Meer Bezoekers Op Je Website Met Social Media [Stappenplan]
ArtikelenDus, jij wilt meer bezoekers naar je website of blog? Dat begrijpen we. Want meer bezoekers leiden meestal tot meer conversies en meer omzet. Wat is nu hét antwoord om meer bezoekers naar je website of je blog te leiden? Social media! Nu had je dat misschien zelf ook al bedacht. Maar hoe ga je social media optimaal inzetten om meer websitebezoekers te bereiken? Daar zijn wij voor. Lees mee!
De doelgroep als leidraad
Voor je start met (nieuwe) content maken, vraag je je eerst af voor wie je dat doet. Dus: definieer een duidelijke doelgroep. Dat kun je doen door een persona te maken. Een persona is een beschrijving van je ideale lezer. Het bevat bijvoorbeeld: voornaam, leeftijd, functietitel, frustraties, valkuilen, interesses, drijfveren en kwaliteiten.
Een persona is een beschrijving van je ideale lezer.
Hoe gedetailleerder je dit invult, hoe beter je je de doelgroep aanspreekt. Als je doelgroep merkt dat je ze begrijpt, zullen ze ongetwijfeld eerder doorklikken, dan wanneer ze zich onbegrepen voelen.
Een voorbeeld: je persona is Jessica en jij bent zelf Content Marketer bij Karwei. Jessica (34) werkt als freelance schrijver, heeft drie kinderen en een man. Met een baan als freelance schrijver en een druk gezinsleven komt ze vaak tijd te kort in de dag. Maar ze wil wél haar nieuwe woning mooi behangen.
Hoe kun jij Jessica helpen? Bijvoorbeeld door een blog te schrijven met daarin een lijstje van handige klustools, waardoor behangen 3 keer zo snel gaat. Het resultaat? Jij verkoopt misschien wel meer klustools en Jessica is geholpen met een snelle behangsessie.
TikTok? Twitter? Of toch Instagram?
Nu je weet voor wie je gaat schrijven, kun je bepalen op welk platform je dat gaat doen. Als Jessica je doelgroep is, sla je op TikTok waarschijnlijk de plank mis. Tenzij je haar kinderen wilt bereiken ;-).
Doe daarom altijd onderzoek naar wie op welk platform zit. Je kunt denken aan:
Facebook is nog steeds een populair platform. Je hebt vast een bedrijfspagina op Facebook ingericht. Het fijne aan dit platform is dat externe links hier minder zwaar worden gestraft door het algoritme. Hier kun je dus ‘veilig’ een link naar je blogpost delen. Daarnaast worden Facebookgroepen veel gebruikt, en zou je je in ons voorbeeld bij een kluscommunity kunnen aansluiten.
Twitter is natuurlijk een nieuwsplatform. Je kunt in threads vragen beantwoorden over ‘behangen’ en op deze manier Jessica bereiken. Je kunt daarnaast hashtags gebruiken om je berichten te categoriseren en meer mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in je onderwerp.
Instagram is een inspiratieplatform. Het is niet of minder geschikt om links naar je blogposts te delen, dit doe je vooral via #linkinbio. Maar het belangrijkste hier? De kijker triggeren met inspiratie van een prachtig behangen wand. Ook hier gebruik je hashtags, zodat je content getoond wordt als Instagrammers iets zoeken.
LinkedIn is een zakelijk social media platform dat vooral geschikt is voor websites en blogs met een zakelijke focus. Hier zitten mensen om te leren en kennis te delen. Je kunt deelnemen aan relevante groepen en discussies om meer mensen te bereiken en je expertise te delen.
Snapchat
Snapchat mag je niet vergeten. Dit platform bestaat al enige tijd. Toch blijft ook dit platform onder een jonge doelgroep erg relevant. Als merk deel je hier bijvoorbeeld ‘before & after’ van een dag behangen.
BeReal
BeReal inzetten voor bedrijven? Ja, dat kan echt! BeReal is een platform dat de gebruiker vraagt 1 keer per dag een foto te maken - precies op het moment dat je een notificatie krijgt. Dat levert hilarische plaatjes op. Doe je dat als bedrijf? Dan toon je daarmee je menselijke maat.
TikTok
TikTok is een inmiddels welbekend videoplatform. Met tegenwoordig zowel korte als langere video’s, kun je TikTok creatief inzetten. Bijvoorbeeld met een ‘how-to’, een uitlegvideo, tips of een grappige imitatie.
Pinterest wordt vaak door influencers gebruikt om inspiratie op te doen. En ook als bedrijf doe je er goed aan daar tussen te staan. Zit je nog in je rol als Content Marketer bij Karwei? Top! Dan kun je op Pinterest-borden pinnen van iedere interieurstijl en help je zo je volgers met zoeken naar de ideale producten voor hun woning.
YouTube
YouTube wordt soms vergeten. Want is het echt een social media platform? De interactie die je op YouTube aangaat, is echter wel relevant om mee te nemen in je strategie. Maak je long form videocontent? Dan kan dit zomaar jouw ideale platform zijn!
Leestip: Storytelling in Contentmarketing: van Merk naar Verhaal.
Optimaliseer je social media profielen
Waarschijnlijk ben je al aanwezig op één of meerdere van bovengenoemde platformen. Super! Maar, dan ben je er nog niet. Wil je je boodschap effectief verspreiden en zoveel mogelijk doorkliks naar je website en blog? Dan moet je profiel in lijn zijn met de boodschap, je merk en je website content.
Gebruik dezelfde gebruikersnaam op alle platforms
Dit maakt het voor je volgers gemakkelijker om je te vinden en herkennen op verschillende platforms.
