Eric van Hall
04 mei ‘23 2 min. leestijd

Zo verknal jij je vindbaarheid in Google

De3: Tips & Tricks

Ze is best kieskeurig: Google. Typ één keer ‘SEO’ (zoekmachineoptimalisatie) in Google in, en je krijgt miljoenen resultaten over het goed schrijven van een SEO-tekst. Wij gaan het eens over een andere boeg gooien. Wat moet je vooral niet doen als je wilt scoren in Google? 

https://www.youtube.com/watch?v=uCtNjsj0MNU

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken. 

Fout 1: Denken Google te slim af te zijn

Jaren geleden was het algoritme van Google niet zo verfijnd als nu. En marketeers gebruikten slinkse trucjes om op plaats 1 in de zoekmachine te verschijnen. Bijvoorbeeld het plaatsen van zoekwoorden op een witte pagina, in wit lettertype. Onzichtbaar voor de bezoeker, maar leesbaar voor Google. Het gevolg? Een onterecht hoge score in de zoekresultaten. Je raadt het al: dit is meteen tip 1. Deze trucjes heeft Google inmiddels door en ze straft je er flink voor af als je ze inzet. Gebruik dus geen trucs. Je bent geen Goochelaar.

Fout 2: Te veel zoekwoorden gebruiken

Of juist heel weinig. Google heeft een perfecte verhouding zoekwoorden. Dit ligt aan hoelang je tekst is, maar we raden aan maximaal 6% zoekwoorden te gebruiken. De meeste SEO-experts houden een ‘gouden’ 2% aan.

Fout 3: Zoekwoorden op de verkeerde plek zetten

Jawel. Google heeft óók voorkeur over waar je precies je zoekwoorden plaatst. Zet de belangrijkste termen in ieder geval vooraan in de: H1, H2, meta titel, meta omschrijving, URL en de bestandsnamen plus alt-tags van je afbeeldingen.

Nu je weet wat je niet moet doen, weet je ook hoe je aan de good side van Google komt. Nog één keer voor de mensen achterin. Tip 1 is: vermijd trucjes. Tip 2: gebruik maximaal 6% zoekwoorden. En tip 3: zet zoekwoorden op de juiste plek.

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Vermijd SEO-fouten en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Echt goede SEO-teksten laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!