Case study maken: 3 cruciale eigenschappen
De3: Tips & TricksEen case study is een geweldige manier om iemand te overtuigen. Cases zijn namelijk sociale bewijskracht, een term uit de methodes van bekende psycholoog Robert Cialdini. Hij stelt dat mensen doorgaans heel gevoelig zijn voor de meningen van andere mensen. In deze aflevering van De3 leer je hoe je een goede case study schrijft.
https://www.youtube.com/watch?v=aK2i8w0Ug6U
Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.
De uitvinder van de winkelwagen liet acteurs met winkelwagens door supermarkten lopen, toen hij zag dat niemand ze gebruikte. De mensen in de supermarkt zagen hoe makkelijk het winkelen met een winkelwagen was, en pakten er ook eentje. De rest is geschiedenis. Een case study doet precies hetzelfde. En zo bouw je een sterke case op:
Tip 1: Geef een voorbeeld uit de praktijk
Case studies zijn uitgebreide voorbeelden van jouw afgeleverde werk. Het is dus belangrijk dat je een voorbeeld uit de praktijk geeft. Daarmee bedoelen we: omschrijf een herkenbare situatie. Een probleem dat bij jouw doelgroep leeft.
Tip 2: Benoem de twijfels van je klant
Deze tip voelt misschien wat ongemakkelijk, want waarom zou je een potentiële klant aan het twijfelen brengen? Toch is dit een essentieel onderdeel van een goede case study. Door jouw klant te laten vertellen welke twijfels ze had en waardoor ze die twijfels uiteindelijk overwon, maai je - als het ware - het gras voor de voeten weg van de twijfels die je prospect wellicht heeft. Bovendien kom je geloofwaardig over en is de kans daarmee groter dat jij een nieuwe klant aan de haak slaat.
Tip 3: Omschrijf de ‘voor en na’
Wat heeft jouw product of dienst veranderd voor je klant? Maak dat ook zo concreet mogelijk, en het liefst met cijfers. Vertel bijvoorbeeld hoeveel websitebezoekers jouw klant bij de nulmeting had, en hoeveel traffic ze na afronding van jouw project hebben. Of geef mee met hoeveel procent de merkbekendheid gestegen is.
Yes, we hebben nog een vierde tip voor je: vraag of je een foto en naam mag gebruiken om de case study persoonlijker te maken. Hiermee bewijs je dat je een goede relatie onderhoudt met je klanten. Er is wederzijds vertrouwen. En als de klant een grote naam in jouw industrie is, toon je meteen autoriteit.
Bekijk de case studies van CopyRobin >>
Samenvatting
Dat zijn de tips voor een succesvolle case study. Even je geheugen opfrissen? Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Tip 1 is: gebruik een praktijkvoorbeeld. Tip 2: benoem de twijfels van je klant. En tip 3: omschrijf de ‘voor en na’. Vergeet ook de bonustip niet: gebruik indien mogelijk een naam en foto van je klant.
Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Schrijf een sterke case study en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.