Marketing e-mails schrijven: zo doe je dat
ArtikelenE-mailmarketing kost best wat tijd om succesvol op te zetten. Als je vervolgens in je data terugziet dat slechts 20% van de ontvangers je mail heeft geopend, ga je toch een beetje bij de pakken neerzitten. Herkenbaar? Voor veel van je concullega’s in ieder geval wel.
Tijd om je e-mails een creatieve make-over te geven en je lezers te verrassen met out of the box ideeën, inspirerende voorbeelden en prikkelende uitdagingen. In dit artikel ontdek je:
- Waarom jouw e-mailmarketing een creatieve boost nodig heeft
- Hoe je de aandacht van je lezer kunt grijpen
- Manieren om je teksten leven in te blazen met storytelling
- Tips om je call-to-action onweerstaanbaar te maken
- Voorbeelden van innovatieve e-mailcampagnes die inspireren
Waarom je e-mailmarketing een creatieve boost nodig heeft
Als je e-mailmarketing op de automatische piloot draait, loop je het risico dat je lezers zich gaan vervelen of erger: afmelden. Je wilt natuurlijk opvallen in de overvolle inbox van je abonnees. Daarom is het van belang om je e-mails te laten converteren met creativiteit. Hieronder lees je hoe je dat doet.
Zo grijp je de aandacht van de lezer (en zo houd je die vast):
Het begint allemaal bij de eerste interesse. En die zit vaak in de onderwerpregel. Is je titel en onderwerpregel niet interessant? Grote kans dat je e-mail ongeopend een enkeltje prullenbak krijgt. Maar dat kun je voorkomen! Zo pak je de aandacht van je lezer:
Speel in op emoties en zintuigen: mensen zijn instinctief aangetrokken tot verhalen en beelden die hun gevoelens en zintuigen prikkelen. Beschrijf levendig hoe je product of dienst hun leven zal verbeteren, of roep beelden op die hen laten watertanden.
Stel een prikkelende vraag: maak de lezer nieuwsgierig met een intrigerende vraag die hen uitdaagt om verder te lezen. Bijvoorbeeld: 'Wat is de nr. 1 marketingfout die bijna alle bedrijven maken?'
Gebruik uitdaging: uitdaging triggert vaak een “Is dat zo?”-respons bij de lezer. Die gaat dat dan wel even ‘checken’ en opent de link in je e-mail. Begin bijvoorbeeld de onderwerpregel met: “Deze marketingfout maak jij ook dagelijks.”
Presenteer een verrassende invalshoek: benader je onderwerp vanuit een origineel perspectief of maak een onverwachte vergelijking. Zo maak je de lezer alert en zet je ze aan het denken. Bijvoorbeeld: “Hierom moet je minder logisch nadenken!”
Maak een afspraak met een gespecialiseerde copywriter
Blaas je teksten met storytelling leven in
Lekker bezig, de aandacht is er. Maar wat nu? Je wilt de aandacht namelijk ook behouden. Dat doe je niet door allemaal productspecificaties op een rijtje neer te pennen, maar door een verhaal te vertellen. Lees mee:
De kracht van metaforen en analogieën: gebruik metaforen en analogieën om abstracte concepten of ingewikkelde processen inzichtelijk te maken. Vergelijk bijvoorbeeld je product met een Zwitsers zakmes om de veelzijdigheid ervan te benadrukken, of beschrijf je dienst als een personal trainer die je helpt om je doelen te bereiken.
Maak van je klanten de held: in plaats van jezelf op de borst te kloppen, presenteer je klanten als de helden van je verhaal. Geef concrete voorbeelden van hoe zij succes hebben geboekt met behulp van jouw product of dienst en inspireer zo je potentiële klanten.
Gebruik spanningsbogen: bouw spanning op in je e-mail door naar een climax toe te werken. Bijvoorbeeld door eerst een probleem te schetsen, vervolgens een oplossing aan te dragen en af te sluiten met het resultaat dat je klanten hebben behaald.
