Suzanne Robbe
01 juni ‘23 2 min. leestijd

3 tips voor een scherpe contentplanning

De3: Tips & Tricks

Zomaar wat content posten wanneer je er zelf zin in hebt of tijd voor hebt: dat werkt meestal niet. Consistentie is namelijk heel belangrijk in een contentstrategie. Daarom is er de contentplanning. Hiermee zie je in één opslag wat je die week of maand plaatst.

https://www.youtube.com/watch?v=cwx3zDSd5WQ

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken. 

Een sterke contentplanning helpt je planningen te bewaken, de juiste toon aan te houden en consistent te posten op de juiste kanalen. Reden genoeg om ermee te starten, want zo’n planning betekent veel voor de resultaten van je content. Ik geef je 3 tips voor een scherpe contentplanning.

Tip 1: Wees zo compleet mogelijk

Een contentplanning is niet alleen een kalender waarop staat wanneer je wat gaat posten. Het vertelt welk type content je maakt, zoals bijvoorbeeld een blog, video of Instagram-post. Het geeft aan waar het over gaat, met eventuele zoekwoorden en een caption voor social media. Het beschrijft kort welke doelgroep je aanspreekt. Daarnaast benoem je de datum, tijd en het kanaal van publicatie. En last but not least: wie doet wat? En wanneer? Maak een concrete taakverdeling.

Tip 2: Gebruik een tool

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk! Voor het posten van social media berichten zijn tools als Hootsuite een ideale optie. Je kunt daarmee berichten klaarzetten voor een week, of zelfs een hele maand. Misschien zelfs langer, als je daar tijd voor hebt. Neem een moment om alle posts in één keer in te plannen. Zo hoef je alleen nog te denken aan je niet-social content. Bijvoorbeeld blogs, webinars of podcasts.

Download contentkalender template

Tip 3: Analyseer de resultaten

Het fijne aan een contentplanning is dat je vooruit plant. Dat betekent dat je ook op tijd kunt bijsturen als dat nodig is. Reserveer daarom een plekje voor de resultaten per contentpost. Zo zie je welke content goed scoort. Maak hier meer van. Ook zie je wat voor posts niet goed werken; zulke content laat je in de toekomst weg.

Klaar voor een goede contentplanning? Dat pak je zo aan. Tip 1: maak je planning compleet! Tip 2: gebruik een tool. En tip 3: analyseer de resultaten.

Leestip: Zo maak je een goede contentplanning

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Maak een sterke contentplanning en zie de resultaten.

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Plan een gratis adviesgesprek

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!