Suzanne Robbe
20 april ‘23 3 min. leestijd

3 redenen waarom journalisten je persbericht negeren

De3: Tips & Tricks

Je hebt weer een lekker lang persbericht geschreven. Je hebt ‘m vol enthousiasme verstuurd naar al je mediacontacten, maar hij ligt al een week op de plank. Waarom gebeurt er niets met je persberichten?

https://www.youtube.com/watch?v=1pCAQkq74lE

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken. 

Er zijn 3 grote missers wanneer het aankomt op persberichten.

Misser 1: Het is geen nieuws

Ik snap best dat je je eigen bedrijf super interessant vindt, maar helaas: niet alles is nieuwswaardig. Althans, niet voor een persbericht. Er is een verschil tussen nieuws dat jij op je eigen website plaatst, en nieuws dat de hele wereld over moet (bij wijze van spreken). 

En, heel belangrijk: bedenk goed of jouw nieuws wel geschikt is voor de media waar jij je persbericht naar stuurt. Een magazine voor sportvissers neemt waarschijnlijk geen persbericht over de nieuwste beautytechniek over… 

Deze zorgvuldige afweging vergroot de kans op plaatsing van je persbericht. Maar het zorgt er ook voor dat jouw mediacontacten je als relevant blijven zien. Dus áls jij ze dan een persbericht stuurt, wéten ze dat het interessant voor ze is. En dat wil je.

Misser 2: Geen goede onderwerpregel of titel

Journalisten krijgen dagelijks een flinke bak aan informatie toegestuurd. Niet alleen nieuws, maar ook persberichten zoals die van jou. Of spoedklussen. Interne informatie. Duizend mails waar ze in de cc staan. Nou, je snapt ‘m wel. Je begrijpt dan ook vast dat journalisten niet ieder mailtje openen. Heb je geen pakkende onderwerpregel of titel? Dan is er een grote kans dat jouw persbericht zo de prullenbak in gaat. Besteed dus zeker tijd aan een hele pakkende opening!

Misser 3: Too long, didn’t read

Volgens mij hoorde ik iemand snurken… Oh ja, het was de journalist naar wie je je persbericht stuurde. Halverwege je bericht viel hij in slaap. Persberichten hoeven niet lang te zijn. Ze moeten wél superrelevant zijn. Maak je persbericht dus niet langer dan aan A4, maak het oprolbaar en ‘scannable’. De journalist wil in één oogopslag zien wat het nieuws is. De belangrijkste info zet je bovenaan: wat, wie, waarom, waar en hoe.

En omdat je er toch bent, een bonustip

Hoe ben je te bereiken in het geval van vragen over jouw persbericht? Als journalisten geen contact met je kunnen opnemen, is de kans groot dat je persbericht heel snel van die stoffige plank naar de kliko verhuist. Noteer je contactgegevens dus altijd in de noot voor de redactie en zorg dat je goed bereikbaar bent.

Leestip: Persbericht schrijven? Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten.

Samenvatting

Van deze missers leer je hoe jouw persbericht wél het nieuws haalt. Ik zet ze nog één keer voor je op een rij. Misser 1 is: je bericht heeft weinig nieuwswaarde. Misser 2: de onderwerpregel is saai. Misser 3: je tekst is te lang. En als laatste misser: je contactgegevens zijn niet duidelijk.

persconferentie.jpg

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Schrijf een geweldig persbericht en haal het nieuws.

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Persbericht laten schrijven?

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!