Eric van Hall
08 juni ‘23 2 min. leestijd

LinkedIn profiel tips: wat mist jouw profiel?

De3: Tips & Tricks

Goed. Je hebt er je functies, opleiding en vaardigheden staan. We hebben het natuurlijk over je LinkedIn profiel. Maar veel onderdelen zijn op de meeste profielen niet geoptimaliseerd. Wat mist jouw LinkedIn profiel?

https://www.youtube.com/watch?v=O2mBSgtKBLs

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Je LinkedIn profiel is je belangrijkste online visitekaartje. Hoe je ook in contact komt met mensen die belangrijk voor je kunnen zijn, reken er maar op dat ze je LinkedIn profiel checken voor ze een volgende stap zetten naar die nieuwe baan, opdracht of contactpersoon. Dus, als je profiel geen wow-effect heeft, loop je gegarandeerd kansen mis. 

Tip 1: Schrijf een aansprekende tagline

De tagline staat bovenaan je profiel. Je kunt ervoor kiezen om hier je huidige baan in te zetten, maar je doet ook goed aan een omschrijvende zin. Wat maakt jou in één zin onderscheidend? Vergeet vooral niet om ook zoekwoorden op te nemen in je tagline. Zo vinden recruiters, klanten en collega’s je profiel een stuk sneller via de zoekmachine van LinkedIn. Een voorbeeld: ‘Social media marketing specialist met gevoel voor humor en verbinding’.

Tip 2: Een pakkende achtergrondfoto.

Vanzelfsprekend heb je een mooie profielfoto geüpload. Maar heb je ook gedacht aan een pakkende achtergrondfoto? Die lijkt voor de handliggend. Maar helaas ontbreekt ie nog vaak, of er staat een nietszeggende standaard afbeelding. En dat terwijl de achtergrondfoto hét middel is om jezelf te presenteren. Maak er een met een gratis tool als Canva, in de huisstijl van je bedrijf of passend bij wie je bent. Ook kun je er een boodschap op schrijven: “Download hier mijn e-book”. Met daaronder de URL van je website.

Tip 3: Schrijf een duidelijke bio!

Dit onderdeel is niet altijd aanwezig. Je bio is net als je tagline een middel om jezelf op de kaart te zetten. Je functies kan iedereen aflezen, maar waarom wil ik jou als mijn marketeer, in plaats van de buurvrouw? Vertel hoe je te werk gaat, wat je enthousiasmeert en wat je aantrekt in bepaalde taken.

Bonustip!

Je hebt geluk, want vandaag hebben we niet 3, maar 4 tips voor je op de plank. Als je profiel eenmaal staat, controleer deze dan ieder half jaar. Klopt alles nog? Kun je iets verbeteren? Zijn er nieuwe tools binnen LinkedIn uitgerold die je nog kunt inzetten?

Dat waren ze alweer! Onze 4 tips voor een ijzersterk LinkedIn profiel. Tijd om contact te leggen! Nog één keer alles op een rijtje? Komt ‘ie. Tip 1: schrijf een tagline. Tip 2: ontwerp een achtergrondfoto. Tip 3: plaats een bio! En de bonustip: controleer elke zes maanden of je profiel nog klopt.

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Check je LinkedIn profiel en… Just hit publish!

LinkedIn articles uitbesteden?

Eric van Hall

CopyRobin

Eric is oprichter en eigenaar van CopyRobin - 'copywriting as a service'. Dit online platform helpt bedrijven aan pakkende teksten en freelance copywriters aan leuke opdrachten. Eric blogt, podcast en vlogt regelmatig over digitale marketing bij o.a. CopyRobin en Emerce. Eric is tevens beschikbaar als presentator, moderator, interviewer en dagvoorzitter voor (online) evenementen. Hij is geïnterviewd door onder andere Het FD, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf, Het AD, Trouw, Adformatie, BNR, meerdere podcasts en anderen. Zijn missie: om de wereld aan betere content te helpen.

Interviews met Eric   Maak afspraak met Eric


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!