Eric van Hall
18 april ‘23 7 min. leestijd

Storytelling in Contentmarketing: van Merk naar Verhaal

Artikelen

We nemen je mee naar een wereld waarin de kracht van woorden de sleutel is tot succesvolle contentmarketing

Belangrijkste inzichten
Emotie Storytelling roept emoties op en creëert een connectie met je publiek.
Impact Storytelling zorgt ervoor dat jouw content opvalt en een blijvende impact heeft.
Authenticiteit Een authentiek en eerlijk verhaal verhoogt het vertrouwen en de betrokkenheid van je doelgroep.
Persoonlijk Verwerk elementen in je verhaal die persoonlijk en herkenbaar zijn voor je publiek.
Medium Kies het juiste medium om je verhaal te delen, passend bij je publiek en het verhaal zelf.
Resultaten Storytelling verdubbelt de koopintentie en verhoogt klantloyaliteit met 33%.
Stappen Volg de 7 stappen naar een sterk verhaal voor betere betrokkenheid bij je merk.

 

Stel je voor dat je door de straten loopt van een drukke stad, op weg naar een eetafspraak. Je bent omringd door billboards en advertenties, die van alle kanten je aandacht proberen te trekken. Maar één merk valt je op. Niet omdat het de grootste is, het meeste lawaai maakt of de felste kleuren heeft. Nee, het is het verhaal dat je aandacht trekt. En de manier waarop dit verhaal wordt verteld.

storytelling-drukke-straat.jpg 

De woorden raken je en roepen een emotie bij je op. Terwijl je plaatsneemt aan een tafeltje in het drukke restaurant, denk je na over het verhaal dat je hoorde. Je vriend schuift aan, en je vertelt hem meteen wat je gezien hebt. Omdat je de behoefte voelt om het verhaal dat jou raakte, met anderen te delen.

Je merkt, een verhaal neemt je direct mee. Het komt tot leven in je hoofd en roept een gevoel bij je op. Dat is de kracht van storytelling in contentmarketing. Het laat je op een menselijke en persoonlijke manier communiceren met je doelgroep. In tegenstelling tot droge feiten en saaie informatie, roepen verhalen emoties op en creëren ze een connectie met je publiek.

Het is het geheime ingrediënt dat ervoor zorgt dat jouw content opvalt in de massa en een blijvende impact heeft. Het resoneert met je doelgroep, en draagt zo bij aan een verhoogde merkbekendheid en meer betrokkenheid.

In dit artikel bespreken we waarom storytelling in contentmarketing zo belangrijk is. En hoe je dit als bedrijf gebruikt om je boodschap effectief over te brengen. 

Wat is storytelling?

Storytelling in contentmarketing is een strategie waarmee je je publiek betrekt en aan je verbindt. Dat doe je door gebruikelijke ‘platte’ informatie te vervangen door verhalen. Vertel je boeiende en herkenbare verhalen over je bedrijf, dan raak je je doelgroep dieper en betrek je ze bij je merk. Sterke storytelling spreekt je doelgroep op een emotioneel niveau aan. Met als gevolg dat je publiek zich erg betrokken voelt bij je verhaal.

Krachtig communiceren? Tell stories!

Breng je je boodschap over door middel van een interessant verhaal, dan blijft deze veel beter hangen. Veel beter dan wanneer je alleen statische informatie presenteert of een product promoot. Je boodschap in verhaalvorm raakt een gevoel bij mensen. Waardoor ze het niet alleen beter onthouden, maar ook sneller aan anderen doorvertellen.

storytelling-verhalen-bij-het-kampvuur.jpg

Storytelling is een krachtig communicatiemiddel. Het roept een gevoel op en inspireert mensen. Al sinds het bizon- en kampvuurtijdperk zijn mensen geïnteresseerd in verhalen. Dat zit verankerd in ons DNA. We identificeren ons veel makkelijker met personages of situaties die je in een verhaal presenteert, dan met droge feiten over je bedrijf, product of dienst. Maak hier gebruik van en deel een verhaal vol ervaringen, waarden en emoties met je publiek. Je zult merken dat je op die manier veel makkelijker een relatie met ze opbouwt.

Storytelling kan je ook helpen als je ingewikkelde concepten of ideeën wilt uitleggen. Verhalen bieden context op een eenvoudige en begrijpelijke manier. En zijn daardoor soms duidelijker dan losse feiten en cijfers.

Ook de statistieken bewijzen dat storytelling effect heeft: verhalen vertellen verdubbelt de koopintentie en verhoogt de net promotor score (klantloyaliteit) met 33%. Ook is bewezen dat 70% van de aankoopbeslissingen is gebaseerd op peer-to-peer invloed. En storytelling is de beste manier om je boodschap door te laten vertellen.

Kortom: je moet misschien wat tijd investeren in het neerzetten van een goed verhaal, maar dan pluk je daar ook flink de vruchten van.

https://www.youtube.com/watch?v=6Ljs134KoPI

In 7 stappen naar een sterk verhaal

Wil je de betrokkenheid bij je merk vergroten door middel van storytelling? Dan is het belangrijk dat je een verhaal creëert dat aansluit bij de interesses en behoeften van je publiek. Doorloop deze 7 stappen en je bent goed op weg:

1) Ken je publiek

Voor een verhaal dat je publiek aanspreekt, is het natuurlijk belangrijk dat je weet wat hen drijft. Leer dus je doelgroep kennen, met al hun behoeften, wensen en interesses.

