Menselijk schrijven: op deze vijf manieren maak je je content toegankelijk
ArtikelenBen je op zoek naar effectieve manieren om menselijk schrijven toe te passen? Om zo een diepere connectie met je doelgroep te creëren? Slimme zet!
Je hebt vast weleens een bedrijfswebsite bezocht waarop je omver werd geblazen door een golf aan marketingtermen en jargon. Je had waarschijnlijk geen flauw idee wat er werd bedoeld. Laat staan dat je een connectie kon maken met het bedrijf in kwestie. Dat moet dus anders.
Tip: bezoek onze pagina met contentmarketing termen en begrippen.
Het schrijven van menselijke, emotionele content is ontzettend belangrijk bij het verbinden met je doelgroep. Daarom bieden wij je in deze blog waardevolle tips en strategieën om jouw teksten wél een menselijk gezicht te geven.
Het menselijk maken van je content, wat is dat precies?
Het menselijk(er) maken van content is steeds belangrijker in de wereld van de contentmarketing. Het draait er hierbij om dat je teksten creëert die écht resoneren met je doelgroep. Op een manier die menselijk, authentiek en betekenisvol is.
In plaats van te kiezen voor droge, zakelijke taal en afstandelijke communicatie, richt je je met menselijk schrijven op het opbouwen van een echte connectie met je lezers. Hierbij plaats je jezelf in de schoenen van je doelgroep. Alleen dan kom je tot de kern van hun vragen, behoeften en emoties.
Toon je empathie en voorzie je je content van een persoonlijk tintje? Dan raak je de juiste snaar bij je publiek en betrek je ze bij wat je te zeggen hebt. Het menselijk maken van je content is niet alleen een manier om jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Het helpt je ook om vertrouwen op te bouwen en de loyaliteit van je doelgroep te stimuleren.
Geef je merk een eigen gezicht!
Met uiteindelijk betere resultaten voor je bedrijf. Volgens een onderzoek van Sprout Social voelt maar liefst 70% van de consumenten zich verbonden met een merk dat hen als een persoon behandelt, in plaats van een nummer. De moeite waard dus!
Val op met een herkenbaar merk
Authentieke marketing draagt bij aan het menselijk maken van je content. Door échte, authentieke communicatie identificeren je klanten zich op een nog persoonlijker niveau met je bedrijf of aanbod. En doordat het zo uniek is, creëert authentieke marketing altijd een herkenbaar merk. Niemand kan dit tenslotte van je kopiëren.
Geef je merk dus een eigen gezicht! Als je merk herkenbaar is, is het voor potentiële klanten een stuk makkelijker om zich met je te verbinden en jouw bedrijf te kiezen boven je concurrenten. Een herkenbaar merk biedt vertrouwen en geloofwaardigheid. Doe je dit goed, dan zijn klanten sneller geneigd om met je in zee te gaan. En steeds weer terug te komen.
Door te streven naar een herkenbare merkidentiteit vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je kansen op succes.
Bovendien kan een sterk herkenbaar merk je helpen om een trouwe klantenkring op te bouwen en voor positieve mond-tot-mondreclame te zorgen. Door te streven naar een herkenbare merkidentiteit vergroot je dus niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je kansen op succes.
Search generative experience (SGE)
En dit geldt zeker in de tijden van 'search generative experience (SGE)' die eraan komen. Wanneer de zoekresultaten steeds meer gaan bestaan uit met AI gegenereerde antwoorden zal je voor je vindbaarheid nog meer een sterke merkidentiteit moeten uitstralen.
De video hieronder legt goed uit wat search generative experience is, wat het betekent voor SEO en wat je kunt doen om vindbaar te blijven.
https://www.youtube.com/watch?v=LH1zmOJ_bIE
Zo creëer je een authentieke marketingstrategie
Een krachtige manier om een sterk herkenbaar merk te bouwen, is het inzetten van een authentieke marketingstrategie. Daarmee bouw je die zo gewilde band op met je doelgroep en win je hun vertrouwen. Maar hoe geef je je marketing een uniek, eigen gezicht?
- Wees transparant: Communiceer openlijk en eerlijk met je doelgroep. Wees super duidelijk over wat er allemaal in je bedrijf gebeurt, je aanbod en je eventuele beperkingen. Als je transparant bent, bouw je aan vertrouwen en geloofwaardigheid.
