
Altijd de juiste tone of voice met deze 3 tips
De3: Tips & TricksAls merk ben je een persoonlijkheid. Anders heb je geen bestaansrecht. Wie jouw merk is, maakt dat mensen bij je willen kopen en terugkeren. Dat vertaalt zich (letterlijk) ook naar een tone of voice: de stem waarmee je praat. Maar hoe zorg je ervoor dat je tone of voice consequent wordt gebruikt?
https://www.youtube.com/watch?v=-5VMuJr0YmI
Welkom bij De3, waar we je elke aflevering drie tips en tricks geven om je webteksten te verbeteren. Ik ben Suzanne van CopyRobin. En of jij nou een ondernemer of marketeer bent: het is mijn missie om jou te helpen bij het schrijven van betere teksten.
Tip 1: Maak een huisstijlhandboek
Een huisstijlhandboek legt de richtlijnen vast voor de persoonlijkheid en het taalgebruik van je merk. Benoem hierin ook concrete zinnen als voorbeeld hoe het wel moet en hoe het niet moet.
Zo ben je verzekerd van consistente doorvoering van je tone of voice.
Maak je dit handboek en deel je deze met iedereen die weleens content maakt? Dan zorg je ervoor dat iedereen dezelfde richtlijnen volgt. Zo ontstaat er geen verwarring over wat wel én niet bij je merk past. Ook als je ooit externe copywriters inhuurt, die jouw merk nog niet kennen, ben je verzekerd van consistente doorvoering van je tone of voice.
Tip 2: Houd een persona in gedachten
Een persona is een al dan niet fictief karakter dat jouw ideale doelgroep representeert. Dit kan ook een bestaande klant zijn. Door een persona te creëren, heb je een beter beeld van voor wie je schrijft. Dit kan helpen om de juiste tone of voice te vinden.
Zo sluit je tone of voice aan bij je doelgroep.
Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: spreek ik formeel of informeel tegen deze persoon? Kan ik grapjes maken en/of een beetje sarcasme gebruiken? Houdt deze persoon van storytelling of heeft diegene een voorkeur voor teksten die rechttoe-rechtaan zijn? Door deze vragen te beantwoorden, kun je de tone of voice op je doelgroep laten aansluiten.
Tip 3: Laat een vaste groep schrijvers een laatste check doen
Het is lastig om je eigen teksten te beoordelen op de juiste tone of voice. Laat daarom een vaste groep schrijvers een laatste check doen voordat de tekst gepubliceerd wordt. Deze groep bestaat vaak uit collega’s of medewerkers die bekend zijn met de tone of voice van je merk.
Samenvattend
Nog heel even een snelle herhaling: maak een huisstijlhandboek, houd je persona in gedachten en laat een vast groepje schrijvers een laatste check doen.
Dat waren De3 van deze keer. Nu jij! Zorg voor een consistente tone of voice en… Just hit publish!
Elke dag kun je een betere versie van jezelf worden. Daar hoort het verbeteren van je schrijfskills natuurlijk ook bij. Abonneer je daarom op De3 en mis nooit meer een aflevering vol webcopy tips & tricks.