Eric van Hall
25 mei ‘23 2 min. leestijd

3 redenen om een whitepaper in te zetten

De3: Tips & Tricks

Is een whitepaper nog van deze tijd? Veel ondernemers vragen het zich af. Het is immers een lang stuk tekst. Leest je doelgroep die nog wel? Het antwoord is ja.

https://www.youtube.com/watch?v=70Ui_7qJSyg

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken. 

Veel marketeers gebruiken een whitepaper in de marketingmix. En dat is niet zonder reden… Sterker nog: dat heeft onder andere deze 3 redenen!

Laten we beginnen met wat een whitepaper eigenlijk is. Een whitepaper is een diepgaand document bedoeld om te informeren en overtuigen. Denk aan een PDF van ten minste 10 A4tjes verrijkt met illustraties en grafieken. De doelgroep is meestal B2B. 

Reden 1: Een whitepaper is een lead magnet

Je kunt een whitepaper goed gebruiken om je prospects te verleiden hun gegevens achter te laten. In ruil voor hun e-mailadres krijgen ze jouw whitepaper; oftewel, waardevolle informatie. Jij hebt als marketeer vervolgens een mailadres en hopelijk ook een telefoonnummer om de ontvanger op te volgen. Zo kom je als het goed is in gesprek met potentiële klanten.

Reden 2: Je toont thought leadership

Door je deskundigheid te delen, sta je na verloop van tijd bekend als autoriteit in je vakgebied. Dat heeft veel voordelen: niet alleen zullen collega-bedrijven bij je aankloppen voor hulp. Ook klanten zien dat je van wanten weet en gaan ervan uit dat je product of dienst net zo goed is als de informatie die je deelt.

Reden 3: Groot bereik!

Whitepapers hebben een deelfactor. Als je document interessant genoeg is, zullen de ontvangers die vaak ook weer doorsturen naar hun relaties. Dat levert je naamsbekendheid op binnen én buiten je doelgroep. Voor je het weet stromen de leads binnen.

Genoeg reden om een whitepaper toe te voegen aan je marketingmix. Drie om precies te zijn. We lopen ze nog even na. Reden 1 is: een whitepaper levert leads op. Reden 2: je toont je deskundigheid. En reden 3: je vergroot je bereik!

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Schrijf een whitepaper en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Je whitepaper door een specialist laten schrijven?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!