze pagina’s hebben ook vaak een ander doel, zoals een nieuwsbriefinschrijving of het genereren van een download.
Een salespagina is puur gericht op de verkoop van een product of dienst. Terwijl andere landingspagina's zijn ontworpen om bijvoorbeeld leads te genereren, is het doel van een salespagina altijd het sluiten van de deal en het innen van de betaling.
De 8 elementen van een succesvolle salespagina
Wil je je product of dienst verkopen, dan mag een ijzersterke salespagina dus niet ontbreken. Neem deze 8 onderdelen mee en het succes kan niet uitblijven!
1) Bepaal je doelgroep
Het is natuurlijk het allerbelangrijkst dat je salespagina je doelgroep aanspreekt. Dus begin met deze zo goed mogelijk in kaart te brengen. Wat hebben ze nodig? En waar help jij ze mee? Duik in het brein van je potentiële klanten en vertel ze hoe jij hun probleem oplost. Gebruik daarbij zoveel mogelijk hun eigen woorden, zodat ze zich aangesproken voelen door je tekst.
2) Zorg voor een helder aanbod
Zorg voor een duidelijk aanbod, dat niets aan de verbeelding overlaat. Niemand neemt de tijd om je salespagina te bestuderen om erachter te komen wat je nou precies verkoopt. Dus praat er niet omheen en blijf weg van te veel ‘fluff’. Communiceer in heldere zinnen wat je klanten bij jou vinden. Als je boodschap te ingewikkeld is, jaag je potentiële kopers weg.
Kies je voor lange verkooppagina's? Dan is het extra belangrijk dat ze overzichtelijk zijn en informatie op de eenvoudigste manier presenteren. Begin om de aandacht te trekken direct met een voordeel van je aanbod en daarna pas het aanbod zelf. Gebruik zo min mogelijk woorden. En focus op het grote geheel, zodat je bezoekers zich daarop concentreren en niet op onbenullige details.
3) Bedenk de perfecte call-to-action voor meer conversies
De call-to-action is de knop die het uiteindelijk moet doen: je klant laten klikken en bestellen. Die mag zeker niet ontbreken!
Sterker nog, je kunt op elke salespagina meerdere CTA’s plaatsen, zeker wanneer je een langere pagina maakt. Zorg er wel voor dat ze allemaal naar hetzelfde aanbod linken. En sla ook weer niet door met twintig CTA’s op je pagina, het moet natuurlijk wel overzichtelijk blijven.
Test verschillende CTA’s uit. Zo ontdek je sneller welke het beste werken.
Voor de leesbaarheid van je pagina is het belangrijk dat je tussen twee CTA’s altijd een interessant stuk tekst plaatst. Dat geeft de bezoeker een reden om verder te lezen. Ze kunnen dan bij elke CTA doorklikken en converteren, of nog even verder lezen als ze meer informatie willen.
Test vooral ook verschillende CTA’s uit. Zo ontdek je sneller welke het beste werken.
4) Schrijf pakkende teksten
Uiteraard staat of valt je salespagina met de inhoud. Deze moet sterk zijn, to the point en overtuigend. Overtuigen om te kopen, dat is wat er moet gebeuren. Het eindeloos opsommen van alle eigenschappen van je aanbod? Doe maar niet. Richt je vooral op de voordelen, oplossingen en resultaten voor de gebruiker.
Leg dus niet uitgebreid uit uit welke schroefjes en elektronica je robotgrasmaaier is opgebouwd. Maar neem je potentiële klant mee in het gevoel van een versgemaaide grasmat op zondagochtend, terwijl hij zelf onder het genot van een kopje koffie de krant leest.
Maak ook gebruik van bulletpoints, vooral op een salespagina met veel tekst (een long-form pagina). Bulletpoints zijn namelijk makkelijk te scannen, breken je tekst op en lezen prettig. Je vat de voordelen van je aanbod bijvoorbeeld vaak prima samen in bulletpoints. En die wil je natuurlijk ook extra laten opvallen!
Wil je dat je verkooppagina ook scoort in Google? Vergeet dan de SEO niet bij het schrijven van je tekst. Doe een goed zoekwoordenonderzoek, zodat je precies weet waar je toekomstige klanten op zoeken. En verwerk deze keywords in de koppen, lopende tekst, afbeeldingstitels en CTA’s. Geen ervaring met SEO-teksten? Onze professionele copywriters helpen je graag!
