Suzanne Robbe
15 juni ‘23 2 min. leestijd

Schrijf social media teksten die écht aanspreken

De3: Tips & Tricks

Social media teksten zijn een vak apart. Je content op socials moet spot on zijn. Bovendien moet je je doelgroep meteen aanspreken met je post. Want jij bent in een seconde voorbijgescrolld op hun tijdlijn.

https://www.youtube.com/watch?v=1xvQCCcvH88

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je teksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Hoe schrijf je nou social media teksten die écht aanspreken? Ik geef je 3 tips.

Tip 1: ken je doelgroep

Voor wie maak je jouw social posts? Dit kan op ieder platform een andere doelgroep zijn. Doe eens onderzoek welke doelgroepen op welke kanalen zitten. Een voorbeeld: NOS op 3 is de vertaling van het NOS-journaal naar jongeren. NOS op 3 heeft veel baat bij TikTok en Instagram, maar zal op Facebook niet zoveel bereiken. Want Facebook begint al redelijk te vergrijzen (sorry, maar het is echt zo…). 

Achterhaal dus waar je doelgroep zit, en onderzoek hoe ze op ieder platform communiceren. Maak vervolgens social content die hierop aansluit.

Tip 2: ken de spelregels van het platform

Als je op Twitter een lange post wilt plaatsen, zie je al snel dat dat niet gaat. En op TikTok een caption van 5 zinnen? Vergeet het maar. Op Instagram kan een langere tekst juist wél helpen om je engagement een duwtje te geven. Moraal van het verhaal: ken het platform. Zoek uit hoe het algoritme op ieder platform werkt en pas je content hierop aan.

En geloof mij, je volgers voelen het verschil.

Tip 3: lok interactie uit

Het succes zit hem in de naam: social media. Het is dus de bedoeling dat we sociaal doen. Maar let op: het is hierbij wel de bedoeling dat je oprecht blijft. Een random vraag stellen puur om interactie uit te lokken, werkt niet. Een vraag stellen omdat je echt geïnteresseerd bent in de mening van je volgers: dat gaat meer succes opleveren. En geloof mij, je volgers voelen het verschil. 

Stel je vraag aan het einde van je tekst en zit klaar om het gesprek aan te gaan. Probeer op iedere reactie te reageren. Blijft reactie uit? Geen zorgen. Je doelgroep moet misschien nog even wennen. Blijf oprechte vragen stellen, en de reacties volgen vanzelf.

Samenvatting

Ik zet alle tips nog even voor je op een rijtje. Tip 1: ken je doelgroep. Tip 2: onderzoek het platform. En tip 3: lok interactie uit.

Dat was ‘m voor deze aflevering van De3. Nu jij! Maak goede social media posts en ga het gesprek aan.

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Waarom niet ook een betere schrijver? Abonneer je op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Boek gratis adviesgesprek

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!