2) Ontwikkel een verhaal

Denk na wat je wilt delen. Vertel een verhaal dat aansluit bij de interesses en behoeften van je publiek én dat consistent is met de waarden en het imago van je merk

Wil je je publiek echt boeien, dan houd je daarbij idealiter rekening met de drie basiselementen van een goede vertelling: allereerst de ‘hoofdpersoon’, zoals het bedrijf zelf, de CEO, of een product of dienst. Dan een gebeurtenis, die de aanleiding is tot wat er daarna kwam. En tot slot een probleem of conflict, waar de hoofdpersoon vervolgens mee ‘dealt’ of een oplossing voor vindt.

Verwerk elementen in je verhaal die persoonlijk en herkenbaar zijn voor je publiek.

3) Maak het persoonlijk

Verwerk elementen in je verhaal die persoonlijk en herkenbaar zijn voor je publiek. Dit bereik je door het benoemen van personages, situaties en/of ervaringen. Vertel bijvoorbeeld hoe je als eenpitter met één idee een bedrijf begon en dit omzette tot een succesvol businessmodel.

https://www.youtube.com/watch?v=Ivrw_90LjLg

Beschrijf de uitdagingen die je hebt overwonnen. Vertel over de unieke benaderingen die je gebruikte om je product of dienst te laten groeien. Ga daarbij zoveel mogelijk uit van karakters, anders wordt het weer snel te droog. En ook je verhaal benaderen vanuit de ‘why’ geeft een interessant perspectief. Oftewel, wat is de meest wezenlijke reden voor jouw merk of product om te bestaan? Wat drijft jullie?

4) Gebruik emotie

Emoties zijn onmisbaar bij het creëren van betrokkenheid bij je publiek. Je hoeft er natuurlijk geen soapserie van te maken, maar een goed verhaal dat inspeelt op het gevoel, raakt hen. Het zorgt ervoor dat ze zich verbonden voelen met wat je vertelt. Maak een paar grappen, roep empathie op of ga voor een vleugje spanning om de toehoorder mee te slepen.

Tegenslagen en dilemma's zijn juist interessante elementen in een verhaal.

Wees ook zeker niet bang voor het delen van negatieve emoties. Tegenslagen en dilemma's zijn juist interessante elementen in een verhaal, omdat ze voor herkenning en identificatie zorgen. Door de doelgroep mee te nemen in jouw eigen uitdagingen en obstakels, win je hun vertrouwen.

5) Wees authentiek en eerlijk

Het is van cruciaal belang dat je verhaal altijd authentiek en eerlijk is en naadloos aansluit bij de waarden en het imago van je merk. Een verhaal dat niet oprecht is, kan juist een negatieve impact hebben op het vertrouwen en de betrokkenheid van je doelgroep. 

Het is daarom superbelangrijk om consistent te blijven in je branding. En de kernwaarden van je bedrijf te weerspiegelen in alle communicatie-uitingen. Door continu het échte, originele verhaal te vertellen, zit je altijd goed.

Als mensen merken dat je niet levert wat je in je verhaal beschrijft, haken ze al snel af.

6) Zorg voor een conclusie

Voor je een meeslepende geschiedenis op papier zet over de verschillende koffieautomaten van je bedrijf: wacht even. Je moet je verhaal namelijk wel opbouwen rond je aanbod. Wat lever je voor product? Of voor oplossing? Wees in je verhaal helder over je aanbod en werk hiernaartoe. En vergeet daarbij niet punt 5: wees authentiek en eerlijk. Als mensen merken dat je niet levert wat je in je verhaal beschrijft, haken ze al snel af.

7) Kies het juiste medium

Staat je verhaal als een huis? Kies dan het juiste medium om het te delen. Van een blogpost tot berichten op sociale media. Het medium moet passen bij je publiek en bij het verhaal dat je wilt vertellen.

Vergeet daarbij ook niet te kijken naar je bestaande content. Welke boodschap deel je bijvoorbeeld op je ‘Over Ons’-pagina? Focus je je daar op het aanbod, of vertel je een inspirerend verhaal over waarom het bedrijf bestaat en welk verhaal hieraan ten grondslag ligt? Je begrijpt, in het kader van goede storytelling kies je natuurlijk voor de tweede optie.

Volg deze 7 stappen en je vertelt een verhaal dat betrokkenheid creëert bij je publiek en dat helpt bij het opbouwen van een relatie tussen je merk en je doelgroep.

Leestip: Storytelling: de kracht van persoonlijke verhalen in je teksten.

Een voorbeeld van goede storytelling

storytelling-tony-chocolonely-cacao-boer.jpg

Een goed Nederlands voorbeeld van sterke storytelling is chocolademerk Tony’s Chocolonely. Tony's heeft een uniek en aansprekend verhaal, dat nauw verweven is met het merk en zijn missie.

Dat verhaal begint in 2003, als journalist Teun van de Keuken ontdekt dat er kinderarbeid wordt gebruikt bij de productie van cacao. Hij besluit actie te ondernemen en richt Tony's Chocolonely op met als doel om de chocolade-industrie slaafvrij te maken. Een oprecht en integer verhaal dat veel mensen aanspreekt, gecombineerd met een flinke dosis ambitie.

Storytelling uitbesteden?

Heb jij het merkverhaal van je bedrijf wel in je hoofd, maar vind je het lastig om dit op papier - of scherm - te zetten? Heb je moeite om er een krachtig en goedlopend verhaal van te maken, dat je publiek met plezier zal lezen? Blijf dan niet worstelen, maar laat een professionele copywriter je verhaal optekenen. 

Bij CopyRobin werken wij samen met 552 ervaren tekstschrijvers, die je graag helpen bij het vastleggen van jouw bedrijfsverhaal. Meer weten? Neem dan snel contact met ons op!

Storytelling voor jouw bedrijf? Maak een afspraak.

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!