5) Maak sterke koppen
Een pakkende tekst gaat altijd samen met sterke koppen. Goede koppen ondersteunen je salespagina, omdat ze samen met de CTA’s het meest gelezen worden. De meeste bezoekers lezen niet echt, maar scannen vooral. Koppen zijn dan een van de dingen die hierbij in het oog springen en moeten de lezer dus meteen triggeren.
De beste manier om je bezoekers naar de rest van je tekst te lokken.
De koppen van verkooppagina's zijn daarbij meestal langer dan die van andere landingspagina's, omdat ze dienen als ‘haakje’ in plaats van titel. De kopt wijst de lezer meteen op het grootste voordeel van je aanbod. Vraag je voor je paginatitel dus af wat voor je klant het állerfijnst is aan je product of dienst en open daar je pagina mee.
Je bent als marketeer misschien juist gewend om korte en bondige koppen te schrijven. Die langere koppen voelen dan waarschijnlijk een beetje vreemd. Maar geloof ons, dit is de beste manier om je bezoekers naar de rest van je tekst te lokken.
6) Vergeet het design niet
Natuurlijk is ook het design van je pagina belangrijk. Het is slim om hier een professional voor in te schakelen, want kleine veranderingen in kleuren, lettertypes en opmaak kunnen al doorslaggevend zijn en meer conversies opleveren.
Ook het toevoegen van foto’s, video’s, grafieken en andere afbeeldingen is hierbij belangrijk. Deze elementen houden de aandacht van je bezoekers langer vast dan een droge lap tekst. Daarnaast lichten afbeeldingen je aanbod weer op een andere manier toe dan woorden alleen.
Testen is ook voor het optimaliseren van je design essentieel. Probeer verschillende vormen uit door middel van A/B-testen en ontdek zo wat het beste werkt.
7) Vermeld reviews
Als je nieuwe klanten wilt overtuigen, zijn reviews van echte gebruikers van onschatbare waarde. Onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst 84% van de mensen evenveel vertrouwen heeft in online beoordelingen als in beoordelingen van vrienden.
Deze ‘vertrouwensindicatoren’ zijn een bewijs van je geloofwaardigheid. Ze laten geïnteresseerden zien hoeveel plezier je vorige klanten aan je product of dienst hebben beleefd. En als zoveel anderen tevreden zijn, dan zal het wel goed zijn, toch? Hiermee maak je de drempel naar een aankoop kleiner.
8) Salespagina schrijven? Voeg een FAQ toe
FAQ’s aan het einde van een salespagina zijn een geweldige manier om extra informatie te verstrekken. Het voordeel van FAQ's is dat ze je bezoekers niet afleiden van de inhoud. Wat natuurlijk wel gebeurt als je al deze vragen in je lopende tekst zou verwerken. En daarmee breng je de conversie in gevaar.
Welke vragen heb je tot nu toe allemaal over je aanbod gekregen? De antwoorden hierop verwerk je in de sectie ‘veelgestelde vragen’. Denk ook na over alle tegenwerpingen die bezoekers kunnen hebben en probeer deze in je FAQ te tackelen.
Conclusie: blijf testen!
Er zijn veel dingen die je kunt doen om je salespagina te optimaliseren. Maar vergeet niet dat het deels ook persoonlijk is wat het beste werkt voor jouw bedrijf en doelgroep. Test dus vooral veel, en blijft testen, om zo tot best practices te komen.
Laat je salespagina schrijven door professionals!
Salespagina’s geven je bedrijf lucht. Sterke en goed converterende pagina’s halen een deel van het werk weg bij je team en zorgen er, als ze eenmaal staan, bijna vanzelf voor dat je aanbod verkoopt.
Maar tot die succesvolle pagina’s komen, is een pittige klus. Zeker als je hier geen ervaring mee hebt. Gelukkig zijn er veel professionele copywriters die je het schrijven van websiteteksten graag uit handen nemen.
CopyRobin levert je moeiteloos uitstekende en ervaren schrijvers. We koppelen je aan een van onze 552 ervaren copywriters met kennis van jouw branche, met geweldige salespagina’s als resultaat. Meer weten? Neem dan contact met ons op!