Hoe vind ik de juiste voice & tone voor het web?

23-08-2016

https://www.youtube.com/watch?v=XHxWQfrLPBQ

Vind je het moeilijk om de juiste voice & tone te vinden voor je webteksten? Zoek je vaak naar de juiste woorden? Heb je behoefte aan houvast en richtlijnen voor je copy? Blijf dan zeker kijken naar deze aflevering van De3. Want de komende drie minuten deel ik drie krachtige tips met je waardoor je voortaan precies de juiste voice & tone gebruikt voor jouw publiek.

Welkom bij De3, met elke aflevering drie tips & tricks om je webteksten te verbeteren. Ik ben Eric van CopyRobin, en het is mijn missie om van jou een nog betere schrijver te maken.

Voor ik de drie tips met je deel, wil ik eerst goed helder voor je krijgen wat ‘voice & tone’ eigenlijk zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Laat ik beginnen met de betekenis van de term ‘voice’... Hierin komt de ‘persoonlijkheid’ van je bedrijf tot uiting. Een goede voice is dan ook herkenbaar, net als je eigen stem... De ‘tone’ is de toon waarmee je bedrijf in bepaalde situaties spreekt. Samen bepalen voice & tone in belangrijke mate welke klanten je aantrekt. Daarmee zijn voice & tone dus medebepalend voor het succes van je bedrijf.

Tip 1: Beeld je in dat je een persoonlijk gesprek voert met je klant

Tip 1 om de juiste voice & tone van je bedrijf te vinden is: Beeld je in dat je een persoonlijk gesprek voert met een klant. Hoe formeel of juist informeel ben je dan? Want, wanneer we schrijven, hebben we vaak de neiging gewichtiger te doen dan normaal. Onze geschreven taal wijkt daardoor vaak af van hoe de mensen die ons al kennen ons ervaren. Wat goed werkt, is om je teksten te schrijven alsof ze zijn gericht aan één persoon: je ideale prospect of klant. Want op die manier krijgen je teksten de juiste balans tussen gepastheid en persoonlijkheid.

Tip 2: Luister naar hoe klanten over je bedrijf spreken

Tip 2 om de juiste voice & tone van je bedrijf te vinden is: Luister naar hoe je klanten over jouw bedrijf spreken. Welke woorden gebruiken ze om je bedrijf te beschrijven? Vraag het ze persoonlijk, of analyseer hun e-mails die zijn gericht aan jouw organisatie, of monitor social media kanalen voor ‘mentions’ van jouw bedrijf. Noem je zelf je bedrijf bijvoorbeeld altijd ‘innovatief’, maar vinden je klanten je vooral ‘vooruitstrevend’? Pas je taalgebruik dan aan.

Voor tip drie wil ik dat je je voorstelt dat je dringend een betaling moet doen, maar dat je drie keer een verkeerd wachtwoord hebt ingevoerd. Je bent zwaar gestressed en dan krijg je deze foutmelding: “Gefeliciteerd! Drie keer is scheepsrecht! Omdat je voor de derde keer een verkeerd wachtwoord hebt ingevoerd, hebben we je account afgesloten. Ga lekker een half uurtje een blokje om en probeer het daarna opnieuw. ;-)”... Hoe voelt dat?... Belabberd toch?

Tip 3: Stem je toon af op de gemoedstoestand van je bezoeker

Tip drie is dan ook: “Stem je toon af op de gemoedstoestand van je bezoeker.” Mailchimp onderscheidt maar liefst 27 gevoelens die een gebruiker kan hebben bij bepaalde taken, zoals blijdschap, trots, opluchting, frustratie, skepsis, irritatie en verwarring. Breng daarom de verschillende content typen van jouw site in kaart en verplaats je in de bezoeker. Welke gevoelens kan hij of zij hebben bij deze content? Zorg vervolgens dat de toon van je teksten past bij de gemoedstoestand van de bezoeker.

Dat waren de drie tips om de juiste voice & tone voor jouw bedrijf te bepalen. Ik zet ze nog snel even op een rijtje: tip 1 was ‘beeld je in dat je een persoonlijk gesprek voert met een klant. Tip 2 was ‘luister naar met welke woorden je klanten over jouw bedrijf spreken’. En tip 3: Zorg dat de toon van je teksten past bij de gemoedstoestand van de bezoeker.

Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Schrijf voortaan met de juiste voice & tone en… Just hit publish!

Betere webteksten? CopyRobin helpt. Probeer nu gratis.

Terug naar het overzicht