- Vertel je verhaal: Breng de unieke aspecten en waarden van je merk tot leven door middel van storytelling. Vertel het verhaal achter je bedrijf! Hoe ben je begonnen en wat drijft je? Laat ook de mensen zien die je bedrijf achter de schermen vormen en deel waar je voor staat. Onderzoek van Edelman toont zelfs aan dat consumenten 2,1 keer meer geneigd zijn om een merk te vertrouwen dat zijn doelstellingen benadrukt, buiten alleen het delen van winst.
- Maak gebruik van user-generated content: Spoor je klanten aan om hun ervaringen met je merk te delen. Dit kunnen ze doen door middel van user-generated content, zoals reviews, testimonials of posts op social media. Ervaringen van echte klanten vergroten de geloofwaardigheid van je merk en het laat zien dat anderen echt betrokken zijn bij wat je doet.
- Wees menselijk: Vermijd het gebruik van overdreven zakelijke taal en jargon, want dat snapt (bijna) niemand. Spreek in plaats daarvan je doelgroep aan op een menselijke en persoonlijke manier.
Vijf manieren om je teksten een menselijk gezicht te geven
We noemden het al als manier om je marketing authentiek aan te vliegen. En wij als tekstschrijvers benadrukken graag nog eens extra hoe belangrijk dit is: zorg dat je teksten menselijk zijn. Maar hoe doe je dat?
1. Schrijf alsof je een gesprek hebt met je lezer
Wanneer je met iemand praat, gebruik je eenvoudige taal en herkenbare woorden. Wil je je lezers aanspreken? Dan doe je hetzelfde in je teksten. Natuurlijk verschilt de toon en het niveau per doelgroep, maar vermijd altijd het gebruik van marketingjargon dat alleen insiders begrijpen. Schrijf alsof je de lezer persoonlijk aanspreekt, op een manier die hen aanspreekt.
2. Gebruik emoties om verbinding te maken
Emoties zijn een sterk middel om een connectie te maken met je doelgroep. Weet je de juiste emoties te vinden, dan kun je mensen echt raken. En hen aan je merk binden. Probeer daarom emoties op te roepen met je teksten. Dat doe je door te focussen op de pijnpunten, problemen en verlangens van je doelgroep. Bijvoorbeeld door storytelling, het gebruik van metaforen, humor of door vragen te stellen.
3. Vermijd droge teksten en ga voor een persoonlijke touch
Over een paar jaar neemt een robot waarschijnlijk je bestelling op wanneer je uiteten gaat. Maar dat betekent niet dat je robottaal moet gebruiken in je teksten. Houd het hierin menselijk en luchtig en ga voor een persoonlijke touch. Bijvoorbeeld door de eigen stem van je bedrijf te laten horen. En door de menselijke kant van je bedrijf in beeld te brengen, bijvoorbeeld door verhalen te delen van je eigen werknemers.
4. Benadruk het grotere, menselijke verhaal achter je bedrijf
Het ‘waarom’ achter je bedrijf is vaak veel belangrijker dan het 'wat'. Deel dus waarom jouw bedrijf bestaat, welke visie en missie erachter zitten en hoe je je klanten probeert te helpen. Bij dit menselijke verhaal ligt je connectie met je doelgroep. Laat dit verhaal terugkomen in al je content, bijvoorbeeld door middel van een merkverhaal, of een inspirerende case study waarin je het echte verhaal achter je service deelt.
5. Schrijf actief en blijf bij de kern
En dan nog even praktisch: houd je zinnen kort en effectief. Vermijd onnodig jargon en kom snel to the point. Je tekst moet geen onbegaanbaar doolhof zijn, maar een overzichtelijke wandelroute. Zet je boodschap in de spotlight en zorg dat de lezer niet hoeft te zoeken naar antwoorden.
Ga ook menselijk schrijven en raak je doelgroep
Wil je je merk écht verbinden met je doelgroep? Dan is (meer) menselijk schrijven een noodzakelijke stap. Focus je op eenvoudig taalgebruik en op emoties, een persoonlijke touch, duidelijkheid en het menselijke verhaal. Alleen dan laat je jouw teksten spreken tot je doelgroep. Menselijkheid is je sleutel tot succes, en het kan zomaar precies zijn wat jouw bedrijf nodig heeft om verder te groeien.
Bij CopyRobin weten we hoe belangrijk het is om op de juiste manier te communiceren met je doelgroep. Onze tekstschrijvers helpen je graag aan geoptimaliseerde teksten. Zodat het menselijke aspect maximaal tot uiting komt en je het beste resultaat behaalt met je content. Want dat is precies wat CopyRobin doet: hoogwaardige, persoonlijke copywriting as a service.