Suzanne Robbe
11 mei ‘23 3 min. leestijd

Waarom bloggen geen zin heeft (en waarom wel)

De3: Tips & Tricks

Bloggen: wij houden ervan. Maar heeft het vandaag de dag nog wel zin om te bloggen? Want videocontent is op dit moment heel populair. Maar dat betekent gelukkig niet dat bloggen geen toegevoegde waarde meer kan hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=oIAss3rJCUI

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken. 

Dus, heeft een blog wel zin voor jou? Tijd om een goede afweging te maken. We zetten 3 blogfeitjes op een rij voor je.

Feit 1: Bloggen kost tijd

Het is waar: je kunt bloggen beter overslaan als je geen tijd of mensen hebt om het uit te voeren. Bloggen kost hierdoor automatisch geld, en het is aan jou om te bepalen of je dat ervoor over hebt. Aan de andere kant levert het je ook veel op als je het goed doet: je blijft top of mind bij je doelgroep, toont je expertise en bent beter vindbaar in Google.

Feit 2: Bloggen is een lang spel van geven en nemen

Om succesvol te zijn met bloggen, is het belangrijk dat je consistent goede blogs plaatst. Hoe vaak dat moet zijn, verschilt voor iedereen. Maar zorg er in ieder geval voor dat je de frequentie aanhoudt die je vooraf kiest. Ga hiervoor met je schrijver zitten, zodat je weet wat haalbaar is. Dat kan 1 blog per maand zijn, maar ook een wekelijks item. Bloggen geeft langzaam resultaat, waar bijvoorbeeld betaalde advertenties sneller resultaat geven. Maar doe je het bloggen goed? Dan is het effect groot, duurzaam én goedkoper.

Feit 3: Bloggen zonder onderzoek is zonde van je tijd (en geld!)

Bloggen werkt alleen als jij weet wat welke informatiebehoefte je doelgroep heeft. Dit achterhaal je door middel van onderzoek. Ga dus niet zomaar wat opschrijven, maar leer eerst meer over je doelgroep. Doe dat bijvoorbeeld door te kijken naar de vragen die ze stellen in Google. Een goede start voor je blog: geef in je blogs antwoord op deze vragen!

Bloggen is niet voor iedereen een optie. Maar zoals je net hoorde, heeft het genoeg voordelen: je bent expert in je vakgebied (en dat is een salesbooster), je bent vindbaar in Google en blijft top of mind bij je doelgroep. Vind je het lastig om er zelf tijd voor vrij te maken? Dan kun je het natuurlijk ook uitbesteden!

Samenvatting

Maar, heel belangrijk: vergeet niet een weloverwogen keuze te maken. En hoe eerder je start, hoe sneller je resultaat ziet. Twijfel je? Ik som de 3 feiten nog even voor je op. Feit 1 is: bloggen kost tijd en geld. Feit 2: het resultaat is langzaam zichtbaar. En feit 3: bloggen zonder onderzoek doen heeft geen zin. Heb je geduld en een goede schrijver? Dan is bloggen iets voor jou!

Leestip: Bloggen 101: Wat is een blog en hoe maak je er een succes van?

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Ga jij bloggen of laat je deze kans aan je voorbij gaan?

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Je blog professioneel laten schrijven?

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!