Suzanne Robbe
24 augustus ‘23 2 min. leestijd

Hoe schrijf je woest aantrekkelijke titels en ondertitels?

De3: Tips & Tricks

De titel en ondertitel van een tekst zijn ontzettend belangrijk. Binnen een paar seconden bepaalt je lezer of deze verder leest. En dat begint bij de titel en ondertitels. Je tekst wordt namelijk vaak eerst gescand. Zo bepaalt je lezer of het de moeite waard is. Zijn je titels niet aantrekkelijk genoeg? Dan is er een grote kans je lezer wegklikt. En dat wil je natuurlijk voorkomen! Ik vertel je graag hoe je dat doet.

https://www.youtube.com/watch?v=ZSIKHko9bO8

Welkom bij De3, waar we je elke aflevering drie tips en tricks geven om je webteksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin. En of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.

Tip 1: Wees duidelijk en concreet

Een goede titel of ondertitel is duidelijk en concreet. Het vertelt de lezer meteen waar de tekst over gaat. Vermijd vage, algemene termen en vakjargon. Kies liever voor ‘bijzondere’ titels die net even anders zijn dan die van je concurrenten. Gebruik bijvoorbeeld cijfers, zoals '5 tips voor...', of stel de lezer een vraag, zoals 'Waarom zou je...?'. Een duidelijke en concrete titel nodigt uit tot verder lezen. 

Tip 2: Maak het persoonlijk

Een persoonlijke titel trekt de aandacht van de lezer. Gebruik daarom persoonlijke voornaamwoorden in een titel, zoals 'jij' en 'je'. Dit zorgt voor een gevoel van directe communicatie en betrokkenheid. Gebruik daarnaast woorden zoals 'ontdek', 'ervaar' of 'leer', die de lezer vertellen wat ze mogen verwachten als ze de tekst lezen.

Tip 3: Creëer nieuwsgierigheid en daag uit

Een titel die nieuwsgierigheid opwekt, nodigt uit tot verder lezen. Dat doe je door woorden als 'verrassend', 'geheim', 'onverwacht' of 'bijzonder' te gebruiken. Daarmee prikkel je de lezer. Of gebruik een cliffhanger in de titel, zoals 'Deze ene truc verhoogt je productiviteit met 50%...'. De lezer wil weten wat die ene truc is - want iederéén wil wel 50% productiever worden - en zal dus verder lezen.

Samenvattend

En dan nu even in het kort: wees duidelijk en concreet, maak het persoonlijk en creëer nieuwsgierigheid.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf aantrekkelijke titels en… Just hit publish!

Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.

Tekst schrijven liever uitbesteden?

Bij CopyRobin vinden we altijd een passende copywriter voor jouw teksten.

Meer weten?

Maak een afspraak

Suzanne Robbe

CopyRobin

Suzanne Robbe is hoofdredacteur en QA manager bij CopyRobin. Ze ziet snel hoe een tekst beter kan en helpt schrijvers graag met nóg beter worden in hun werk. Daarnaast is Suzanne een ervaren copywriter met een stevige marketingbasis. Ze werkte jaren aan de bureauzijde en heeft ruime ervaring met SEO, e-mailmarketing, social media marketing en online advertising - van strategisch advies tot uitvoer. Maar als je haar in één omschrijving moet samenvatten: een grammar nerd pur sang.


Hulp nodig of vragen?

Is er iets niet duidelijk of wil je liever persoonlijk contact, neem dan contact met mij op!