Leestip: Storytelling in Contentmarketing: van Merk naar Verhaal
3 Tips voor een onweerstaanbare call-to-action
Super, je basistekst staat! Dan ga je de lezers nu activeren om een actie uit te voeren. Bijvoorbeeld om je product te kopen, om een formulier in te vullen of te abonneren. Om dat te realiseren, heb je overtuigingskracht nodig. Onze drie tips:
Kies voor activerende taal: gebruik sterke, activerende werkwoorden in je call-to-action, zoals 'ontdek', 'ervaar' of 'transformeer'. Dit maakt je call-to-action krachtiger en verhoogt de kans dat lezers doorklikken.
Maak het exclusief: geef je lezers het gevoel dat ze iets speciaals krijgen door het aanbod te presenteren als een exclusieve kans of een beperkte promotie. Dit versterkt het gevoel van urgentie en de neiging om actie te ondernemen.
Speel in op het principe van wederkerigheid: mensen zijn eerder geneigd iets voor jou te doen als jij eerst iets voor hen hebt gedaan. Geef je lezers bijvoorbeeld een waardevol e-book of organiseer een gratis webinar, en vraag daarna pas om een aankoop of aanmelding.
2 Voorbeelden van innovatieve e-mailcampagnes
En dan nu… voorbeelden uit de praktijk! Want dat beeldend vertellen moeten we natuurlijk ook zelf toepassen. We gaan kijken naar Spotify en TOMS.
Spotify's "Your Year Wrapped": Spotify maakt gepersonaliseerde e-mails voor abonnees met de muziekstatistieken van hun jaar. Het geeft gebruikers een terugblik op hun favoriete nummers en aanbevelingen voor nieuwe muziek. Een perfect voorbeeld van datagedreven e-mailmarketing!
TOMS Shoes' "One Day Without Shoes": elk jaar stuurt TOMS een e-mailcampagne om bewustzijn te creëren over kinderen zonder schoenen. Deelnemers worden verzocht een dag zonder schoenen door te brengen en te delen op sociale media. TOMS toont hun sociale betrokkenheid en betrekt klanten op een authentieke manier.
De don’ts van e-mailmarketing
Je hebt nu een aantal TOPtips in je zak (al zeggen we het zelf). Laten we nu eens kijken naar wat je ook vooral níét moet doen.
- Maak de tekst niet te lang. Jouw inbox zit ook dagelijks vol, toch? Dan wil je niet een ellenlange mail lezen. De e-mail kun je vooral zien als interessewekker. Zodra ze eenmaal op je site zijn, kun je bezoekers verder ‘nudgen’ naar verkoop.
- Spelfouten. Natuurlijk een open deur, maar we willen het toch even benoemen (want we zien het regelmatig fout gaan). Check altijd je e-mail op spelfouten, grammaticafouten en niet goed lopende zinnen. Schrijf ook actief en maak geen lange alinea’s.
- Een niet-scanbare tekst. Tussenkopjes, dikgedrukte woorden en knoppen: ze helpen je allemaal om een tekst scanbaar te maken. En in een overprikkelde wereld anno nu, is dat ideaal voor je lezer.
- Een mail met alleen copy. Toegegeven: e-mailmarketing gaat niet alleen over tekst. Zorg ervoor dat je genoeg beeld afwisselt met tekst. Zoek (of maak) aansluitende afbeeldingen, of plaats een productvideo.
- De tekst niet aanpassen naar de lezer. Hoe je de lezer aanspreekt, kan veel betekenen voor hoe overtuigd ze zijn. Misschien heb je wel meerdere doelgroepen, en wil een hondenliefhebber heel anders aangesproken worden dan een dierenarts. Denk na over de doelgroep en pas hierop je taal aan.
Laat e-mailmarketing over aan de experts van CopyRobin
Samengevat: voor een succesvolle e-mailcampagne, is het volgende belangrijk:
- Speel in op emotie
- Stel vragen
- Maak van je klant de held
- Schrijf verhalend
- Sluit af met een sterke call-to-action
- Houd rekening met ‘don’ts’
Begin vandaag nog met het schrijven van creatieve, effectieve en verfrissende e-mails die jouw bedrijf laten schitteren en je abonnees fascineren. Vind je dat lastig?
CopyRobin heeft 555 copywriters die zich dagelijks bezighouden met het schrijven van sterke mailcampagnes. Leer hier meer over wat copywriting als service voor jouw e-mail marketing kan betekenen.