Voeg een beschrijving toe die jouw merk en boodschap weergeeft
Een korte, pakkende beschrijving van jouw merk en boodschap kan helpen om de aandacht van potentiële volgers te trekken en hen aan te moedigen om jouw profiel te volgen. Wil je extra je best doen? Voeg dan zoekwoorden toe in je beschrijving. Deze kun je afwisselen, als je ziet dat andere zoekwoorden populair aan het worden zijn. Bijvoorbeeld: Dé specialist in bloemenbehang. Vervolgens link je (zie hieronder) naar een blogpost over bloemenbehang. 1 + 1 = 2.
Link naar je website of blog op je profiel
Voeg een link naar je website of blog toe op je social media profiel, zodat volgers gemakkelijk naar je website kunnen gaan en je content kunnen lezen. Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk ;-).
Gebruik een aantrekkelijke profielfoto en omslagfoto
Zorg ervoor dat je profielfoto en omslagfoto herkenbaar zijn en passen bij de uitstraling van jouw merk. Zo vinden volgers je sneller nog een keer. Beeldtaal spreekt - jawel - boekdelen.
Maak gebruik van hashtags
Gebruik hashtags om jouw content beter vindbaar te maken voor mensen die zoeken naar specifieke onderwerpen op social media. Deze hashtags kun je ook in je profielomschrijving verwerken.
Verifieer je profiel
Verifieer je profiel op social media platforms waar dit mogelijk is, zoals Instagram en Twitter. Een geverifieerd profiel kan helpen om jouw merk betrouwbaarder te maken en de zichtbaarheid van jouw profiel te vergroten.
Maak je content deelbaar
Je hebt een killer blogpost op poten gezet, en je wilt natuurlijk dat die gezien wordt. Daar hebben we uiteraard wat tips voor neergepend:
Gebruik visuals
Zelfs op tekstgebaseerde platformen als Twitter en Facebook is het essentieel om beelden te gebruiken. Berichten op social media zijn doorgaans redelijk kort, en je wilt snel door kunnen scrollen. Zorg er dus voor dat volgers bij jouw content blijven hangen met foto’s en video’s.
Extra tip: veel scrollers hebben het geluid uit staan tijdens social media bezoek. Plaats je een video? Zorg dan voor ondertiteling.
Gebruik hashtags
Hashtags kun je zien als een soort hub. Hier wordt alle content met die hashtag verzameld. Als je de juiste hashtags gebruikt, wordt ook jouw content daar getoond. Wissel daarbij af tussen populaire en minder populaire hashtags, zodat je niet als spam wordt gemarkeerd.
Ook doe je er goed aan om te onderzoeken welke tags voor jouw content geschikt zijn. Generieke tags als #muziek #behang #Nederland werken vaak niet.
Denk ook aan search intent. Wat zoekt de gebruiker van de hashtag? Als deze #behang intypt - wil de gebruiker dan behang kopen? Voorbeelden van mooi behang zien? Of tips om te behangen? Zo kun je de meest gedetailleerde hashtag gebruiken om precies aan te sluiten op wat de zoeker wil. Bijvoorbeeld #blauwbehangkopen.
Maak gebruik van influencer marketing
Influencer marketing is een effectieve manier om je blog te promoten op sociale media. Zoek naar influencers in jouw niche en benader hen om samen te werken. Vraag hen om jouw blogposts te delen met hun volgers en bied hen in ruil daarvoor een vergoeding aan.
Gebruik een call-to-action
Je volgers moeten natuurlijk wel weten dat er een blogpost op ze staat te wachten, anders klikken ze zeker niet door. Belangrijk daarbij? Niet alleen zeggen ‘Klik via #linkinbio op onze blogpost’. Je lezer vraagt zich dan af: waarom zou ik dat doen? What’s in it for me? En die vraag moet je beantwoorden.
Kortom: geef ze een reden om te klikken. Bijvoorbeeld: ‘Ga naar de #linkinbio om te leren hoe jij binnen 1 uur je woning behangt’.
Vergeet niet te meten!
Zonder meten weet je niet of je content echt gelezen wordt. Gebruik je bijvoorbeeld een link in bio-tool om meer links te plaatsen op Instagram? Dan kun je daar zien hoe vaak links worden aangeklikt. Daarnaast kun je ook:
- Je websiteverkeer meten. Bijvoorbeeld met Google Analytics. Hierin kun je zien waar je bezoekers vandaan komen. Misschien werkt jouw blog bijvoorbeeld wel voor bezoekers die via LinkedIn komen, en klikken mensen vanuit Instagram niet door. Als je dat weet, kun je daar je strategie op aanpassen.
- Je interactie op social media meten. Ieder social media platform heeft zijn eigen ingebouwde statistieken. Hierin kun je zien welke content goed scoort - en daarmee kun je ook bepalen welke onderwerpen interessant waren. Die informatie gebruik je natuurlijk weer om nieuwe onderwerpen voor blogs te bedenken.
Meer bezoekers naar je website met social media
Samengevat: om meer bezoekers naar je website of blog te krijgen, is het volgende belangrijk:
- Omschrijf de doelgroep
- Bepaal het juiste kanaal
- Optimaliseer je profielen
- Maak je content deelbaar
- Vergeet niet te meten!
Vink jij al deze punten al af? Super! Mocht je toch zien dat het verkeer naar jouw website of blog beter kan, helpen we je graag.
CopyRobin heeft 555 copywriters die zich dagelijks bezighouden met het schrijven van supergoede webcopy, blogs én social media berichten. Twee vliegen in één klap. Leer hier meer over wat copywriting als service voor je kan betekenen.